Grave sokkel fri

Hej LDS’er

Jeg har et hus på en skrånende grund. Dvs huset består af stueplan og en høj kælder. På den ene side af huset er kælder dog næsten gravet fri (til under kælders vinduer (som har bund ca 1-1,2 m over gulv).

Mit spørgsmål er om der noget jeg bør være opmærksom på hvis jeg ønsker at grave sokkel fri til gulvhøjde hen forbi nr 2 vindue på billedet? Jeg vil ikke grave under gulvhøjde. Det er en permanent udgravning og der vil så komme isolering på facade og sokkel.

Jeg har googlet mig til at man skal være obs på noget når man graver ud men jeg er i tvivl om det er relevant her. Hvad tænker I?

Hej LDS’er Jeg har et hus på en skrånende grund.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
30 cm er lidt men meget normalt ift. opførelsestidspunktet.
I må for gudsskyld ikke grave under fundamentet. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Nej vi graver ikke under fundament! Og lukker hullet til igen. Men skal vi være nervøse når vi har blotlagt 4 m sokkel til ca kældergulvs niveau mon?

Vi overvejer om vi skal understøtte der hvor vi har gravet ud for at sikre ift frost mv.
der er et andet stykke på ca 3-4 m (på billedet fra døren og modsatte side af hvor vi graver) her er der også gravet ud og så støbt beton i jorden, vi ved dog ikke hvor dybt det ligger
Nu er jeg ikke helt med på hvad og hvor meget i graver ud. Men princippet er at bund af sokkel skal være i frostfri dybde. På opførelses tidspunkt regnede man med 80 cm Men tager man den lidt længere nemlig 90 cm. 
30 cm under kældergulv er meget almindeligt når bare de andre mål er overholdt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så 80-90 cm af sokkel skal være under jord? Målt fra bunden af fundament?
juliaveje skrev den 18-08-2025 06:56:35

Så 80-90 cm af sokkel skal være under jord? Målt fra bunden af fundament?

Ja også for stabilitetens skyld

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Okay tjek. Har I bud på hvordan det spænder sig gøre fx at sokkel er blottet helt (dvs intet dækket under jorden undtagen 30 cm) på et stykke af 4-5 m, er det så ok fordi de har støbt beton 1 m udfra muren? Det gør vel ikke noget for stabilitet vel? Eller frostfri?
Hvis vi gerne vil have sokkel fri kan det så gøres ved at understøbe på det stykke der er frit?
Ja. 1 meter af gangen 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Tjek! Tak! :-)
Det er både stabilitet, men der kan mindre nok gøre det på kort stykke. Det er jo ikke sikkert der har været hård og langvarig frost i den til hvor det har været blotlagt. 
Når jorden fryser kan det løfte dele af huset op, og når det så tør op igen synker det. Det kan give revner. De 80 - 90 cm er jo for at være sikker på at selv 100års hændelser ikke laver ravage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis