Ustabil vaskemaskine på trægulv

Jeg har en 45x60 cm vaskemaskine, som ikke står stabilt, den ryster meget under centrifugering og også har tendens til at flytte sig, når jeg fx vasker 60 grader på 1200 omdrejninger. Transportsbeslagene er fjernet, og maskinen er i vatter. Den står på et ældre plankegulv.

Vaskemaskinen står på trægulv i mit køkken, og den forrige vaskemaskine gjorde det samme. Jeg har forsøgt følgende:

1.    ⁠Anti-vibrationsbrikker under fødderne
2.    ⁠Maskine placeret direkte på anti-vibrationsmåtte
3.    ⁠Maskine placeret direkte på 45x60 cm tyk egetræsplade
4.    ⁠Opbygget en konstruktion med måtte, egetræsplade og så vaskemaskinen oven på.

Ingen af delene har hjulpet ordentligt. Vaskemaskinen kan kun stå, hvor den står nu, da det er en lejlighed. 

Hvad gør jeg, og hvem kan hjælpe? Jeg er villig til at gøre, hvad der skal til.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står den frit på gulvet, eller imellem skabe.
Når den står på pladen, ryster hele pladen eller kun maskinen?
Jeg ville sætte en ramme rundt om benene på maskinen og skrue rammen fast på pladen.
Jeg ville nok også placere en vibrationplade, mellem egepladen og gulvet.
Der står et skab til højre for den, men til venstre er der frit. På plade synes jeg, at det kun er maskinen er ryster, men pladen var dog ikke skruet fast til gulvet.

sæt den på en haveflise
Selvom maskinen står i water, er det ikke sikkert, den støtter lige meget på alle ben/skruer. Prøv om du kan stramme et eller to af benene. 

fase
larsen56 skrev den 05-08-2025 15:41:05

sæt den på en haveflise

Vil det være bedre end egetræspladen? (Den er 30 mm tyk)

Annonce
Har du selv afmonteret transportbeslaget?
Hvad er det for en maskine du har, model, variant?
Som S. Fabrin skriver, check at alle fire ben støtter ligemeget.
Kan du optage en video af maskinen, når den kører på 1200 omdrejninger og så send den her?
Har du prøvet uden tøj i maskinen?
Ja, jeg har selv afmonteret alle fire transportbeslag og sat beskyttelsespropperne i hullerne.

Det er en Electrolux EW6S5426E6.

Ja, det kan jeg godt prøve, men ser ud til jeg ikke kan uploade video herinde.

Jeg har genmonteret den på træpladen og sat plastkiler under træpladen for at se om det giver mere stabilitet (det gjorde jeg ikke i første forsøg). Jeg kan høre, at det knirke lidt mellem plade og gulv, når den vasker.
Jeg tror ikke den opklodsning gavner, når der er behov for kiler. 
Det er meget vigtig at maskinen støtter på alle 4 fødder. Jeg plejer at tage fat i maskinen øverst og så vrikke med den. Så kan man mærke om den står stabilt. Der hvor den vipper skal en af benene skrues lidt ud. Det er vigtigere end helt præcis i vater. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mit setup ser sådan ud. Pladen vipper også i den ene side, når den centrifugerer.
Det er derfor der ikke skal være en plade. Den kan ikke tilpasse sig til et skævt gulv, det kan vaskemaskinens justerbare ben. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis