Renovering af ældre hus

Hejsa alle sammen 😃
Min kæreste og jeg skal renovere hele underetagen i vores nye hus. Og ingen af os er specielt handy.
Vi tænker dog at vi godt selv kan brække gammelt køkken osv ned.

Men vi vil gerne have etableret et toilet/bad i underetagen, da der på nuværende tidspunkt kun er et ovenpå.
Og så vil vi måske gerne flytte køkkenet.
Planen er at pille de gamle gulve op og lave gulvvarme i hele underetagen, da det er oplagt da der er blevet installeret en varmepumpe.
Jeg ved godt at badeværelse og køkken er de dyreste rum i huset.

Spørgsmål 1: 
Giver det mening at lave badeværelse i det gamle køkken?
Vi piller jo alligevel alt gulv op og der er jo allerede afløb, el osv. 😃

Spørgsmål 2:
Vi vil gerne flytte køkkenet ​ind i spisestuen, så vi kan få et stort åbent køkkenalrum.
Ved siden af det rum, ligger bryggers hvor der på nuværende tidspunkt er vaskemaskine, tørretumbler, håndvask og så varmepumps indvendige del 😅 + en nedfaldsstamme fra toilet ovenpå.
Lyder det hel hul i hovedet at flytte køkkenet derind?
Ellers var ​planen at beholde køkkenet i det oprindelige køkken og så ​bygge badeværelse i spisestuen.
Fordi nedfaldsstamme er tæt på.
​Hvad tænker I? 🙈🙈

Hejsa alle sammen 😃 Min kæreste og jeg skal... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sikkert firmaer, der laver pakkeløsninger, men det er min erfaring, at ved f.eks. få en samlet tilbud fra f.eks. mureren, der ofte samarbejder med flere håndværkere, kan han optræde som den, der koordinerer arbejdet. I kan selvfølgelig indhente tilbud fra forskellige håndværkere og lave aftaler om, hvad og hvornår tingene skal udføres.
I skal lige huske, at I måske ikke kan bo i huset mens det bliver renoveret. Atl afhængig af husets størrelse og toiletforhold.

fase
Vi har lige fået lavet ny 1. Sal. Her hyrede jeg lokal tømmer, elektriker og vvs’er, så jeg vidste de kendt hinanden (vi bor i en lille flække). Det gjorde at de hurtigt indbyrdes koordinerede arbejdet. Det tog måske lidt længere tid, fordi der ikke lå nogen fast tidsplan, og elektriker og vvs’er lige skulle finde plads i kalenderen, men det var forbavsende sjældent jeg skulle ind over 
Det er meget almindeligt at f.eks. et murer firma kan tage det som total entreprise. Altså indhente priser og styre forløbet. Det koster måske 10 % til dem for at påtage det ekstra arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 04-08-2025 14:51:31

Der er sikkert firmaer, der laver pakkeløsninger, men det er min erfaring, at ved f.eks. få en samlet tilbud fra f.eks. mureren, der ofte samarbejder med flere håndværkere, kan han optræde som den, der koordinerer arbejdet. I kan selvfølgelig indhente tilbud fra forskellige håndværkere og lave aftaler om, hvad og hvornår tingene skal udføres.
I skal lige huske, at I måske ikke kan bo i huset mens det bliver renoveret. Atl afhængig af husets størrelse og toiletforhold.

Tak for svar :) 

Vi har godt tænkt på det med ​om det er muligt at bo i huset.
​Der er heldigvis toilet og ​bad på førstesalen.
Men der er nok en periode hvor noget beton på gulvet og sådan skal have lov at ​tørre.
Grillbill85 skrev den 04-08-2025 15:07:14

Vi har lige fået lavet ny 1. Sal. Her hyrede jeg lokal tømmer, elektriker og vvs’er, så jeg vidste de kendt hinanden (vi bor i en lille flække). Det gjorde at de hurtigt indbyrdes koordinerede arbejdet. Det tog måske lidt længere tid, fordi der ikke lå nogen fast tidsplan, og elektriker og vvs’er lige skulle finde plads i kalenderen, men det var forbavsende sjældent jeg skulle ind over 

Fedt! Vi bor selv på landet, udenfor mindre byer.

Så der tænker jeg også at håndværkerne kender hinanden ​:)
Annonce
Mit råd. Bo i huset et halvt/helt år i huset, før i går i gang med noget større. De ideer i har nu, før i har overtaget det, ​ud fra et par besøg og tegninger, kan ​hurtigt ændre sig, når i har ​boet der et stykke tid. Man får nye ideer når man går ​i huset til dagligt.
kimcarlsen skrev den 05-08-2025 08:50:20

Mit råd. Bo i huset et halvt/helt år i huset, før i går i gang med noget større. De ideer i har nu, før i har overtaget det, ud fra et par besøg og tegninger, kan hurtigt ændre sig, når i har boet der et stykke tid. Man får nye ideer når man går i huset til dagligt.

Tak for råddet.

Vi har selv tænkt det ​samme 😄
Nina93 skrev den 05-08-2025 09:23:08

kimcarlsen skrev den 05-08-2025 08:50:20

Mit råd. Bo i huset et halvt/helt år i huset, før i går i gang med noget større. De ideer i har nu, før i har overtaget det, ud fra et par besøg og tegninger, kan hurtigt ændre sig, når i har boet der et stykke tid. Man får nye ideer når man går i huset til dagligt.

Tak for råddet.

Vi har selv tænkt det samme 😄
Det kan blive et så godt råd....
Historie : For 20 år siden, købte jeg sammen med min nu eks. et "gammelt" arkitekttegnet hus. Huset var noget slidt, da det kun havde været enken der havde boet i det i mange år og nu var kommet på plejehjem.
Huset havde mange gode materialer og have absolut ikke været billigt at bygge i 1966.
En detalje var at der ikke var tapet nogen steder, og heller ingen tæpper. Kun mur (dyrt) træ
Vi havde mange ideer med huset angående indretning og ombygning.
Desværre (eller heldigvis) blev vi ramt af sygdom og dødsfald i den nærmeste familie, så det varede ca. 7 måneder inden vi kunne komme igang med ombygningen. 
Det viste sig at der var et sprængt vandrør i badeværelset, så her fik vi kraftigt hjælp af forsikringen.
Mureren der skulle stå for renoveringen gav hele familien et weekendophold for at måtte bruge den tid det tog ekstra at tage den specielle marmor op og ned  - for enten at bruge det selv, eller evt. sælge det. 
Senere, da jeg var ude af billedet i det forhold kom der et nyt køkken ind. Tømreren betalte langt største del af regningen, for at få lov til at beholde det gamle køkken af teak, mahogni marmorvask og håndlavede armaturer.
Som han sagde, så fandtes det ikke mere. så han kunne bruge delene til andre projekter i stedet for at smide det i en container.
Min eks. flyttede senere til et nybygget hus, men siger stadigvæk at hun sommetider savner den kvalitet som huset var bygget af.
Nå ja, vores første ide var at alt i huset skulle males hvidt. 
Godt det ikke blev sådan . 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også