Renovering af ældre hus

Hejsa alle sammen 😃
Min kæreste og jeg skal renovere hele underetagen i vores nye hus. Og ingen af os er specielt handy.
Vi tænker dog at vi godt selv kan brække gammelt køkken osv ned.

Men vi vil gerne have etableret et toilet/bad i underetagen, da der på nuværende tidspunkt kun er et ovenpå.
Og så vil vi måske gerne flytte køkkenet.
Planen er at pille de gamle gulve op og lave gulvvarme i hele underetagen, da det er oplagt da der er blevet installeret en varmepumpe.
Jeg ved godt at badeværelse og køkken er de dyreste rum i huset.

Spørgsmål 1: 
Giver det mening at lave badeværelse i det gamle køkken?
Vi piller jo alligevel alt gulv op og der er jo allerede afløb, el osv. 😃

Spørgsmål 2:
Vi vil gerne flytte køkkenet ​ind i spisestuen, så vi kan få et stort åbent køkkenalrum.
Ved siden af det rum, ligger bryggers hvor der på nuværende tidspunkt er vaskemaskine, tørretumbler, håndvask og så varmepumps indvendige del 😅 + en nedfaldsstamme fra toilet ovenpå.
Lyder det hel hul i hovedet at flytte køkkenet derind?
Ellers var ​planen at beholde køkkenet i det oprindelige køkken og så ​bygge badeværelse i spisestuen.
Fordi nedfaldsstamme er tæt på.
​Hvad tænker I? 🙈🙈

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver intet om husets alder. Hvis det er støbejernsrør der er brugt som kloakrør, kunne det være en kærkommen anledning til at få de skjulte rør skiftet hvis de ligger i jord. Tag fat i en kloakmester og få ham ind over med rådgivning.

Søren O
Hej Søren
Huset er bygget i 1902. 
Hej Nina.
Ideen med placeringen hvor der i forvejen er kloak/EL og vand giver jo meget god mening. Har i lavet en skitse plan med hvordan I tænker det skal se ud? Eller har du et udklip af en eksist. plantegning du kan uploade? 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Generelt er det meget dyrt at flytte køkken eller bad. Det kræver noget viden, at få et sådan projet i land. Især hvis man kaster sig ud i noget af det man egentligt ikke må lave selv - afløb, vand og el. Men også vådrumssikring og andet skal laves rigtigt. Selvom man får håndværkere til noget af arbejdet, skal man selv være sikker på hvad der skal laves, så alt passer sammen.  

Jeg kan ikke anbefale at starte på de omtalte projekter selv, som det første egentlige lav-det-selv projekt. Men har i vitterligt mod på det, er det bare at gå i gang. I er er nød til at sætte jer ind i alle detaljer. Så I fx ikke pludselig opdager at det ikke er muligt nok hældning på afløb eller tilsvarende. 
Når i ikke rigtig har noget erfaring, så ville det være oplagt at i selv river alt det gamle ud, og så få håndværkere til at lave gulv, og gøre badeværelset klar med vådrumssikring, og evt laver flisearbejdet.

Malerarbejdet vil jo være en god gør det selv opgave, montering af et nyt køkken er heller ikke så svært.

Men i skal have folk til at lave el, vvs og kloak.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Når vi er oppe i den kaliber med udgifter, så betyder det med eksisterende el, vand og kloak ikke ret meget. I skal alligevel have hugget gulvet op og gravet ud i ca. 40 cm dybde. Så er der ingen vandrør tilbage fra det gamle, kloak er meget nemt at trække nyt, og det kan ikke løbe opad til den eksisterende faldstamme. El fra det gamle køkken passer 100% ikke til det som der er behov for i badeværelse. 
Hvis i kender en som har forstand på det, murer/tømrer el.lign. så begynd planlægning sammen med vedkommende. Altså tag diskussionerne der imedens i laver tegninger osv. Det er her jeres fælles forventnings afstemning begynder så der ikke er alt for mange "hovsa det kunne vi også tænke os" når i er i gang. 
Så kan i selv tage køkken ned, hugge gulve op og køre sandet ud. ( hold øje med sokkel så i ikke kommer i nærheden af bunden på den) Eventuelt tage lofter ned osv. 
Så er der klar til smed, VVS som normalt har kloak tilladelse indenfor. Der kan isoleres og murer kan støbe. Der skal måske elektriker på hvis der skal trækkes el i gulv, jordforbindelse til rionet osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vil bare lige svare ​flere af jer på en gang.
Vi har ikke tænkt os at lave det selv. Bestemt ikke.
Kunne sådan nogle småting som at pille det gamle køkken ned.
Vi ved godt det bliver en dyr omgang.
Vi er indforstået med at det måske render om i ​en halv, til nok 1 million. ☺️
Jeg må give ev elmand ret. Når I er ude i en så stor ombygning og I er parate til at betale, hvad det koster, så er det første I skal gøre, er at sætte jer ned og snakke om, hvad I kunne tænke jer uden i første omgang at tænke på prisen (brain storming). Det gælder også placering af køkken og bad, der er de dyreste rum.
Få en murer til at hjælpe jer med at sokkel og hvor langt der kan gaves ned for at kunne opfylde kravene til isolation. Ham skal I også have til at støbe gulv efter, der er lavet vand, el og kloak. God fornøjelse med ombygningen.

fase
S. Fabrin skrev den 04-08-2025 13:05:36

Jeg må give ev elmand ret. Når I er ude i en så stor ombygning og I er parate til at betale, hvad det koster, så er det første I skal gøre, er at sætte jer ned og snakke om, hvad I kunne tænke jer uden i første omgang at tænke på prisen (brain storming). Det gælder også placering af køkken og bad, der er de dyreste rum.
Få en murer til at hjælpe jer med at sokkel og hvor langt der kan gaves ned for at kunne opfylde kravene til isolation. Ham skal I også have til at støbe gulv efter, der er lavet vand, el og kloak. God fornøjelse med ombygningen.

Tak ☺️ Vi har faktisk snakket om at det der bliver mest omfattende for os det er at få aftaler i hus med alle de håndværkere som der skal indover 🤣 

Men er der ikke nogle firmaer som tilbyder en pakkeløsning. Så man ikke skal ud og have fart i hver enkelt fagmand på egen hånd ? 
Bygningskonstruktør skrev den 04-08-2025 07:23:51

Hej Nina.
Ideen med placeringen hvor der i forvejen er kloak/EL og vand giver jo meget god mening. Har i lavet en skitse plan med hvordan I tænker det skal se ud? Eller har du et udklip af en eksist. plantegning du kan uploade? 

Hej martin :) 

Jeg har prøvet at sende dig en "privat" besked herinde, hvilket ikke var muligt da min bruger ikke er 24 gammel endnu 🤣

Jeg vil gerne prøve at sende det eksisterende plantegning og den ønskede nye plantegning.
Men da vi ikke har overtaget huset endnu, vil jeg ikke lige sende det hele herinde i plenum.

Vh. Nina 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også