Rør og ledninger

Hejsa.

Jeg har fået udskiftet mit olie/brændefyr med en luft til vand varmepumpe. Her til eftermiddag er jeg så stødt på 2 store rør og noget der kunne ligne kabler eller små rør som går fra mit hus ud fra det rum hvor fyret stod og ned i jorden.

Jeg tænker det hele har noget med fyret og olietanken at gøre men er der nogen der helt specifikt kan sige hvad de forskellige ting er og om jeg skal gøre noget for at afskærme dem når jeg kører med græstrimmeren? Jeg tænker mest af alt på de små kabler/rør der går direkte ned i jorden? 
Hejsa. Jeg har fået udskiftet mit olie/brændefyr... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mit gæt er, at dit fyr har været forsynet fra afbryderen på det sidste billede. Der er vist en tekst på det jeg tror en et FU relæ. Kan du ikke fortælle, hvad der står på relæet Jordledningen ser ud til at være lavet af et stykke 3x1,5 mm2 PVIK installationskabel. det kan passe med tykkelsen på kablet. Installationen ser ud til at være så gammel, at jordledningen ikke på det tidspunkt var gulgrøn.
Du har fjernet afbryderen til fyret og skruet afbryderen, hvor fyret er forsynet fra løs, så du er tæt på at have fjernet installationen til fyret. Du bør få undersøgt om jordledningen er ført videre i installationen, selvom jeg tvivler på det efter bedømmelse af installationens alder. Hvis du ikke har et HPFI relæ i installationen, bør du få det. Vis et billede af din gruppetavle, så det måske kan afgøres om du har et HPFI relæ.

fase
S. Fabrin skrev den 01-08-2025 16:26:16

Mit gæt er, at dit fyr har været forsynet fra afbryderen på det sidste billede. Der er vist en tekst på det jeg tror en et FU relæ. Kan du ikke fortælle, hvad der står på relæet Jordledningen ser ud til at være lavet af et stykke 3x1,5 mm2 PVIK installationskabel. det kan passe med tykkelsen på kablet. Installationen ser ud til at være så gammel, at jordledningen ikke på det tidspunkt var gulgrøn.
Du har fjernet afbryderen til fyret og skruet afbryderen, hvor fyret er forsynet fra løs, så du er tæt på at have fjernet installationen til fyret. Du bør få undersøgt om jordledningen er ført videre i installationen, selvom jeg tvivler på det efter bedømmelse af installationens alder. Hvis du ikke har et HPFI relæ i installationen, bør du få det. Vis et billede af din gruppetavle, så det måske kan afgøres om du har et HPFI relæ.

Før udskiftningen gik der et kabel fra den lille brune boks til fyrets cirkulationspumpe så vidt jeg ved. 

Så vidt jeg kan se går de her ledninger ikke andre steder hen end fra den store brune boks til den lille brune boks og så til den grå stikkontakt.

Til selve huset har jeg et HPFI relæ og der er sat en ny tavle op ved siden af til det nye system.

Fra kablet der sidder på jordspydet og op i den store brune boks kommer der 3 ledninger, en grå, en sort og en rød.

Det skal lige siges at jeg har ikke lavet NOGET af det I ser på billederne andet end at skrue dækslerne af :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis