Rør og ledninger

Hejsa.

Jeg har fået udskiftet mit olie/brændefyr med en luft til vand varmepumpe. Her til eftermiddag er jeg så stødt på 2 store rør og noget der kunne ligne kabler eller små rør som går fra mit hus ud fra det rum hvor fyret stod og ned i jorden.

Jeg tænker det hele har noget med fyret og olietanken at gøre men er der nogen der helt specifikt kan sige hvad de forskellige ting er og om jeg skal gøre noget for at afskærme dem når jeg kører med græstrimmeren? Jeg tænker mest af alt på de små kabler/rør der går direkte ned i jorden? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to tykke rør er udluftning til en olie jordtank, de to tynde er ganske givet kobberrør som har gået fra tanken og ind til oliefyret.

Den her på billedet er dit jordspyd, den skal du passe på ikke at beskadige..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 31-07-2025 19:24:36

De to tykke rør er udluftning til en olie jordtank, de to tynde er ganske givet kobberrør som har gået fra tanken og ind til oliefyret.

Kan jeg pille selve strømdelen fra jordspydet hvis ikke stikket bliver brugt mere inde i huset? Altså åbne stildåsen og tage ledningerne fra så den ikke får strøm mere og så afmontere på spydet? 

Sverkel skrev den 31-07-2025 19:33:00

je_ns skrev den 31-07-2025 19:24:36

Kan jeg pille selve strømdelen fra jordspydet hvis ikke stikket bliver brugt mere inde i huset? Altså åbne stildåsen og tage ledningerne fra så den ikke får strøm mere og så afmontere på spydet? 

Nej det er højst sandsynlig din jord forbindelse i huset, de gul/grønne ledninger bag dine kontakter og el udtag. Den må heller ikke pilles af så længe der er spænding i dit elnet.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Billedet viser med stor sikkerhed din jordforbindelse, der skal være med til at sørge for, at du ikke får livsfarlige stød fra dit komfur eller vaskemaskine og andet el i huset.

fase
Jeg troede bare jordspydet kun blev brugt til fyret da det stod der? Det ligner nemlig et lukket system der ikke går andre steder hen?

Jeg ville selvfølgelig slukke for alt strøm før jeg ville afmontere sådan noget ;)
Annonce
Har du helt styr på din olietank? Normalt skal den tømmes og blændes af, så der ikke længere er risiko for olieforurening. Ved afblænding fjernes rørene til tanken også. Det helt rigtige vil være at ​fjerne tanken.

Søren O
Sverkel skrev den 01-08-2025 06:02:53

Jeg troede bare jordspydet kun blev brugt til fyret da det stod der? Det ligner nemlig et lukket system der ikke går andre steder hen?

Jeg ville selvfølgelig slukke for alt strøm før jeg ville afmontere sådan noget ;)

Ud fra dit billede er det ikke muligt at bedømme om jordforbindelsen går videre i installationen, men afbrydere og dåsen, der kunne være en FU afbryder, tyder på en ældre installation. Kunne du ikke tage et billede af dåsen ved siden af den øverste afbryder, hvor låget er afmonteret. 

fase
Det bedste er at få en Aut. Elektriker til at undersøge din jordforbindelse, om ovennævnte i det hele taget kan fjernes, medmindre der etableres en ny Jordforbindelse, evt. et andet sted.

Rent principielt er det ikke et GDS job.

I min optik er det direkte uansvarligog misvisende når nogen her på siden bare skriver at den ikke må piles af så længe der er spænding på dit Elnet.
Det medfører så at Trådstarter skriver efterfølgende:
Jeg ville selvfølgelig slukke for alt strøm før jeg ville afmontere sådan noget ;

Enig med Søren O i at det bedste er er få fjernet tanken. Det næst bedste er at få skåret et Mandehul  ( ca. ø60 cm) så tanken kan tømmes for olie mv, for derefter fyldes med f.eks. sand/grus.
Der findes selvfølgelig Aut. Firma som kan tømme tanken, med efterfølgende Attest.
Desværre har man set, i anden sammenhæng, hvordan dette omgås.

GSH skrev den 01-08-2025 09:14:32

Det bedste er at få en Aut. Elektriker til at undersøge din jordforbindelse, om ovennævnte i det hele taget kan fjernes, medmindre der etableres en ny Jordforbindelse, evt. et andet sted.

Rent principielt er det ikke et GDS job.

I min optik er det direkte uansvarligt og misvisende når nogen her på siden bare skriver at den ikke må piles af så længe der er spænding på dit Elnet.
Det medfører så at Trådstarter skriver efterfølgende:
Jeg ville selvfølgelig slukke for alt strøm før jeg ville afmontere sådan noget ;

Enig med Søren O i at det bedste er er få fjernet tanken. 

Aller først i sætning skrev jeg nej til at den ikke må fjernes 🙂👍 så blev nået forbavset over at der blev skrevet tilbage at personen nok skulle slukke strømmen først, og ja det aut. arbejde, det havde jeg lidt en forventning om at trådstarters viste. Så synes ikke din udtagelse og uansvarlighed er berettet :)

Teksten du referer til var mere henledt på hvis trådstarter ikke tænkte sig om og fortsatte med at pille mere af og at det ville have en konsekvens.

God ide, med Søren Os forklaring 👍

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Tusind tak for alle jeres gode råd og bekymringer :)

Olietanken er suget tør men er ikke fyldt op, det sagde de hos Sørby VVS som installerede min varmepumpe at det var nok bare at suge den og så blænde den af?

Jeg lover ikke at gøre noget før der har været en elektriker ude men derfor kan vi jo godt have en åben snak om hvad det er jeg står med ;) 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis