Billeder i HEIC

Hej
Alle de billeder jeg flyttede fra telefonen til pc-en er nu i HEIC og det viser sig så at LDS ikke kan håndtere dem. Er det noget som kan ændres? Efter sigende er billeder i HEIC  bedre i farvedybde og fylder mindre. Typisk er mine billeder i jpg på 3.5Mb i Heic er de på 1,2MB

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Alle de billeder jeg flyttede fra telefonen... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv det her:
https://www.tunesbro.com/user-guide/heic-converter.html
Er det ikke bare et spørgsmål om at kende telefonkamera indstillinger, så når du tager det foto du vil indsætte her på siden, skifter du til .jeg format?
Hos mig drejer det sig om 3 "klik", for at skifte format.
jhb skrev den 29-07-2025 15:15:20

Er det ikke bare et spørgsmål om at kende telefonkamera indstillinger, så når du tager det foto du vil indsætte her på siden, skifter du til .jeg format?
Hos mig drejer det sig om 3 "klik", for at skifte format.

Tak for det forslag. Havde egentlig ikke tænkt over det på den måde, men du har nok ret i at som regel ved man at man fotografere her til forummet. Og andre  billeder bliver så bare ikke vist.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Men det er jo sandt at HEIC er en videreudvikling af JPG, og bedre trods færre kb, derfor er det jo forventeligt at lds på et tidspunkt accepterer HEIC da flere og flere vil lagre i dette format.
Men forandringer tager tid.

Jeg lagrer selv fotos i arw, jpg, jpeg, heic, psd, png og tiff🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 29-07-2025 17:52:04

Men det er jo sandt at HEIC er en videreudvikling af JPG, og bedre trods færre kb, derfor er det jo forventeligt at lds på et tidspunkt accepterer HEIC da flere og flere vil lagre i dette format.
Men forandringer tager tid.

Jeg lagrer selv fotos i arw, jpg, jpeg, heic, psd, png og tiff🤣

Ja alt andet lige må det være en fordel for LDS da det betyder mindre plads på serveren.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Apropos ang. jpg/jpeg (der er ens bortset fra extension): ​JPG på vej ud.​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg er lige kommet tilbage fra ferie og ser tråden nu.

HEIC er et nyt format og det er ikke en lille opgave at få det til at virke her, desværre. Jeg har det på opgave-listen, for det er selvfølgelig for bøvlet, at man skal konvertere billedfiler manuelt på egen computer før det kan bruges på LDS. Men jeg har tjekket og kan se, at det kræver en udskiftning af den teknologi vi bruger til billedhåndtering, hvilket koster en del tid (som jeg ikke har lige nu).

Mvh. AllanE
@AllanE: Jeg ved ikke hvor meget adgang, du har til serveren og den software, der kører på den, men hvis og såfremt, så kunne du bruge FFmpeg til at konvertere HEIC til f.eks. PNG efter upload.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for tippet, Kolding75.

Vi bruger en komponent i dag, der tager det uploadede billede, behandler det ud fra nogle regler og gemmer det på serveren. Det virker rigtig godt. Desværre understøtter dét ikke HEIC endnu. Så løsningen vil være at udskifte til et andet komponent, men det kræver lidt kodearbejde. 

Mvh. AllanE
Hvis muligt kunne du prøve med NuGet pakken FFMpegCore. Jeg ved ikke lige om den specifikke implementering af FFmpeg understøtter HEIC.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis