Hej med jer.
Vi står med et gasbeton hus fra 1960'erne, som skal gennemrenoveres. i den forbindelse vil vi rigtig gerne have fjernet to skorstene. Begge går egentlig ned i kælder, men vi vil bare fjerne den del i stueplan.
Jeg forklarer situationen nedenfor med tegning, men spørgsmålet er også lidt om vi mon bare kan fjerne den eller om vi bør søge en professionel vurdering inden vi kaster os ud i det?
Se vedhæftet billede for skitse af huset.
Yder vægge er i gasbeton.
Alle indervægge er et lag mursten med undtagelse af de to blå streger som er opbygget skillevægge af træ.
Den gule skorsten har 3 sider med mursten som skal ned og 1 side som er en del af den bærende væg (den der går på tværs af huset) og den lader vi stå.
Det skal siges at vi også ønsker at lave en døråbning (den røde streg), hvor vi får lagt et I-jern op over døråbningen.
Den gule skorsten består af 2 murstens-sider og 2 sider som er en del af væggene i rummet - jeg tænker de begge er støttende/stabiliserende for huset (?). De er kun de to murstenssider vi fjerner.
Jeg har kigget på gamle tegninger af huset, hvor der fx vises et tværsnit af husets spær mv., her ligner det umiddelbart at de to vægge der går på tværs af huset er bærende for taget.
Vi har faktisk allerede fjernet noget af skorstene ( til lige under loftet i stueetagen og de sider af skorstene som vi vil fjerne støttede ikke på tagspær eller noget.
Den store bekymring er om skorstene giver noget stabilserende/støttende til den bærende væg og om vi mon bør holde igen med bare at rive ned..
Vi har lidt samme slags snak ift. de to blå vægge, som er opbygget af træ og gipsplader. De skal begge flyttes ml. 30-50 cm, så rum fordelingen passer, men er der mon noget stabilserende/støttende i dem, som man bør overveje?
Har I nogle gode input?
På forhånd tak for hjælpen. :)
Hej med jer. Vi står med et gasbeton hus fra...
Vis hele indlægget