Blødgøringsanlæg minimax

Hej

Er der nogen der har erfaring med blødgøringsanlæg fra minimax ?
Virker jo smart at det ikke kræver strøm og har meget lille vandforbrug, til regenering, sammenlignet med eks Aquadanmark og BWT, samt at der er ret stort flow gennem.

Dog undrer det mig at det kun benytter 3/4" tilslutning, når eks aquadanmark benytter 1" 
Jeg har 1" og 32mm rør fra stikledning og rundt til de forskellige bygninger, så har det nogen nævneværdig betydning at der neddrosles til 3/4" i systemet eller bør jeg holde mig til 1"?

En anden ulempe ved minimax er at det er specielle saltblokke, som kun fås få steder, men mon ikke man bare kan hælde alm tabletter i en beholder?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke noget til anlægget, men hvad hjælper det at det kun bruger 17 liter vand til regenerering hvis det skal gøre det 10x så ofte som konkurrenterne?
Der er stort set ingen reelle data på hjemmesiden, så jeg vælger at tolke det som useriøst.

Selvbygger med stort S. 
Læser man produktguide så skriver de at den bruger 58,5 kg. salt årlig ved gennemsnits familie forbrug ( 3 personer med forbrug på i alt 321 l / dag. ) Det er målt ved en afkalkning ved 14 dH hårdheds grader. 
OG der står at man skal bruge den specielle bloksalt, ellers bortfalder garanti. 
Det er så 7 - 8 poser årlig altså omkring 800 kr. årlig. Ved større vandforbrug og/eller mere afkalkning naturligvis større saltforbrug. 
Jeg kender ikke produktet men blot til orientering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vil ikke kalde det useriøst. Useriøst er i kategorien magneter, grandervand og andet i den dur. 
Det er en dansk side af det engelske Harveywater som har været på markedet længe. Vil ikke sige der står meget mere på eks aquadanmark om deres produkter.

Et BWT perla bruger ca 68kg salt per år. Dette minimax 58,5kg . så det er sammenlignligt i saltforbug. 

Som jeg læser dette: "Vær opmærksom på, at garantien på Minimax bortfalder, hvis der bruges regenereringsmidler, som ikke er i overensstemmelse med kvalitetsnorm EN 973 Type A." siger det ikke noget om det skal være blokke, kun at det skal være godkendt salt og naturligvis vil de gerne sælge deres eget. derfor min ide om at lave en kurv til alm salt tabletter.
Ulempen er den lille beholder, så der skal fyldes på ofte.

Derfor vil det være rart hvis nogen havde reel erfaring med det.
​blokkene bliver 'spist' nedefra, så tænkte man kunne printe en kurv til alm salt tabletter.
Annonce
Jeg har et Minimax anlæg og er super tilfreds med det. Jeg har haft det i snart 2 år og det virker upåklageligt. Jeg sætter nye saltblokke i ca. hver 6 uge og dem bestiller jeg problemfrit på nettet. Jeg afkalker ned til 0 i hardhedsgrad og vi har absolut intet kalk i hverken bruseniche, kaffemaskine, el kedel m.m. Anlægget er helt vedligeholdelsesfrit og der skal blot påfyldes salt når blokkene er ved at være opbrugte. Vandet smager som kildevand.  
Krogen86: 
Hvad med regenerering klarer den det selv eller skal der stilles på nogle ventiler.?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det gør den selv automatisk, den er styret af vandtrykket og når der er løbet x antal kubikmeter vand igennem systemet starter regenereringen op, typisk engang i døgnet for vores vedkommende.
Man kan også sætte det i gang manuelt. De anbefaler at man laver en manual regenerering hvis man har været væk i mere end 4 dage og ikke brugt vand.
så ca 65 kg salt per år, hvilket giver 1000 kr i salt blokke per år (hvis man ikke køber med mændge rabat) 
Det er en del mere end hvis man køber samme mængde i eks biltama (20kg for 80kr)
har du prøvet med andet end blokke?
Jeg tror ikke man skal eksperimentere med andet end de originale blokke, jeg synes ikke 1000,- om året er meget i drifts omkostninger, vi bruger en del vand, vi har også pool hvor der skal efterfyldes lidt vand i ny og næ. Jeg køber altid stort ind og har så til ca. et års forbrug for ca. 900,- kr.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis