hvordan fjerner jeg spartelmasse fra et dørhåndtags-hul?

Jeg vil gerne genetablere en dør, der var blevet blændet af lejlighedens tidligere ejere. Jeg er nået dertil, hvor jeg skal sætte dørhåndtag på og opdager nu, at hullet til det på den ene side er fyldt op med en hvid masse - måske spartelmasse eller polyfylla, så jeg ikke kan få håndtagspinden igennem. Er der nogen måde jeg kan fjerne massen på?

1000 tak!

Vh den klodsede
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Jeg ville bore igennem hullet først 
Mon ikke den firkantede "pind" er 8 x 8 mm så et 8 bor kunne gå igennem. Så skære den firkantede pind over tæt ved enden med en vinkelsliber. Så liver der skarpe kanter og jeg vil tro at du kan banke den igennem. Det er jo kun "hjørner" der skal skæres ren. Bagefter sliber du igen "pinden lidt rundt i enderne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
1000 tak! Det var lidt det jeg frygtede, for jeg må nok ønske mig et bor så :-)
Brug et bor lidt mindre end 8 mm og fjern resten med en firkantet fil.

fase
Er låsekassen fjernet?
Ja, der er ingen låsekasse. 
Annonce
Tusind tak for gode råd! Jeg prøver at få fat i et bor :-) 
ok Ingen låsekasse - - så er det vel bare at hugge lidt ind med f,eks, en skruetrækker, indtil spartelmassen er hugget væk. 
Jeg regnede med at det var det firkantede hul ind i låsen som var fyldt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ah på den måde låsekasse :-) Jo det er så netop den, som er blevet fyldt ud. Jeg tænkte på nøglehul nedenunder 
1000 tak for råd. Det lykkedes mig at skrabe og banke det ud med en skruetrækker :-) 
Jeg ville tage låsekassen ud og rense den.

Her er et par tegninger, der fortæller hvad man kalder de forskellige ting omkring en dør:
https://klarvinduer.dk/blog/fagudtryk-dor

Bemærk at tegningen med låsekassen er til den "nye" type greb med to gennemgående bolte til montering. Hvis døren er over 50 år gammel, skal der bruges en anden type dørgreb.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også