Måler og gruppetavle i badeværelse.

Jeg er klar over at det er autoriseret arbejde o.s.v. 
Er der noget i de nye standarder der siger at måler og gruppetavle ikke må sidde på et badeværelse? 
Det er en sag hvor baggangen bliver til badeværelse på ca. 13 m2 
Det er samtidig teknik rum hvor el-vandvarmer, gulvvarme fordeling og vaskemaskine er placeret i et skab. Der bliver bruseniche med en fast muret brusevæg, så afstanden bliver sådan at det kommer uden for område 2. Altså ud i ukvalificeret område. 
Jeg ser en video fra sikkerhedsstyrelsen hvor han siger at i det område "må vi gebærde os som vi ville gøre i ale andre af boligens rum" 
Er der noget jeg overser.?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er klar over at det er autoriseret arbejde... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rantzau: Så hold da din kæft hvis du ikke har noget at sige om emnet. (undskyld jeg lige fik et surt morgenopstød. )
Som jeg forstår Ranzaus svar, siger han, at hvis du ikke har et svar, der kræver faglig indsigt, så lad være med at svare. Hvad er der forkert i det? 

fase
ev elmand skrev den 27-07-2025 09:10:47

Bygnings konstruktør: I el-termilogi er område 2 = 1,2 m fra bruse hoved/badekar. Altså en snor/målebånd på 1,2 m trukket rundt om f.eks. en muret brusevæg Jeg ved ikke hvor dine 4 m kommer fra. Det har ikke noget med vandudtag at gøre, da håndvask ikke regnes på samme måde.
Buller27: Det er ikke bygningshulrum, når det er færdig men niche i væg med låge foran. Det er meget almindeligt at måler og gruppe afsætning sidder i et skab f.eks.
Rantzau: Så hold da din kæft hvis du ikke har noget at sige om emnet. (undskyld jeg lige fik et surt morgenopstød. )

Jeg kan læse mig frem til at stærkstrømsbekendgørelsen ændrede navn og del 7-701 blev ændret i 2024.

Jeg søgte lige lidt videre og fandt denne hjemmeside der fortæller om de nye ændringer. Kan se de beskriver at at det er ift. materialeklassen at zone 2 stopper 4 meter ude fra tappested (bruser) og at man relater gerne må placere i dette område.

https://elsikkerhed.dk/krav-til-installationer-i-omraader-med-bad-og-bruser-hd60364-7-701/#elementor-toc__heading-anchor-4

Det er ikke for at virke ​klogere, men mere en høflig oplysning 🙂

Buller27:
Bekendtgørelsen beskriver at der skal være den nødvendige plads for at den aut. må arbejde der.
Så, Så længe eltavle/grupper sider iht. Producentens anvisninger ift. fripladsen rundt om tavlen, så overholder den kravene. 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
S. Fabrin skrev den 27-07-2025 12:06:26

Som jeg forstår Ranzaus svar, siger han, at hvis du ikke har et svar, der kræver faglig indsigt, så lad være med at svare. Hvad er der forkert i det? 

Jeg tror mere det er en samlet opsummering af hvordan han har ageret sig over for Buller27. Og så herfor kan ses som at “angreb” .

Bliver beskrevet mere om her, så trådene ikke ødelægges.
Kovas indlæg: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/257788/s/karaktermord-er-det-ok-her-paa-siden/pg/2#701819

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Fabrin: I dette indlæg er der forsøg på noget fagligt fra alle deltagere undtagen 1 person med 2 indlæg i løbet af natten. Heriblandt 1 indlæg med det meget brugte ord Vås om de andre indlæg. 
Derfor det sjældne sure opstød fra tiden før min morgenkaffe. Og der bliver ikke kommenteret yderligere på den del her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men ved ikke om du kan bruge mit svar til nået? 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Annonce
Rantzau skrev den 27-07-2025 04:10:40

Vås. Der blev spurgt til et specifik punkt, så spørgsmålet blev stillet til andre fagfolk. Blander lægfolk sig i fagspecifikke emner er det tomgangssnak.

Og en "pensioneret grafiker" tilhører vel gruppen "lægfolk" i denne sammenhæng?

Beklager, men den frugt hang simpelthen for lavt😎

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍

Bygnings konstruktør: I el-termilogi er område 2 = 1,2 m fra bruse hoved/badekar. Altså en snor/målebånd på 1,2 m trukket rundt om f.eks. en muret brusevæg Jeg ved ikke hvor dine 4 m kommer fra. Det har ikke noget med vandudtag at gøre, da håndvask ikke regnes på samme måde. 
Buller27: Det er ikke bygningshulrum, når det er færdig men niche i væg med låge foran. Det er meget almindeligt at måler og gruppe afsætning sidder i et skab f.eks. 

Ok -  Havde også lige lidt svært vidt at forestille mig/vurdere sådan helt præcis hvordan det ser ud. SIK har en video om en enkelt vurdering af hvorvidt en tavle er lettilgængelig (på væggen over et køkkenbord). Er det en LK tavle skal der jo være de minimum 100mm afstand hele vejen rundt - men så vurde den også være lettilgængelig.
Der er jo nogle bestemmelser der gør, at man ikke må installeredet noget der er farligt - så medmindre der er andre specifikke tign i bekendtgørelserne så er det denne der kan vurderes efter - mht kapsling og vandpåvirkning.

Når/hvis det biver færdigt må du meget gerne lægge et par billeder op (hvis du er ok). Og jeg ved godt det ikke er en del af spørgsmålet. Men top tip er at sørge for de typiske fejl jeg i hvertfald ofte støder på - også i nybyggeri;

• Manglende kapsling (2,5mm max huller) - typisk på forside af tavlen
  • Brug af pakninger i stedet for brandpasta ved indføringer for at opnå IP2x (max 2,5mm huller)
  • Entydig opmærkning

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Bygningskonstruktør skrev den 27-07-2025 12:10:46

Jeg kan læse mig frem til at stærkstrømsbekendgørelsen ændrede navn og del 7-701 blev ændret i 2024.

Jeg søgte lige lidt videre og fandt denne hjemmeside der fortæller om de nye ændringer. Kan se de beskriver at at det er ift. materialeklassen at zone 2 stopper 4 meter ude fra tappested (bruser) og at man relater gerne må placere i dette område.

https://elsikkerhed.dk/krav-til-installationer-i-omraader-med-bad-og-bruser-hd60364-7-701/#elementor-toc__heading-anchor-4

Det er ikke for at virke klogere, men mere en høflig oplysning 🙂

Buller27:
Bekendtgørelsen beskriver at der skal være den nødvendige plads for at den aut. må arbejde der.
Så, Så længe eltavle/grupper sider iht. Producentens anvisninger ift. fripladsen rundt om tavlen, så overholder den kravene. 🙂

Yes - det er jeg obs på :-).  Men fabrikatnerne har også oppet sig gevaldigt mht anvisnger - Specielt efter GPSR i 2024. Og LK har været ude med sine "minimum 100mm afstand rundt om tavlen" og ligeså så med anvisnger for underlag til stikkontakter.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis