Måler og gruppetavle i badeværelse.

Jeg er klar over at det er autoriseret arbejde o.s.v. 
Er der noget i de nye standarder der siger at måler og gruppetavle ikke må sidde på et badeværelse? 
Det er en sag hvor baggangen bliver til badeværelse på ca. 13 m2 
Det er samtidig teknik rum hvor el-vandvarmer, gulvvarme fordeling og vaskemaskine er placeret i et skab. Der bliver bruseniche med en fast muret brusevæg, så afstanden bliver sådan at det kommer uden for område 2. Altså ud i ukvalificeret område. 
Jeg ser en video fra sikkerhedsstyrelsen hvor han siger at i det område "må vi gebærde os som vi ville gøre i ale andre af boligens rum" 
Er der noget jeg overser.?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Placering af el-måler:Ifølge Sikkerhedsstyrelsen skal el-måleren placeres således, at den er lettilgængelig for aflæsning og vedligeholdelse. Dette indebærer typisk en placering nær bygningens hovedindgang eller i teknikrummet, hvor der er ubesværet adgang uden brug af stiger eller andet specialudstyr. Højden bør være sådan, at måleren kan aflæses uden unødvendig besvær, hvilket ofte betyder en højde mellem 1.5 og 1.8 meter over gulvet.
Placering af gruppetavlen:Gruppetavlen, som indeholder sikringer og afbrydere til bygningens forskellige elektriske kredse, skal placeres med nem adgang og ideally i nærheden af indgangspartiet. Lovkrav specificerer, at gruppetavlen bør monteres i en højde af 0.9 til 1.7 meter over gulvet, hvilket sikrer, at både voksne og personer med begrænset mobilitet har adgang. Det er desuden vigtigt, at gruppetavlen ikke installeres bag døre eller i tæt beboede rum, hvor adgangen kan blive blokeret.

Jeg kan ikke finde noget i standardserierne eller SIKs vurderinger der skulle forhindre at gruppetavlen placeres i et vådrum i ukvalificeret område. DEt ses jo også tit i bryggers mm.

Men i sådan et badeværelse kan der ofte drive fugt ned ad væggende så det er nok knap så optimalt. Og hvis tavlen udsættes for det (drivende vand ned ad væggende) så skal kapslingen være egnet - uanset hvilke zone i badeværelset den er i. Så en tavle med rette IP-klasse ville på papiret nok kunne argumenteres for at være et krav - omend en rigtig god ide.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Man kunne vel, aht drivende vand på vægge, montere tavle m.m. et par ekstra cm fra væggen, f.eks. vha afstandsstykker e.l. af kunststof, så vandet frit kan løbe bagom?
Og sikre at kabelføring er sådan at vandet ikke vha kablerne føres ned til samlepunkterne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I dette tilfælde er der planlagt en indbygnings cisterne på samme væg (ikke ydervæg). Der er også faldstamme og isolerede rør op til 1. sal. Det medfører så at der kommer en væg helt til loftet. Måler og gruppetavle kommer så i det hulrum, med en praktisk låge foran. 

ev elmand skrev den 26-07-2025 22:27:35

I dette tilfælde er der planlagt en indbygnings cisterne på samme væg (ikke ydervæg). Der er også faldstamme og isolerede rør op til 1. sal. Det medfører så at der kommer en væg helt til loftet. Måler og gruppetavle kommer så i det hulrum, med en praktisk låge foran. 

Det ender da med et ret stor låge hvis man ubesværet skal komme til tavle og måler i hulrummet for at skunen skifte måler, tage tavlekapsling af osv.?
Ved slet ikke om LKs tavler eksemeplvis må monteres i bygningshulrum.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
"Ved slet ikke om LKs tavler eksemeplvis må monteres i bygningshulrum."

Det ville jeg trygt overlade til en fagmand at vurdere (eksempelvis ev elmand),  
Rantzau skrev den 27-07-2025 00:28:45

"Ved slet ikke om LKs tavler eksemeplvis må monteres i bygningshulrum."

Det ville jeg trygt overlade til en fagmand at vurdere (eksempelvis ev elmand),  

Og endnu en gang vælger du at håne buller mellem linjerne. Flot klaret 👎👎👎

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
ev elmand skrev den 26-07-2025 08:59:40

Jeg er klar over at det er autoriseret arbejde o.s.v.
Er der noget i de nye standarder der siger at måler og gruppetavle ikke må sidde på et badeværelse?
Det er en sag hvor baggangen bliver til badeværelse på ca. 13 m2
Det er samtidig teknik rum hvor el-vandvarmer, gulvvarme fordeling og vaskemaskine er placeret i et skab. Der bliver bruseniche med en fast muret brusevæg, så afstanden bliver sådan at det kommer uden for område 2. Altså ud i ukvalificeret område.
Jeg ser en video fra sikkerhedsstyrelsen hvor han siger at i det område "må vi gebærde os som vi ville gøre i ale andre af boligens rum"
Er der noget jeg overser.?

Så længe der er uden for zone 0,1 og 2 så må der gerne etableres tavle og grupper, jf. Bekendtgørelse om sikkerhed for udførelse og drift af elektriske installationer og DS/HD 60364-7-701.

Dog skal den tavle og grupper ydermere overholde kapslingsklassen for badeværelser og beskyttes mod mekanisk påvirkning af fugt.Der står ydermere at den aut. skal godkende placering, der der skal foreligge en teknisk vurdering af forholdende. :)

Område 2 strækker 4 meter ud fra vandudtag.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Vås. Der blev spurgt til et specifik punkt, så spørgsmålet blev stillet til andre fagfolk. Blander lægfolk sig i fagspecifikke emner er det tomgangssnak.
Bygnings konstruktør: I el-termilogi er område 2 = 1,2 m fra bruse hoved/badekar. Altså en snor/målebånd på 1,2 m trukket rundt om f.eks. en muret brusevæg Jeg ved ikke hvor dine 4 m kommer fra. Det har ikke noget med vandudtag at gøre, da håndvask ikke regnes på samme måde. 
Buller27: Det er ikke bygningshulrum, når det er færdig men niche i væg med låge foran. Det er meget almindeligt at måler og gruppe afsætning sidder i et skab f.eks. 
Rantzau: Så hold da din kæft hvis du ikke har noget at sige om emnet. (undskyld jeg lige fik et surt morgenopstød. )

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis