Rantzau skrev den 22-07-2025 17:42:23
Det er lodret forkert Buller, men så tager vi den én gang til for de fatsvage:
1: Vand er altid trukket langs ydervægge eller langs brandmuren mellem lejlighederne i den ældre bygningsmasse i hovedstadsområdet. Det gælder i 99% af tilfældene i brokvarterne. I middelalderbyen er situationen nogle gange en anden. Det ved enhver ædruelig bygningssagkyndig, ellers kan det ses af grundplanen.
Angående el, er der sandt for dyden i den mellemliggende periode udført meget fikumdik. Bare spørg enhver elektriker. Som udgangspunkt kan det ikke overlades til private (som mig) hvis man vil undgå problemer med forsikringen hvis det går galt.
2: Der forbores ikke i udskud - så fat det dog. Der anvendes en passende skrue. Søm anvendes til lokalisering af mellemrummet mellem brædderne som flere har foreslået uden at skade pudslaget unødigt. Rammes et mellemrum ved enhver ædruelig håndværker/duelig amatør hvor skruerne efterfølgende skal placeres, fordi i 99% af tilfældene er brædderne 1"x4" udskud, da alt etagebyggeri i brokvarterne dengang var spekulationsbyggeri opført med henblik for udlejning.
3 - 4: Tror du håndværkere eller duelige amatører er en flok jubelidioter? Rådene har andre i denne tråd svaret på både fyldestgørende og med dokumenterbare eksempler. Det ignorer du systematisk.
Mstaal: Du kan roligt følge de anbefalinger hovedparten har anvist. Du risikerer ingen katastrofer. Ignorer hvad Buller har skrevet. Hans kommentarer vildleder mere end de vejleder.
Hej Rantzau,
Jeg beklager, men jeg er blevet lidt forvirret over, hvad din samlede anbefaling er ift processen. Jeg ved godt. Det måske ikke virker særlig imponerende fra min side.
Jeg forstår det sådan, at der _ikke_ skal forbores (specielt skal der ikke bruges rawlplugs), men at man skal bruge gode træskruer. Man kan bruge et søm eller en syl til at tjekke efter, om man har kurs mod at bore i et hul mellem brædderne. Hvis man rammer et hul, så bør der være en nogenlunde fast afstand mellem brædderne, som man kan bruge til fremover at undgå huller (dog forstod jeg ikke helt hvilken afstand denne var, da jeg tror du har angivet noget i tommer). Kan man bruge en multiscanner til at finde hullerne?
Ved du, hvad en god træskrue er, eller hvor man finder den? Og hvor kort må den være? Det giver mening, at man gerne vil have den så lang som muligt, men jeg er lidt bange for at bore ind på den anden side af væggen.
Jeg har lige fået gemt el ind i væggen, så jeg ved nogenlunde, hvor ledningerne går.
Forstår jeg dig sådan, at du ikke er bekymret for væggens bæreevne, heller ikke selvom den er fra 1899?