Fransk ophæng til tv-beslag

Jeg er lige flyttet ind i en gammel Københavnerlejlighed med en indervæg af brædder og puds, som jeg gerne vil montere et TV på. Helst med et tv-beslag.

Jeg har forstået det sådan, at man til sådan en væg skal bruge træskruer - og ingen rawlplugs. Jeg har tænkt, det kunne være smart at prøve at lave en konstruktion med fransk ophæng, hvor et TV-beslag (fx fra Vogel) monteres på den ene del af det franske ophæng, så jeg nemt kan flytte rundt på beslaget, og så jeg ikke skal være alt for bange for at bore forkert ind i væggen, hvis jeg monterer beslaget direkte på væggen.

Er der nogen der har erfaring med sådan en løsning? Vil ophænget kunne bære? Og kan det gøres tyndt / elegant?

Michael S.-O.
Jeg er lige flyttet ind i en gammel... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange svar. Særligt til @buller27,  Søren O og Bent A. Særligt tak for Bullers udførlige forklaring, som jeg håber jeg kan støtte mig til ved at læse den nogle gange.

Lejligheden er på Frederiksberg og er fra 1899. Vi har lige fået fuldspartlet alle vægge, så pudslaget burde være så godt som det nu kan blive (håber jeg...). Så vidt jeg kunne se inden vi fuldspartlede, så er der to lag af brædder (ét lodret og ét der løber skråt).

Grunden til jeg selv tænkte i baner af et fransk ophæng var dels at jeg havde læst at det skulle have en stærk bæreevne, men også fordi jeg med det ophæng ville have større frihed til at bore i væggen der hvor brædderne giver mulighed for det. Plus at jeg ville undgå at skulle bore i væggen mere end højst nødvendigt. Det var i hvert fald min tanke. Jeg håber væggen kan holde.

Jeg ved, den tidligere ejer havde et tv, der hængte på væggen, men han havde brugt rawlplugs (som vi fjernede inden fuldspartling), så han har tydeligvis ikke gjort som "man bør", men jeg håber væggen kan holde alligevel nu.

Michael S.-O.
mstaal skrev den 22-07-2025 13:04:24

Tak for de mange svar. Særligt til @buller27,  Søren O og Bent A. Særligt tak for Bullers udførlige forklaring, som jeg håber jeg kan støtte mig til ved at læse den nogle gange.

Lejligheden er på Frederiksberg og er fra 1899. Vi har lige fået fuldspartlet alle vægge, så pudslaget burde være så godt som det nu kan blive (håber jeg...). Så vidt jeg kunne se inden vi fuldspartlede, så er der to lag af brædder (ét lodret og ét der løber skråt).

Grunden til jeg selv tænkte i baner af et fransk ophæng var dels at jeg havde læst at det skulle have en stærk bæreevne, men også fordi jeg med det ophæng ville have større frihed til at bore i væggen der hvor brædderne giver mulighed for det. Plus at jeg ville undgå at skulle bore i væggen mere end højst nødvendigt. Det var i hvert fald min tanke. Jeg håber væggen kan holde.

Jeg ved, den tidligere ejer havde et tv, der hængte på væggen, men han havde brugt rawlplugs (som vi fjernede inden fuldspartling), så han har tydeligvis ikke gjort som "man bør", men jeg håber væggen kan holde alligevel nu.

Når folk borer ind i en væg med puds er det ganske normalt at der tænkes "hov så må jeg hellere bruge en rawlplug". Og det er som såden ikke et problem hvis der ikke skal hænges noget tungt. I dag vejer TV jo ikke ret meget - og er det et "fladt til væggen beslag" stiller det ikke ret store krav til væggen frem for et der kan trækkes ud.

Vend gerne tilbage med billede rhvis du ahr lydt og oplevelserne på vejen - så kan andre få glæde af processen :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 22-07-2025 13:22:50

Når folk borer ind i en væg med puds er det ganske normalt at der tænkes "hov så må jeg hellere bruge en rawlplug". Og det er som såden ikke et problem hvis der ikke skal hænges noget tungt. I dag vejer TV jo ikke ret meget - og er det et "fladt til væggen beslag" stiller det ikke ret store krav til væggen frem for et der kan trækkes ud.

Vend gerne tilbage med billede rhvis du ahr lydt og oplevelserne på vejen - så kan andre få glæde af processen :-)

Tak for det. Jeg håber, det går godt. Jeg føler mig enormt ukomfortabel indenfor DIY (gør det selv), så er nok bare bange for at ødelægge en væg, jeg lige har fået fuldspartlet. Og jeg er også bange for, om jeg skulle have stillet maleren flere spørgsmål eller overvejet at erstatte væggen med en gipsvæg. Det ville dog også have været et stort projekt.

Jeg håber bare, vi kan få væggen til at bære, og jeg håber, væggen er i en nogenlunde stand. Tror du, væggen har taget skade af at der tidligere er blevet boret til rawlplugs?

Michael S.-O.
De par rawplugs der har været k væggen tidligere har ikke forringet væggens styrke nævneværdigt, så du skal ikke være bekymret.

Søren O
Det er lodret forkert Buller, men så tager vi den én gang til for de fatsvage:

1: Vand er altid trukket langs ydervægge eller langs brandmuren mellem lejlighederne i den ældre bygningsmasse i hovedstadsområdet. Det gælder i 99% af tilfældene i brokvarterne. I middelalderbyen er situationen nogle gange en anden. Det ved enhver ædruelig bygningssagkyndig, ellers kan det ses af grundplanen.

Angående el, er der sandt for dyden i den mellemliggende periode udført meget fikumdik. Bare spørg enhver elektriker. Som udgangspunkt kan det ikke overlades til private (som mig) hvis man vil undgå problemer med forsikringen hvis det går galt.

2: Der forbores ikke i udskud - så fat det dog. Der anvendes en passende skrue. Søm anvendes til lokalisering af mellemrummet mellem brædderne som flere har foreslået uden at skade pudslaget unødigt. Rammes et mellemrum ved enhver ædruelig håndværker/duelig amatør hvor skruerne efterfølgende skal placeres, fordi i 99% af tilfældene er brædderne 1"x4" udskud, da alt etagebyggeri i brokvarterne dengang var spekulationsbyggeri opført med henblik for udlejning. 

3 - 4: Tror du håndværkere eller duelige amatører er en flok jubelidioter?  Rådene har andre i denne tråd svaret på både fyldestgørende og med dokumenterbare eksempler. Det ignorer du systematisk.

Mstaal: Du kan roligt følge de anbefalinger hovedparten har anvist. Du risikerer ingen katastrofer. Ignorer hvad Buller har skrevet. Hans kommentarer vildleder mere end de vejleder.
Annonce
Tommel op til Rantzau. Det lader til at Buller aldrig har boet i en lejlighed uden for voldene. Og forboring i blødt fyrretræ er nok det mest verdensfjerne jeg længe har hørt.

Rantzau skrev den 22-07-2025 17:42:23

1: Vand er altid trukket langs ydervægge eller langs brandmuren mellem lejlighederne i den ældre bygningsmasse i hovedstadsområdet. Det gælder i 99% af tilfældene i brokvarterne. I middelalderbyen er situationen nogle gange en anden. Det ved enhver ædruelig bygningssagkyndig, ellers kan det ses af grundplanen.

Angående el, er der sandt for dyden i den mellemliggende periode udført meget fikumdik. Bare spørg enhver elektriker. Som udgangspunkt kan det ikke overlades til private (som mig) hvis man vil undgå problemer med forsikringen hvis det går galt.

2: Der forbores ikke i udskud - så fat det dog. Der anvendes en passende skrue. Søm anvendes til lokalisering af mellemrummet mellem brædderne som flere har foreslået uden at skade pudslaget unødigt. Rammes et mellemrum ved enhver ædruelig håndværker/duelig amatør hvor skruerne efterfølgende skal placeres, fordi i 99% af tilfældene er brædderne 1"x4" udskud, da alt etagebyggeri i brokvarterne dengang var spekulationsbyggeri opført med henblik for udlejning.

3 - 4: Tror du håndværkere eller duelige amatører er en flok jubelidioter?  Rådene har andre i denne tråd svaret på både fyldestgørende og med dokumenterbare eksempler. Det ignorer du systematisk.

Mstaal: Du kan roligt følge de anbefalinger hovedparten har anvist. Du risikerer ingen katastrofer. Ignorer hvad Buller har skrevet. Hans kommentarer vildleder mere end de vejleder.

Hej Rantzau,

Jeg beklager, men jeg er blevet lidt forvirret over, hvad din samlede anbefaling er ift processen. Jeg ved godt. Det måske ikke virker særlig imponerende fra min side.

Jeg forstår det sådan, at der _ikke_ skal forbores (specielt skal der ikke bruges rawlplugs), men at man skal bruge gode træskruer. Man kan bruge et søm eller en syl til at tjekke efter, om man har kurs mod at bore i et hul mellem brædderne. Hvis man rammer et hul, så bør der være en nogenlunde fast afstand mellem brædderne, som man kan bruge til fremover at undgå huller (dog forstod jeg ikke helt hvilken afstand denne var, da jeg tror du har angivet noget i tommer). Kan man bruge en multiscanner til at finde hullerne?
Ved du, hvad en god træskrue er, eller hvor man finder den? Og hvor kort må den være? Det giver mening, at man gerne vil have den så lang som muligt, men jeg er lidt bange for at bore ind på den anden side af væggen.
Jeg har lige fået gemt el ind i væggen, så jeg ved nogenlunde, hvor ledningerne går.

Forstår jeg dig sådan, at du ikke er bekymret for væggens bæreevne, heller ikke selvom den er fra 1899?

Michael S.-O.
Jeg syntes da ikke bullers skriv er helt ved siden af , og skulle jeg have ment det ,tænker jeg at jeg kunne komme med min mening uden at hævde mig selv og ​for enhver pris nedgøre andre .
Kan ikke lide de beslag man hænger TV op på - det gør at TV'et kommer for langt ud i rummet - set skal helt tæt på væggen !

Derfor har vi hængt vores TV op ligesom et maleri. Der er 2 bolt-huller som man kan sætte en stålwire på bag ved TV'et. De forbindes med stålwiren og så hænges TV'et op på en fransk skrue, som et maleri i stedet, så det kommer helt tæt på væggen. Så spare du også at købe en beslag.
mstaal skrev den 22-07-2025 14:20:55

buller27 skrev den 22-07-2025 13:22:50

Tak for det. Jeg håber, det går godt. Jeg føler mig enormt ukomfortabel indenfor DIY (gør det selv), så er nok bare bange for at ødelægge en væg, jeg lige har fået fuldspartlet. Og jeg er også bange for, om jeg skulle have stillet maleren flere spørgsmål eller overvejet at erstatte væggen med en gipsvæg. Det ville dog også have været et stort projekt.

Jeg håber bare, vi kan få væggen til at bære, og jeg håber, væggen er i en nogenlunde stand. Tror du, væggen har taget skade af at der tidligere er blevet boret til rawlplugs?

Som Søren O skriver skal du ikke være bekymret for at styrken er påvirket. Det nye pudslag (og filt som jeg tænker i har fået) er stærkere end det gamle. FIlten holder ldit på pudsen så det er nememre at lave reperationer af små skader. Men forstår godt din bekymring. Og sådan nogle vægge må de forventes at der er risiko for skulle repareres lidt på ifm emd at hænge tunge ting op. Køkkenfirmerne gør det dog ofte.

Du kan også som Rantzau skriver banke et søm ind og se om du rammer modstand. Som er bare ret små så du kan risikere at ramme modstand men måske kun lige ramme kanten af et brædt.

Bent Andersen skrev den 22-07-2025 19:03:53

Tommel op til Rantzau. Det lader til at Buller aldrig har boet i en lejlighed uden for voldene. Og forboring i blødt fyrretræ er nok det mest verdensfjerne jeg længe har hørt.

Hvad har mine boligforhold at gøre med validiteten af mine udsagn? Forboring vil altid reducere risikoen for revner. Specielt i 100+ år gammelt tært og hårdt fyrretræ.

Igen. Det er ok at være uenig. Men alle de personlige angreb er der altså andre fora der er bedre egnede til.

Byder altid en saglig diskussion velkommen men når du skriver at al etagebyggeriet i brokvartererne var spekulationsbyggeri (hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet) så er det altså svært at tage dine indlæg seriøst selvom der måske er noget fagligt korrekt i nogen af dem. 

Lidt over halvden af de håndværkere jeg har undervist og haft med at gøre har faktisk ikke være særligt gode. Men en god del af dem har været utrolig dygtige, fulgt både ingeniøernes anvisninger og lavet flotte løsninger - flere har endda ryddet op efter dem selv ;-) (ironi kan forekomme - lidt humor for at lette humøret). 

mstaal skrev den 22-07-2025 19:06:46

Hej Rantzau,

Jeg beklager, men jeg er blevet lidt forvirret over, hvad din samlede anbefaling er ift processen. Jeg ved godt. Det måske ikke virker særlig imponerende fra min side.

Jeg forstår det sådan, at der _ikke_ skal forbores (specielt skal der ikke bruges rawlplugs), men at man skal bruge gode træskruer. Man kan bruge et søm eller en syl til at tjekke efter, om man har kurs mod at bore i et hul mellem brædderne. Hvis man rammer et hul, så bør der være en nogenlunde fast afstand mellem brædderne, som man kan bruge til fremover at undgå huller (dog forstod jeg ikke helt hvilken afstand denne var, da jeg tror du har angivet noget i tommer). Kan man bruge en multiscanner til at finde hullerne?
Ved du, hvad en god træskrue er, eller hvor man finder den? Og hvor kort må den være? Det giver mening, at man gerne vil have den så lang som muligt, men jeg er lidt bange for at bore ind på den anden side af væggen.
Jeg har lige fået gemt el ind i væggen, så jeg ved nogenlunde, hvor ledningerne går.

Forstår jeg dig sådan, at du ikke er bekymret for væggens bæreevne, heller ikke selvom den er fra 1899?

Hvis du ser på nogle af de andre tråde her i forumemt så er Rantzau typisk meget agressiv overfor andre brugere han ikke er enig med. Så du skal ikke lægge så meget i det han siger og tage det med en gran salt

I KBH har der været krav om minimusdimensioner på sådan nogle vægge. Men kan ikke finde præcis hvornår de regler trådte i kræft. De gjaldt hvertfald i 1918. Måske du kan huske eller spørge mureren mere specifikt hvor tykke brædderne var. Men skruer du og får fat i begge bræddelag er bæreevnen ikke et problem. Det er beskadigelsen af pudslaget der kan være det. Var det ene bræddelag med skrå brædder er det stærkere end hvis lagt var vandret - og et tegn på at væggen er nyere end opførslen i 1899. Der kan være renoveret meget på 125 år.
Der følger ofte træskruer med tv-beslagene da de skal være dimensioneret til beslaget. Er de ikek alnge nok kan du finde noge med samme dimensioner udover længden.

Vil anbefale du holder dig til et "fladt til væggen" beslag hvis du vil have mere tryghed. Så belaster du væggen på alle leder og kanter langt mindre end et med udtræksarm. Og specielt pudslagt grundet mindre "vrid" som der vil komem med et beslag med en arm.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også