Fransk ophæng til tv-beslag

Jeg er lige flyttet ind i en gammel Københavnerlejlighed med en indervæg af brædder og puds, som jeg gerne vil montere et TV på. Helst med et tv-beslag.

Jeg har forstået det sådan, at man til sådan en væg skal bruge træskruer - og ingen rawlplugs. Jeg har tænkt, det kunne være smart at prøve at lave en konstruktion med fransk ophæng, hvor et TV-beslag (fx fra Vogel) monteres på den ene del af det franske ophæng, så jeg nemt kan flytte rundt på beslaget, og så jeg ikke skal være alt for bange for at bore forkert ind i væggen, hvis jeg monterer beslaget direkte på væggen.

Er der nogen der har erfaring med sådan en løsning? Vil ophænget kunne bære? Og kan det gøres tyndt / elegant?

Michael S.-O.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dårlig ide kræver mursten eller beton
larsen56 skrev den 21-07-2025 23:08:43

Hvorfor det? Jeg har set en del videoer med franske ophæng på træstativer?

Michael S.-O.
mstaal skrev den 21-07-2025 23:26:17

larsen56 skrev den 21-07-2025 23:08:43

Hvorfor det? Jeg har set en del videoer med franske ophæng på træstativer?

Lad os se billeder eller links. 

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ofte bruges fransk ophæng til skabe, hvor ophænget sidder i toppen og selve skabet hviler mod vægen..

Men kunne da godt tvivle på det ville være velegnet til ophæng af tv..
Vi har sådan et ophæng til vore tv, der var masser af huller til montering, så tænker det vil fungere godt, også selv om du måske rammer nogle mellemrum mellem brædderne.
Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Helt ærlig brædder, hønset, puds og tapet holder ingenting.
Annonce
Har selv boet i en sådan lejlighed med den type vægge. De findes typisk øverst oppe, og bræddevæggene vender ud mod en skunk. R*vkoldt om vinteren.
Men anyway:
Du kan godt skrue noget op mod væggen, men der skal være en ret stor anlægsflade, ellers bliver pudset trykket ind og knust.
Der skal træskruer til, et nummer større end du tror, for brædderne er ikke af særlig godt træ, mest blødt fyr.
God fornøjelse.

Bræddevægge med puds og siv eller hønsenet kan rigeligt holdte til et tv hvis man skruer ind i de to lag brædder. Er det i KBH og i en bygning fa 1930erne og frem har du mindt 5cm massivt træ fordelt på to lag at gøre godt med inde bag pudsen.

Du skal rigtig nok bruge træskruer og forbore. 

Tror ikke et fransk ophæng er godt til et tv beslag. Er det fordi du vil kunen flytte beslaget lidt op og ned?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Et TV ophæng på en væg opført med brædder, armering og puds er noget dallerværk som flere påpeger efter personlige erfaringer, og som er i tråd med hvad jeg selv har oplevet. 

Brædderne som skal bære ophænget er der altid anvendt udskud uanset årstallet for opførelsen, og så er Bullers påstand om tilstrækkelig bæreevne teoretisk gætterier. 

Der skal aldrig forbores i udskud.
Selve væggen skal nok holde. Jeg har hængt en ret stor reol op over mit skrivebord. Reolen er efterhånden blevet godt fyldt op af især ringbind, printer m.m. Jeg er slet ikke nervøs.
Et tv vejer i dag sjældent over 20 kg, så jeg ville give det et forsøg.

Søren O
Rantzau skrev den 22-07-2025 06:21:53

Et TV ophæng på en væg opført med brædder, armering og puds er noget dallerværk som flere påpeger efter personlige erfaringer, og som er i tråd med hvad jeg selv har oplevet. 

Brædderne som skal bære ophænget er der altid anvendt udskud uanset årstallet for opførelsen, og så er Bullers påstand om tilstrækkelig bæreevne teoretisk gætterier. 

Der skal aldrig forbores i udskud.

Det er faglig vurdering baseret på faktuelle forhold, træets bæreevne og flere års praktisk erfaring med den type vægge med tv fra 10-20 kg (inkl soundbar) (dog kun i KBH hvor der har været ret veldefinerede krav og fremgangsmåder for væggene). Der er som udgangspunkt minimum 5cm massivt træ fordelt på 2 lag(et 3cm lag og et 20cm lag) - og 3 i de finere boliger på fx FRB (hvis man ikke rammer ind i hullerne mellem begge lag brædder). Nyere verisoner af væggene har det tynde  på skrå hvilket er noget bedre. Mange steder er der endda anvendt tidlige gipsplader i stedet for pudslaget.

Der bør altid forbores i træ for at undgå det flækker. Specielt med de store træskruer som tv-beslag anvender. Og da man ikke altid kan bore optimale i brædderne erducere rman markant risikoen for at de flækekr ved at forbore.
Desuden er det en god ide at forbore i pudslaget for at se om man rammer mellemrum mellem bræderne inden man bare jager træskruen ind.

Du er velkommen til at være uenig baseret på dine egne erfaringer. Men din vurdering at min påstande er teoretiske gætterier står for din egen regning.

Som tip til OP:

1. Tjek om der løber kabler eller vandrør der hvor du vil bore. Oftest løber kabler i lige linjer vandret og lodret men det kan du ikke være sikker på.
  2. Forbor igennem pudslaget for at se om du rammer et mellemrum inden du forborer til træskruen(fransk skrue) fra tv beslaget. Rammer du et mellemrum kan du let lappe det lille hul i pudset.
  3. Sørg for at skruer er lange nok til at nå igennem første lag og optimal begge lag brædder. Sætter du tvet på på siden med de tynde brædder er det bedst hvis skruen er lang nok tila t næ ind i det tykke bræt på anden side af væggen. 30-45mm lange skruer + den lægne tv beslaget lægger til.
  4. Vælg et beslag med stor anlægsflade på væggen og lang mellem skruehullerne. Er beslaget sådan et fladt ind til væggen de rikek kan trækkes ud osv kan tvet veje mere. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også