Tyverisikring af kajak som ligger på stranden?

Jeg har netop erhvervet mig en havkajak.
Planen er at den skal ligge på stranden nær hvor jeg bor.

Hvordan sikrer jeg den bedst mod tyveri?

Der er træer, så jeg kan evt. fastgøre den til et træ med wire eller kæde samt hængelås. Men hvordan fastgør jeg mon bedst dette på en havkajak af plastik? Der er ikke umiddelbart nogen "huller" eller "øjer" jeg kan bruge.

Hvad gør andre typisk?

PS:  Det den skal ikke ligge ude på selve stranden men nær stranden et sted, hvor jeg har tilladelse til at lægge den..

Jeg har netop erhvervet mig en havkajak. Planen er... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 21-07-2025 21:53:09

bredker skrev den 21-07-2025 19:35:05

LennartBertelsen skrev den 21-07-2025 16:27:43

bredker skrev den 21-07-2025 16:24:04

køb et fortøjningsøje og monter det , det er rimeligt nemt
biltema har flere modeller at vælge mellem

Mener du ved at bore hul igennem skroget på kajakken og montere det med skruer eller hvordan

ja , det kan du uden problem , bare husk den rigtige fuge i skruehullerne

Og hvad er den rigtige fuge?

de har fuge der er beregnet til båd samme sted

det er den måde beslag monteres på på næsten alle joller og lystbåde
JohnLarsen skrev den 21-07-2025 23:37:24

LennartBertelsen skrev den 21-07-2025 21:53:46

JohnLarsen skrev den 21-07-2025 19:13:45

LennartBertelsen skrev den 21-07-2025 16:27:43

bredker skrev den 21-07-2025 16:24:04

køb et fortøjningsøje og monter det , det er rimeligt nemt
biltema har flere modeller at vælge mellem

Mener du ved at bore hul igennem skroget på kajakken og montere det med skruer eller hvordan

Du har ikke nødig at bore i kajakken, blot udnytte det faktum at den er tykkest midt på.

Men en fast fortøjning og noget stålwire, og en god lås plus vedlagte opskrift kan være løsningen.

Hvor får jeg wire med den type løkker?  Kan jeg lave det selv? Hvordan?

Dem kan du måske selv lave.

Søg “splejse stålwire” på Google, brug enten de rigtige splejseguides, eller snyd med en eller anden version af wireklemmer.

PS Man kan få stålwire med beskyttende plastcoating.

Interessant. Hvor køber man den slags wire?

Enhver kajakbutik har færdiglavede wire "lasso" tilsalg. Jeg kan ikke forestille mig du selv kan lave en der ikke ridser billigere end de ca. 500 kr sådan en koster incl lås. 

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 22-07-2025 07:20:03

Enhver kajakbutik har færdiglavede wire "lasso" tilsalg. Jeg kan ikke forestille mig du selv kan lave en der ikke ridser billigere end de ca. 500 kr sådan en koster incl lås. 

OK. Det må jeg prøve at finde.

Ellers tænker jeg også, at jeg kan montere sådan en her et sted på indersiden i cockpittet:
https://www.biltema.dk/baad/daksudstyr/badbeslag/surringsbeslag/surringsbeslag-med-bolt-rustfri-m10-2000060250

og så købe en kæde/wire som jeg kan føre omkring et træ og låse med en hængelås.

Det vil naturligvis kræve, at jeg morer et hul igennem kajakken og tætner det med noget gummi eller fuge.
Jeg synes at du skal tænke på at det er super nemt at skære/klippe en vire over. Så sikringen er rent symbolsk. Det er ikke værd at investere det store i det. Alle dem som ikke stjæler kajakker vil lade den ligge uanset den er sikret. Vil man ha den så er der ikke så meget at gøre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
LennartBertelsen skrev den 22-07-2025 08:10:09

Ellers tænker jeg også, at jeg kan montere sådan en her et sted på indersiden i cockpittet:
https://www.biltema.dk/baad/daksudstyr/badbeslag/surringsbeslag/surringsbeslag-med-bolt-rustfri-m10-2000060250

og så købe en kæde/wire som jeg kan føre omkring et træ og låse med en hængelås.

Det vil naturligvis kræve, at jeg morer et hul igennem kajakken og tætner det med noget gummi eller fuge.

et udmærket valg

der er mange fugemasser der kan bruges , men vil du være 100% sikker , så er der marinetætning under bådpleje/tætning
kovas skrev den 22-07-2025 09:02:45

Jeg synes at du skal tænke på at det er super nemt at skære/klippe en vire over. Så sikringen er rent symbolsk. Det er ikke værd at investere det store i det. Alle dem som ikke stjæler kajakker vil lade den ligge uanset den er sikret. Vil man ha den så er der ikke så meget at gøre.

Helt enig! Derfor vil jeg heller ikke gøre alverden ud af det.

Jeg tænker lidt at et suringsbeslag og en wire eller kæde er noget af det nemmeste. Bortset fra at jeg skal bore hul igennnem kajakken, hvilket jeg er lidt ked af....

Det kræver jo så at tyven har besluttet sig for på forhånd, at der skal stjæles kajakker i dag og har taget en batteridrevet vinkelsliber eller boltsaks med.
Dermed er truslen fra opportunistiske tyve addresseret.

bredker skrev den 22-07-2025 09:14:49

et udmærket valg

der er mange fugemasser der kan bruges , men vil du være 100% sikker , så er der marinetætning under bådpleje/tætning

Hvis jeg nu monterer suringsbeslag over vandlinjen, er det så overhovedet vigtigt med fugemasse, hvis jeg fx bare lægger en lap gummi fra en cykelslange imellem?

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål... Men den kommer jo næppe til at synke af det. 

LennartBertelsen skrev den 22-07-2025 12:52:45

bredker skrev den 22-07-2025 09:14:49

et udmærket valg

Hvis jeg nu monterer suringsbeslag over vandlinjen, er det så overhovedet vigtigt med fugemasse, hvis jeg fx bare lægger en lap gummi fra en cykelslange imellem?

Beklager hvis det er et dumt spørgsmål... Men den kommer jo næppe til at synke af det. 

hvis du vælger det beslag du viste ville jeg ikke være bange for det

nu har jeg selv lavet en del på joller både over og under vandlinien , og gør det altid , men nu har jeg det jo også liggende
https://dk.designkayaks.com/produkt/kajaklaas-med-kode/
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis