Bruser afløb uden synlig vandlås

Jeg er ude ​hos en bekendt, med et gulvafløb i bruseren, som der kommer noget lugt fra.

Når jeg kigger ​i afløbet kan ​jeg se, at der ikke er synlig vandlås. Men alligevel er der vand i hele røret, så der ​er ikke åbent til kloakken.
Så jeg formoder at der er noget s-lås på den ​et eller andet sted.
Nogen der kan be- eller afkræfte om der mangler en synlig vandlås eller hvad der eventuelt kan være ​årsag til lugten?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der er stående vand ved udløb så er der vandlås, denne kan selvfølgelig være beskidt og trænge til rensning hvis der er begrænset gennemløb. Men lugten kan også komme fra et tilløb hvis der er bagfald eller delvis blokade på vejen hen til udløb så der kan stå gråt vand et sted, det vil så ofte lugte fra den anden ende også.
Du kan starte med at dække risten af med plastik og tape for at identificere kilden. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har noget lignende.
Er det ikke muligt at løfte den del med vand op?

Min ser ca sådan ud. Det lyseblå er vand niveau og så løber det over i afløbet.

Jeg har fundet en vejledning med billeder. Man skal jo selv rense dem :-)
DLG skrev den 16-07-2025 18:02:34

Jeg har noget lignende.
Er det ikke muligt at løfte den del med vand op?

Min ser ca sådan ud. Det lyseblå er vand niveau og så løber det over i afløbet.

Jeg har fundet en vejledning med billeder. Man skal jo selv rense dem :-)

Der er intet man kan løfte op. Jeg har ikke set noget lignende før og ved ikke "hvor" vandet løber hen. Men princippet som du beskriver, er også det jeg formoder.

Hvis du stikker en pind (eller hånd hvis du tør/kan) kan du mærke om det runder i bunden = s-lås.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis