Hvordan transporterer jeg 5,5m lang kajak på trailer?

Hvordan transporterer jeg 5,5m lang kajak på 2m trailer?

Kajakken er 5,5m lang og min trailers kasse er 5m lang.

Kan jeg bare sure den fast ovenpå kassen, så den stikker måske 50-80cm forud og resten bagud; og så hænge en klud i enden?

Jeg har nogle høje sider til min trailer, så jeg kan gøre trailerkassens sider 50cm højere. Ved dog ikke om det er nok til at det går an, at kajakken ligger skråt inden i kassen.

Råd modtages.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har trailer med høje sider og længde 260 cm, hvis jeg kører med lang last(har vist aldrig været meget over 4 m), tester jeg om det kan lægges i traileren med overskuddet fremad, altså skråt op over bilens bagende. Hvis ikke følger jeg denne anvisning.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du lader det stikke bagud, så tjek lige du ikke har negativt kugletryk. Har du negativt kugletryk må du lægge noget vægt foran i traileren. Med negativt kugletryk er der risiko for ustabil trailer, den kan endda gå i selvsving med risiko for at miste kontrol med hele vogntoget.

Jeg kan alt - når det lykkes.
rce0852 skrev den 15-07-2025 17:20:59

Hvis du lader det stikke bagud, så tjek lige du ikke har negativt kugletryk. Har du negativt kugletryk må du lægge noget vægt foran i traileren. Med negativt kugletryk er der risiko for ustabil trailer, den kan endda gå i selvsving med risiko for at miste kontrol med hele vogntoget.

Tak fordi du mindede mig om det!

Hvor meget vejer din kajak? Er det 20-30 kg, tror jeg ikke det giver problemer med dårlig balance på din trailer. Kniber det med koblingstrykket kan du placere lidt tungt (f.eks, nogle sandsække) i trailerens forende. Ideelt koblingstryk 30-50 kg.

Søren O
Søren O skrev den 15-07-2025 22:46:07

Hvor meget vejer din kajak? Er det 20-30 kg, tror jeg ikke det giver problemer med dårlig balance på din trailer. Kniber det med koblingstrykket kan du placere lidt tungt (f.eks, nogle sandsække) i trailerens forende. Ideelt koblingstryk 30-50 kg.

20-30kg er nok ikke helt ved siden af.

Min trailer er dog kun 2m i kassen. Så jeg tror jeg må ud og leje en trailer. Kan se at jeg kan leje en der er godt 3 meter. Det tror jeg bliver noget sikrere.

Annonce
Hvor tit skal du flytte din kajak? Tror det mest normale er et par tagbøjler til bilen.
Synes da lige du skulle prøve at binde kajakken på traileren inden du gør mere.

Søren O
LennartBertelsen skrev den 16-07-2025 22:44:06

Min trailer er dog kun 2m i kassen. Så jeg tror jeg må ud og leje en trailer. Kan se at jeg kan leje en der er godt 3 meter. Det tror jeg bliver noget sikrere.

Har du overvejet om ikke tagbøjler er en bedre løsning?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 16-07-2025 22:54:57

LennartBertelsen skrev den 16-07-2025 22:44:06

Har du overvejet om ikke tagbøjler er en bedre løsning?

Det er ikke en bedre løsning for at flytte en kajak en enkelt gang. Det er ikke noget jeg skal gøre igen og igen. Den skal flyttes fra een lokation til en anden for så at blive der.

Søren O skrev den 16-07-2025 22:52:43

Hvor tit skal du flytte din kajak? 

én gang
Der er absolut ingen problemer i at køre med en 5 m lang "pind" på en 2 m trailer. Det har jeg nok gjort 50 gang uden problemer.
Placer lasten så langt fremme son du kan uden den rammer bilen, så har du tyngdepunktet 25 cm bag hjulene på traileren. Når der ikke er nogen last på traileren betyder negativt kugletryk ikke noget når du kører.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis