Hvordan transporterer jeg 5,5m lang kajak på trailer?

Hvordan transporterer jeg 5,5m lang kajak på 2m trailer?

Kajakken er 5,5m lang og min trailers kasse er 5m lang.

Kan jeg bare sure den fast ovenpå kassen, så den stikker måske 50-80cm forud og resten bagud; og så hænge en klud i enden?

Jeg har nogle høje sider til min trailer, så jeg kan gøre trailerkassens sider 50cm højere. Ved dog ikke om det er nok til at det går an, at kajakken ligger skråt inden i kassen.

Råd modtages.
Hvordan transporterer jeg 5,5m lang kajak på 2m... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 17-07-2025 09:12:33

Der er absolut ingen problemer i at køre med en 5 m lang "pind" på en 2 m trailer. Det har jeg nok gjort 50 gang uden problemer.
Placer lasten så langt fremme son du kan uden den rammer bilen, så har du tyngdepunktet 25 cm bag hjulene på traileren. Når der ikke er nogen last på traileren betyder negativt kugletryk ikke noget når du kører.

Du mener altså at jeg skal lægge den oven på selve kassen og ikke nede i kassen stikkende skråt opad bagud til?

Ja, præcis.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil sige at man ALDRIG skal have lange genstande til at ligge ned fortil og så stikkende ud bagtil. Og slet ikke med noget der er 5,5m. Du forrykker tyngdepunktet meget.
Nu ved jeg jo ikke hvordan din trailer ser ud. Min har en høj hæk fortil og jeg har kørt med 6m lange alu-stænger, hvor de fortil hvilede på hækken og bagtil på bagsmækken. De ragede ca en meter ud bagtil og foran godt 2m. Og på grund af vinklen kunne gå henover bilen.
Jeg tænker du kunne gøre noget lignende. Hvis din trailer ikke er høj nok fortil kan du måske lave et stativ af brædder eller måske en bord-buk.
Og så sørg for guds (og vi andres) skyld for det hele er spændt godt fast. Hellere overkill end for lidt.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tænk nu lige på vægten. Der er tale om 20-30 kg. og ikke lægter til et helt tag. Få nu lagt den kajak hen over for- og bagsmæk og se hvordan balancen i traileren bliver.

Søren O
Søren O skrev den 17-07-2025 13:49:34

Tænk nu lige på vægten. Der er tale om 20-30 kg. og ikke lægter til et helt tag. Få nu lagt den kajak hen over for- og bagsmæk og se hvordan balancen i traileren bliverer.

Præcis. Vi taler om en max 30 kg kajak der bliver lagt på en trailer med egenvægt på sikkert over 100 kg. Der er ingen vægtfordelingsproblemer!

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Kermit_369 skrev den 17-07-2025 12:40:48

Jeg vil sige at man ALDRIG skal have lange genstande til at ligge ned fortil og så stikkende ud bagtil. Og slet ikke med noget der er 5,5m. Du forrykker tyngdepunktet meget.
Nu ved jeg jo ikke hvordan din trailer ser ud. Min har en høj hæk fortil og jeg har kørt med 6m lange alu-stænger, hvor de fortil hvilede på hækken og bagtil på bagsmækken. De ragede ca en meter ud bagtil og foran godt 2m. Og på grund af vinklen kunne gå henover bilen.
Jeg tænker du kunne gøre noget lignende. Hvis din trailer ikke er høj nok fortil kan du måske lave et stativ af brædder eller måske en bord-buk.
Og så sørg for guds (og vi andres) skyld for det hele er spændt godt fast. Hellere overkill end for lidt.

Det med en høj hæk er jo egentlig ret smart.

Se nu får jeg tanken: Jeg kunne jo stille en savbuk forrest på traileren og lade kajakken stå op ad den. Sådan her: (billede)

Ville det mon være bedre? Så skal jeg naturligvis være ​opmærksom på, at den ikke rager for højt op i luften ift. viadukter og broer 🤣 

Lad dog kajakken rage ud over bagenden. Det andet bliver noget “jams”.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis