Varmepumpe tilsluttet uden jordforbindelse

I forbindelse med udarbejdelse af tilstandsrapport/el eftersyn har jeg fået en gul anmærkning på forbindelsen af varmepumpen til stikkontakt uden jordforbindelse. Varmepumpen står på terrassen på første sal. Stikkontakten er monteret i forbindelse med renovering i 1979. Jeg var af den opfattelse at det var lovligt. Hvad mener I? Og hvor finder jeg lovteksten?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De har nok lavet en fejl. Hvis stikkontakten er lavet som en udvidelse med max 2 stk fra en eksisterende installation uden jord (som din er  - da jeg antager huset er fra før 1975) behøver den ikke være med jord. Sikkerhedsstyrelsen her en fin video du kan vise dem der har lavet rapporten sikert fordi de har fået mange forespørgsler på netop det. Og det er vel at mærke hvis du skulle få lys til at udvide med to stk udenfor i dag.
https://www.youtube.com/watch?v=I0VgoCQjt0g

Hvis fabrikanten har et krav om at varmepumpen skal være tilsluttet jord skal den anvisning reelt følges. Men Sikekrhedsstyrelsen har praksis for at acceptere at det ikke behøves hvis der ikker er jord i den ellers lovlige linstallation. (kort sagt retten til at have en brugbar stikkontakt uden jord vægter højere end lovens krav om at fabrikantens anvisnger skal følges - hvis der selvfølgelig er et HPFI relæ der dækker stikkontakten). DEm fremgår også af en af deres videoer.

Hvordan ser stikproppen ud?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er tilbygning/renovering fra 1979. Det oprindelige hus er fra 1934.
Atoft skrev den 14-07-2025 12:15:57

Det er tilbygning/renovering fra 1979. Det oprindelige hus er fra 1934.

Baseret på det du fortæller og Sikkerhedsstyrelsen video (det er dem der definerer hvordan loven skal tolkes) - så har dem der har lavet rapporten lavet en fejl. Det sker jo - og har de lavet den fejl er der måske også andre fejl i rapporten. Det er selvfølgelig udner antagel af at den udvidelse du laved ei 1979 med stikkontakten ikke blev udvidet fra et sted hvor der var jord.

Jeg ville anbefale du retter henvendelse til dem og henviser til til flg paragraf og sikkerhedsstyrelsen video jeg linkede til. Og måske tjekker resterende punker i rapporten igennem for lignende fejl.

Installationsbekendtgørelsen - BEK nr 1082 af 12/07/2016
§ 63. Ved udvidelse eller ændring af en eksisterende elektrisk installation med højst to tilslutningssteder, tillades det, at beskyttelseslederen udelades, hvis der ikke er beskyttelsesleder i den eksisterende installation, forudsat at udvidelsen eller ændringen bliver omfattet af beskyttelse ved RCD med en mærkeudløsestrøm på højst 30 mA."

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 mange tak. 
Han havde ingen indvendinger til de øvrige stikkontakter i huset der ikke har jord. Det er udelukkende fordi jeg har tilsluttet en varmepumpe som normalt skal have jord, at han gav den en gul anmærkning. 
Atoft skrev den 14-07-2025 14:27:55

buller27 mange tak. 
Han havde ingen indvendinger til de øvrige stikkontakter i huset der ikke har jord. Det er udelukkende fordi jeg har tilsluttet en varmepumpe som normalt skal have jord, at han gav den en gul anmærkning. 

Stikkontakten i sig selv er i hvert fald ikke ulovlig. Inde i huset måtte du også gerne tilslutte en vaskemaskine der ellers kræver jord til en stikkontakt uden jord - hvis der ikke er jord i installationen.

Det kan også skrive til Sikkerhedsstyrelsen og spørge dem. Skriv grundigt og detaljeret med hvad der er installeret hvornår og hvordan (fx at du har monteret et to pol stikprop på ledningen med 3 ledere) og hvad der præcist står i rapporten. Så kan du få et rimeligt "bindende" svar.

Annonce
Nu er vaskemaskiner netop en af de apparater som i rigtig mange år havde et krav om jordforbindelse. Så den sammenligning er ikke så god. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis det er en inverter styret varmepumpe, kan man have valgt en stikkontakt uden jord, da der ellers skulle en anden type fejlstrømsrelæ til.

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 14-07-2025 16:21:08

Nu er vaskemaskiner netop en af de apparater som i rigtig mange år havde et krav om jordforbindelse. Så den sammenligning er ikke så god. 

Sammenligningen var tiltænkt at det netop er lovligt at tilslutte fx vaskemaskine uden jord så længe der er HPFI - hvilket har været et krav i 17 år er det vidst. Og da varmepumpen næppe er mange år gammel er det tilsvarende scenarie - dog udenfor. Men det er jo også helt ok at vi er uenige om hvorvidt det er en god sammenligning.

Jeg har ikke kunne finde specifikke undtagelser eller begrænsninger i bekendtgørelsen elelr SIKs vejledninger der skulle gælde varmepumper så tænker, helt klart at SIK er de rette at spørge.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også