Skift af kølevæske Volvo Penta MD11c

Hej,
Jeg er ny i det her og har ikke megen forstan på bådmotorer desværre, men har en plan om at lære det, frem for at skulle råbe hjælp konstant.

Så håber i vil bære lidt over med mig, hvis jeg vrøvler eller stiller dumme spørgsmål :)

Jeg skal have skiftet kølevæsken i motoren, men kan simpelthen ikke finde noget nyttigt på nettet om hvordan det gøres, er der en her i dette forum der har en pædagogisk guide liggende og gerne link til en video der viser hvordan, det vil være en kæmpe hjælp.

Rigtig god dag.

mvh
Thomas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal du have skifter kølevædske ?
Er den misfarvet ? eller holder den ikke den ikke frosttemperaturen ?

En MD 11 er ellers en ældre svend 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kan denne hjælpe dig? ​Link​​​
Er MD11 ikke salttvandskølet?
GodeVen skrev den 11-07-2025 16:09:45

Er MD11 ikke salttvandskølet?
Mener at en del af dem blev eftermonteret med en Martec Ferskvandssystem.
Stadigvæk en gammel motor.
-Men en i udgangspunkt en rigtig god knokler....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej med jer,

Tak for svar.

Jeg vil skifte kølevæsken fordi det anbefales at man gør det hvert ca. 4 år.
Men nok mest fordi jeg ikke ved noget om båden og hvordan den tidligere ejer har behandlet den eller serviceret den, så tænkte det var en god ide, de kunne jo i princippet have hældt Gammeldansk i den og jeg ville ikke ane det :)

Jo motorener er også vandkølet gennem søvandsventil-motor, så den hiver også saltvand gennem systemet, jeg kan bare ikke finde et sted hvor jeg kan se hvordan man skal skifte kølevæsken, det driver mig til vanvid.  
Jeg kan heller ikke finde noget nyttigt om det i manualen, tror slet ikke det er nævnt i den, andet end vandkøling delen desværre.

Annonce
Hvis søvandet går direkte til motoren og ikke igennem en varmeveksler, er din motor ikke ferskvandkølet. Så kan du ikke gøre andet end evt. Skifte tærezink på motoren. 

Shortcut, den forstod jeg vist ikke noget af den besked, der går både vand ind om motoren og der er også kølevæske, jeg ved bare ikke hvordan man skifter selve kølervæsken. Som sagt er jeg ikke super god til motorer endnu, er først ved at skulle lære det. Men der er en søvandsventil der hiver vand ind til motoren og på toppen af motoren sidder der en beholder med kølevæske, det er væsken i den og væsken der ligger i motoren (ikke synligt) jeg gerne vil skifte.
Kan du ikke sende et billede af motoren.  Er på ferie så lidt svært lige pt.

Har du ikke et billede af motoren. I instruktionsbogen side 9 er der vist et søvandskølesystem.

fase
Hej,
Her kommer der et billede af motoren, det er tanken øverst med det grønne låg jeg snakker om.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis