Skift af kølevæske Volvo Penta MD11c

Hej,
Jeg er ny i det her og har ikke megen forstan på bådmotorer desværre, men har en plan om at lære det, frem for at skulle råbe hjælp konstant.

Så håber i vil bære lidt over med mig, hvis jeg vrøvler eller stiller dumme spørgsmål :)

Jeg skal have skiftet kølevæsken i motoren, men kan simpelthen ikke finde noget nyttigt på nettet om hvordan det gøres, er der en her i dette forum der har en pædagogisk guide liggende og gerne link til en video der viser hvordan, det vil være en kæmpe hjælp.

Rigtig god dag.

mvh
Thomas
Hej, Jeg er ny i det her og har ikke megen forstan... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas
Jeg ved ikke om du har fået løst problemet. Jeg har haft både sejlbåd (med mortor) og motorbåd i mange år. Og du har ret, hvis din motor, udover at indtage søvand til køling, også har et lukket system med kølevand, der køles af søvandet gennem en varmeveksler - så er det en god idé at skifte kølevandet af og til. Jeg gør det hvet 2. år. Jeg kender ikke din motor, men find ud af, hvor varmeveksleren sidder. Og i nærheden heraf, på niveau med bunden af varmeveksleren sidder måske en bolt/skrue du kan løsne og hermed aftappe kølevandet. På nogle motorer kan denne skue måske sidde et andet sted. Men lokalisér hvor køleandet løber og find skruen. Dat kan være, at du finder en skrue, hvor der vil komme olie ud. Så stram skruen, det sker der intet ved. Nogle mener, at motoren skal køre et kvarters tid, så den er varm og urenhederne er løsnede, men pas på, at du ikke bliver skoldet, når du herefter åbner for aftapningsskruen og for kølevandspåfyldningen (som skal være åben for at kølevandet kan løbe ud). Stram aftapningsskruen, når der ikke løber mere ud og genpåfyld med den rigtige kølervædske i det rigtige forhold, så du opnår den rigtige frostsikring (afhænger bla om jern eller alu blok).

Bh Anders
Hej Anders,

Mange tak for dit gode svar, også sødt at dig at gruge lidt tid til at hjælpe mig, det syntes jeg generelt folk her er gode til.
Jeg var lige på en mindre vandretur, så ser først beskeden nu.

Jeg vil gå lidt mere i  dybden med det hele, mamge tak for hjælpen.

Mvh
Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis