Slutpuds falder af, hvordan pudser jeg op?

Hejsa
Jeg ved uendelig lidt om murerarbejde.. så jeg har brug for hjælp🙂
Jeg har et stykke fri sokkel, hvor der er isoleret, og netpudset. Dog er slutpuds begyndt at falde af.. 
Firmaet kan ikke længere kontaktes, så jeg vil prøve selv.. 
Jeg har det meste af en spand færdigblandet slutpuds..

Jeg antager(håber) det skyldes at der blev pudset om vinteren, så det var for koldt..

Kan I hjælpe mig med om jeg blot fjerner det løse og trækker nyt  på med spartel? Eller vander jeg først? Eller lader jeg det tørre og ​kører med pudsebræt bagefter? Eller? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ser mest ud som det er trukket på uden at det er trykket fast
gi det en gang forankringsgrunder og sørg så for at det er trukket fast på og puds efter
så skal det nok holde
Tak for svar. 🙂👍
Trækker jeg bare på med en (bred)spartel? 

Til en isoleret sokkel som din, ville jeg bruge vandtæt sokkelpuds (fås færdigblandet hos de fleste byggepushere). Underlaget skal fugtes godt, og så kan du godt trække pudsen på med en bred spartel.

Forankringsgrunder forbedrer ikke vedhæftningen til det eksisterende når vi taler om pudsning af sokler.

Inden da, bør du fjerne al puds der ikke sidder godt fast. Overgange kan glattes med en våd svamp når pudsen har sat sig, men inden den er hærdet.
I et skide gode, tak🙂
Jeg har nu pudset det op.. det blev bare med en spartel, og glattet med våd køkkensvamp.
Puds, blev som nævnt det jeg havde, da det var magen til det eksisterende..

Overfladen er blevet marginalt anderledes, men når musikken spiller, ser man det næsten ikke..

Metoden med svampen, gav mig mod på at fikse en fremskudt sokkel, hvor pudsen ligeledes var sprækket og delvist faldet af.. den er blevet super fin, og jeg kan nu udskyde en evt. større reparation med nogle år 💪🙂

Et tip:
Er pudsen blevet for glat kan du duppe overfladen med svampen så den får et mere nubret udseende. Er den for nubret, kan en lille klat puds på svampen og lidt mere vand udjævne den nubrede overflade.
Annonce
Fedt, Tak.. ja det er netop det sidste, den er blevet lidt ru i det..
Jeg prøver🙂👍

lyhne1 skrev den 02-08-2025 22:11:03

Fedt, Tak.. ja det er netop det sidste, den er blevet lidt ru i det..
Jeg prøver🙂👍

Du skal anvende et tyndt filsebræt den laver en mere glat overflade, svampen kan du så bruge ved samlingen til det eksist. Så evt. kanter udvaskes🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Du kan med fordel vente til pudsen er tør med at efterbehandle beskrevet med svampen hvis du vil have pudsen mere glat. Billedelig talt minder det om spartling af ru overflader. 

Med svampen kan du bedre styre nuancerne på mindre områder som du har vist. Ved en efterbehandling gælder det stadig at overfladen forinden skal fugtes godt.

Du er i den heldige situation, at du har en rest puds med samme struktur som det oprindelige. Det letter efterbehandlingen.

Et filtsebræt til mureropgaver er bedre til vandskuring af murværk.
Et filtsebrædt er også fint til pudsede overflader,det giver en mere jævn overflade end en svamp der følger fordybninger.
Til større flader ville jeg også overveje et filtsebræt, men til mindre områder kan en svamp være mere velegnet. Det er bare ikke tilfældet nu, da trådstarter tilsyneladende fundet melodien.

Nu gælder det overvejelser angående den sidste finish. 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også