Slutpuds falder af, hvordan pudser jeg op?

Hejsa
Jeg ved uendelig lidt om murerarbejde.. så jeg har brug for hjælp🙂
Jeg har et stykke fri sokkel, hvor der er isoleret, og netpudset. Dog er slutpuds begyndt at falde af.. 
Firmaet kan ikke længere kontaktes, så jeg vil prøve selv.. 
Jeg har det meste af en spand færdigblandet slutpuds..

Jeg antager(håber) det skyldes at der blev pudset om vinteren, så det var for koldt..

Kan I hjælpe mig med om jeg blot fjerner det løse og trækker nyt  på med spartel? Eller vander jeg først? Eller lader jeg det tørre og ​kører med pudsebræt bagefter? Eller? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg ved uendelig lidt om murerarbejde.. så... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du giver sgu ikke ved dørene 😉 det var nu også bare ment som en oplysning i almindelighed. 

I er skrappe. Tak.

Så, hvis jeg vil have den glatte overflade, så fugter jeg det nye område (og nu tørre pudsede område), og finder en klat puds, som fordeles med filtsebræt?
Som, i mangel af mere præcise udtryk, er et pudsebræt, med en svamp monteret på? Ikke? 

Ja det helt tynde filtsebræt er helt er perfekt til opgaven.
Nu når det ikke er puds (15 mm tyk) men en tynd overflade (filse opgave) du er i gang med Lyhne1 🙂
Det kaldes også et finpudsebræt, men det skal være med det tynde lag hvide filt/svamp på.
Jem og fix har med den tykke. Biltema, XL byg har med den tynde, dog kender jeg ikke kvalitet af biltema.

Du trækker pudsen ud med din spandeske hvis det ikke er større afskalninger, det køres herefter over med brættet stille og roligt så det ikke trækket af igen. Hvis det for vådt så venter man lidt. Det overskydende slam mod det eksist. Fjernes i cirkelbevægelser med en murersvamp 🙂 der er lidt tekniker i det.

men det kommer også helt an på hvilken mørtel du anvender, da det grovkornet ikke vil kunne laves lige så fint.

Normalt anvender man et glitte pudsebræt til opsætning af net og færdiggørelse af netpudsen. Når slutpudsen kommer på (filsemørtel) anvender man først et filsebræt med en hvid tyk svamp på for at jævne det ud, grovarbejdet. herefter anvender man det fine filsebræt med tynd svamp på for at få en fin “glat” overflade. 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Mange tak Martin!. 
Jeg vurderer lige, om jeg giver mig i kast med det, eller lever med det, næsten færdige resultat🙂

lyhne1 skrev den 03-08-2025 11:39:35

Mange tak Martin!.
Jeg vurderer lige, om jeg giver mig i kast med det, eller lever med det, næsten færdige resultat🙂

Det helt fint 👍 🙂

Det ligner din kant er vandret? Det er højest sandsynligt herfor der kommer afskalling i kanten, da det sidste vand ikke ledes væk.
Den eksist. Løsning som er udført vil aldrig holde heller ikke med fald på, da mørtlen og metoden ikke er velegnet til de “vandrette” flader.

Når du om nogle år udføre den helt store tur, så er det nok hver at fortrække en sålbænk med fald på . Så løser det problemet helt, når du finder på at lave det igen. :)

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Annonce
Lyhne: Hvad består din mur af? Det har betydning når en sålbænk skal konstrueres for at få en tæt overgang.
Godt set Martin..
Det er resultatet af en, hmm, uklarhed, mellem bygherre og håndværker🤬 ..
Planen var at eternitfacaden gik udover sokkelkant, men det gik fløjten.. så nu er der en kant med for lav hældning.. 

Min plan er så at jeg må få. Lagt en skifersålbænk, med fald.. jeg skal dog først have eternit af, og korte af i højden, så jeg kan få sålbænk ind bag Eternitten..

Rantzau skrev den 03-08-2025 11:41:13

Lyhne: Hvad består din mur af? Det har betydning når en sålbænk skal konstrueres for at få en tæt overgang.

Muren er hhv. Beton med 120mm eps udenpå.

Planen er ​skifersålbænk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også