Fald mod hjørne - ensidet diagonalt fald.

Hej
Jeg skal lægge fliser 60x60 i et lille badeværelse.
For at kunne lave faldet korrekt, uden for bruseområdet vil jeg lede vandet mod et hjørneafløb. Så det bliver diagonalt ensidigt fald, kan man måske kalde det.

Men jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg laver det i praksis. Jeg kan selvfølgelig ligge en retskinne fra hjørnet diagonalt på afløbet. Men derfra kan jeg ikke regne ud hvordan jeg gør, ude af fladen kommer til at bue.

Nogen der har erfaring med det? 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Hej Jeg skal lægge fliser 60x60 i et lille... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når man laver ensidig fald, er hele gulvfladen helt plan, så ingen forskel i forhold til et plant gulv der er i vatter.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis gulvet er plant, er der ikke noget som kæntrer eller fuger der ser underlige ud. Alle klinker vil ligge i samme niveau, da underlaget jo netop er plant.
Ah! Havde ikke forstået det sådan at man ville 'tilte' hele gulvfladen. Men kommer til at være spændende at gå på når det hele så skal have samme fald som i bruseren for at krav til vådrum er overholdt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du kan måske ikke gå på en cm pr meter
Annonce
johnm skrev den 10-07-2025 20:30:13

Du kan måske ikke gå på en cm pr meter

Øh jo det kan jeg godt inde i min bruser, udenfor denne foretrækker jeg at det er mere plant.

/BOFH 

Det er heller ikke et problem billedet jeg har vist er der kun fald i kabinen men det kræver en bort eller en sænkning.
johnm skrev den 10-07-2025 17:16:29

Eksempel 

En anden smart ting på det viste eksempel er st væggene er ensfarvede. Store fliser er også ok. Men jo mindre fliserne på væggene er, jo tydeligere/mærkeligere kan hældningen se ud. Tænkt eksempel, vægfliser på 2 x 2 cm vil give en halv fliserne til forskel fra højeste til laveste kote(ved det tænkte 10 mm fald fra afløb til modsatte hjørne).

Disse spekulationer kunne måske undgås hvis gulvet havde ensidigt fald mod et afløb langs den ene væg(husker ikke hvad det hedder), og dette afløb så havde skjult hældning mod kloakken?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
johnm skrev den 10-07-2025 20:41:26

men det kræver en bort eller en sænkning.

Ok, så noget overgang til at udjævne forskellen i niveau mod omgivende gulv  Men altså ikke 60x60 som ligger kant-mod-kant -tjek! (?)...

/BOFH 

Hvis du ikke vil have fald i rummet så giver det vel sig selv tjek 🙂
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis