Fald mod hjørne - ensidet diagonalt fald.

Hej
Jeg skal lægge fliser 60x60 i et lille badeværelse.
For at kunne lave faldet korrekt, uden for bruseområdet vil jeg lede vandet mod et hjørneafløb. Så det bliver diagonalt ensidigt fald, kan man måske kalde det.

Men jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg laver det i praksis. Jeg kan selvfølgelig ligge en retskinne fra hjørnet diagonalt på afløbet. Men derfra kan jeg ikke regne ud hvordan jeg gør, ude af fladen kommer til at bue.

Nogen der har erfaring med det? 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 3 muligheder
1. lave ganske lille fald og så føre retskinne som du beskriver. Ja det kommer til at bue, men sikkert så lidt at det kun anes i flisekanter. 
2. Lade faldet gå ned imod den ene væggen og så have en smule stigning  på gulvet væk fra afløbet . Så vil vandet ( i teorien) flyde ud imod væggen og den vej til rist. I praksis vil det flyde skråt hen imod rist afhængig om det er kvadratisk bad elle mere aflang. På den måde kan fladen være plan men lidt skrå. 
3 Undlade dette afløb og lade faldet gå imod bruse område. ( dur ikke hvis afløb er lavet) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis dit badeværelse er helt kvadratisk er det rimelig enkelt. Skal det totale faldbære f.eks. 1 cm, skal koten i de modsatte hjørner være 0,5 cm. over laveste punkt.

Søren O
Som Søren skriver. Oog rent praktisk ville jeg lægge skinnen mellem højeste og laveste punkt med det ønskede fald. Og vinkelret ud fra skinnen skal niveauet så være vandret til begge sider.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
For at starte med det helt overordnet, dit mål på fliserne, 60x60, er det i mm eller i cm ?

Alt andet lige, hjørne 1 = lav kote, stigende til hjørne 2 = høj kote, høj kote fra hjørne 2  til hjørne 3 og  hjørne 4, fra hjørne 4 høj kote, faldende kote til hjørne 1 lav kote.

Er det korrekt opfattet at det er ønsket?

Lille badeværelse og store 60x60 cm fliser kan, alt andet lige, kun udføres ved at "skære" fliserne diagonalt.
Lille badeværelse 0g fliser 60x60, i mm, skulle godt kunne lade sig gøre.
Vi har været der før , men selvfølgelig kan der laves ensidig fald til et hjørne i 60x60 cm uden at skære diagonalt 
Annonce
I henhold til SBI-Anvisning 265 siger man at for at der ikke skal stå vand på gulvet anviser man et fald mod afløbet på 0,5-1%. Under fritstående badekar min 2%.

Så i fald man ønsker ensidet fald, underforstået et plant gulv, med afløb til f.eks. hjørne-1 med laveste kote, bliver den højeste kote i hjørne-3.

Med hel flisestørrelse på 60x60 cm skal gulvet ikke afvige meget fra planhed før det bliver noget "klamp/fusk".

@Trådstarter: Men jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg laver det i praksis. Jeg kan selvfølgelig ligge en retskinne fra hjørnet diagonalt på afløbet. Men derfra kan jeg ikke regne ud hvordan jeg gør, ude af fladen kommer til at bue?

Du lægger en form  for ret skinne fra hjørne-1, laveste kote/afløbet, til hjørne-3 højeste kote.
Vinkelret på ret skinnen skal gulvet hele tiden gå vandret ud til hver side.
Giver forklaringen mening?

Gulvet skal selvfølgelig være plant det siger vel sig selv. Det er jo ikke anderledes end at lægge et vandret rum Gulvet er jo bare tippet. 
Hej
Tak for jeres svar.

Det er 60x60 cm fliser. Havde det været i mm, havde faldet været noget nemmere. 😀

Gulvet er 130 x 210 cm.

Jeg vil tro jeg kan tegne fladen i den korrekte mål i 3D, og vippe den de ønskede antal grader.  Så kan jeg måle højden på de 3 hjørner og lave en liste fra hjørne til hjørne med det rigtige fald. Og så afrette efter det. I princippet er 2 lister nok, de de længste sider.

Men jeg overvejer også lige om jeg ikke bare skal få en fagmand til det. 😅

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg lavede ensidigt fald mod et hjørne i mit lille badeværelse, jeg skruede et par lister på vægen, i siden med risten, satte jeg listen med det ønskede fald, så vatterede jeg ud til listen på modsatte væg, så der blev ens fald i mod første liste.
Så kunne jeg trække over med et rethold, det gik nemt og fungere fint..

Vi prøver igen, i morgen --
johnm skrev den 10-07-2025 14:58:56

Gulvet skal selvfølgelig være plant det siger vel sig selv. Det er jo ikke anderledes end at lægge et vandret rum Gulvet er jo bare tippet. 

Kommer det ikke til at se underligt ud når klinken er så stor? Klinkens hjørne længst væk fra afløb inde i rummet er self. højeste punkt for denne klinke, men de to hjørner langs væggen kommer jo til at være under niveau af nabo-klinkerne, ca halvdelen af den samlede faldhøjde, fugen mod nabo-klinker vil da se underligt ud med mindre naboerne også skal "kæntre"?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis