Maling af flagstang

Hej

Min flagstang af træ skal males. Den har fået en ret bred og dyb revne (omkring 1/3 dyb og 3 cm bred). Træet er begyndt at blive nedbrudt derinde, men jeg håber, jeg kan skrabe og slibe ned til frisk træ. Resten af stangen fejler ikke noget.

Hvad skal jeg fylde revnen op med? Jeg har læst mig til kit, træfiller, akrylfuge. Men hvad er bedst, eller er det en smagssag? Og er der forskellig tørretid, inden jeg kan male?

Mange tak!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bolius har vidt noget der kan bruges: https://www.bolius.dk/overfladebehandling-af-udvendigt-traevaerk-16198

Hvis det er en ældre flagstang skal du huske screening og sanering inden du begynder at slibe i malingen Specielt hvis den er fra før 1980 og hvid. Er den fra før 2001 er det ikke nødvendigt med screening af malingen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
personligt ville jeg bruge kemisk træ , alt det du selv nævner holder ikke
og glem alt om den screening buller snakker om , han har bare set sig blind på noget han har læst i billedbladet
Flagstænger i træ er med stor sandsynligvis udført i gran. Gran har den egenskab, at er det først tørret kaster det sig ikke mere. Det gør en renovering/reparation noget lettere.

Du har nu 2 muligheder:

1: indsæt en kileformet lus i samme træsort der tætner sprækkerne. Du kan bruge både vandfast PVA lim eller harelim som bindemiddel. Slutbehandling kan du udføre med linoliemaling, men GORI's nye vandbaserede træbeskyttelse uden silikoner er også velegnet.

2: Følg bullers råd. Han eneste postulater er helt uden for skiven. Det minder mig om en debat om nautiske instrumenter, hvor knaldskallerne i timevis debatterede den magiske væske der kontrollerede kompasnålen.  
Rantzau skrev den 09-07-2025 19:52:03

Flagstænger i træ er med stor sandsynligvis udført i gran. Gran har den egenskab, at er det først tørret kaster det sig ikke mere. Det gør en renovering/reparation noget lettere.

Du har nu 2 muligheder:

1: indsæt en kileformet lus i samme træsort der tætner sprækkerne. Du kan bruge både vandfast PVA lim eller harelim som bindemiddel. Slutbehandling kan du udføre med linoliemaling, men GORI's nye vandbaserede træbeskyttelse uden silikoner er også velegnet.

2: Følg bullers råd. Han eneste postulater er helt uden for skiven. Det minder mig om en debat om nautiske instrumenter, hvor knaldskallerne i timevis debatterede den magiske væske der kontrollerede kompasnålen.  

ja en lus er da langt det bedste , men næsten umulig at få passet til i den type sprække

Det er faktisk ret let med en kileformet lus og et skarpt stemmejern. Det kræver naturligvis hyppig kontrol. En kulstift (som bruges af grafikere) til markeringer letter arbejdet ganske betydeligt.

Annonce
Rantzau skrev den 09-07-2025 19:52:03

Du har nu 2 muligheder:

Det er ikke nogen grund til personlige angreb Rantzau - vi er forhåbentlig alel voksne mennesker. Vi har alle vores styrker på det her forum. Nogle er grafikere - andre er ingeniører, nogle elektrikere og andre VVsere.

Jeg henviser blot hvad der fra myndigheders side enten er lovpligtigt eller en god idé at gøre da miljøscreening typisk glemmes af mange private. Og når Bolius nu har skrevet så fin en vejledning lavet af fagpersoner hvor der måske står noget OP kan bruge ville det være fint at henvise til den.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er ikke personligt, men når du giver råd der er helt på månen reagerer jeg.
Rantzau skrev den 12-07-2025 10:42:57

Det er ikke personligt, men når du giver råd der er helt på månen reagerer jeg.

Når du skriver "Han eneste postulater er helt uden for skiven." så er det ligesom definitionen på et personligt angreb. Hvad er det for råd du føler, der er helt på månen? Lytter altid til saglighed.

Buller: Det er ikke lovpligtigt for private at miljøscreene gammel maling og slet ikke ved udendørs malerarbejder. Det er over 30 år siden bly i maling blev udfaset, og ingen udendørs maling holder i så lang tid. 

Prøv at mærke på en malet flagstang om den trænger til ny maling, er det tilfældet, mærkes det ved at overfladen smitter af som tegn på nedbrydning. Det er zink. 

Det er rigtigt at jeg er grafiker, og du har tilsyneladende en lang videregående uddannelse i maling erhvervet på University of Google.
Rantzau skrev den 13-07-2025 00:23:21

Buller: Det er ikke lovpligtigt for private at miljøscreene gammel maling og slet ikke ved udendørs malerarbejder. Det er over 30 år siden bly i maling blev udfaset, og ingen udendørs maling holder i så lang tid. 

Prøv at mærke på en malet flagstang om den trænger til ny maling, er det tilfældet, mærkes det ved at overfladen smitter af som tegn på nedbrydning. Det er zink. 

Det er rigtigt at jeg er grafiker, og du har tilsyneladende en lang videregående uddannelse i maling erhvervet på University of Google.

Jo - miljøscreening (og i nogle tilfælde sanering) af lovpligtig ved renovering af en hvis størrelse - om man er privat eller professionel er uvæsentligt. Det er ikke lovligt at sprede blyholdig (eller PCB) maling til omgivelserne ved fx slibning - uanset om man er professionel eller privat, Gør-Det selv Kjeld/Karen eller den lokale maler. At mange gør det alligevel er en anden sag. Har man 2 virksomheder arbejdende samtidig kan AT endda komem efter dig som privatperson.

Selvfølgelig holder udendørs maling mange steder i over 30 år. Mange ældre bygninger i storbyerne har malingslag der er over 100 år gamle under nyere - både inde og ude. Og der sker stadig blyforgiftninger(den akutte skade) under renovation af disse (for slet ikke at tale om gamle både - men det er selvføgelig ikke relevant for denne tråd). Langt de fleste boliger fra de store byggeperioder i 1930erne og frem har blyholdig maling flere steder i boligen i dag. Der er selvfølgelig undtagelser hvor træ og metal af blevet afsyret i bund og derved er alt gammelt fjernet.

Prøv at tag hen til en gammel kolonihave med en flagstang eller gamle vinduer fra 1940erne eller en typisk muremestervilla fra mellemkrigstiden med de originale vinduer eller træværk. Mon ikke du vil finde en solid mængde bly og senere lag med zink/bly fra 1960erne. Måske et nyt tyndt akrylmalingslag med titanium dioxid yderst. Det korte svar - jo. Men du behøver ikek tage mit ord for det. Styrelserne og Byg-ERFA svarer hurtigt (ved ikke med privatpersoner der skriver).

Du kan se i min profil her på siden, hvad jeg er uddannet som og arbejder med. 

Når det så er sagt.
Du er velkommen til at skrive en PM hvis du er interesseret i uddybelse - der er ingen grund til at forstyrre OPs tråd.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også