Højde af vandlås under køkkenvask

Vi har jo ganske meget kilde affaldssortering i dag, og det gør, at jeg - og sikkert mange andre - ønsker god plads under køkkenvasken til diverse affaldsspande.

Da jeg er i gang med at skifte køkkenskabet med vask og bordplade konstaterer jeg, at min gamle vandlås faktisk ikke giver mere højde end 29 cm i skabet under vandlåsen, som sidder lige under udløbet fra vasken.

Nu kiggede jeg netop efter andre løsninger, som kunne give mere højde, og fandt denne:
https://www.lavprisvvs.dk/hansgrohe-vandlaas-hvid-1000893358

Er der ulemper ved på den måde at flytte vandlåsen tilbage i underskabet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du køber en ny vandlås skal du sikre dig at den passer på det du har.

Jeg ved ikke hvor godt det er med en pungvandlås under en køkkenvask. Jeg ville fortrække en traditionel vandlås med mere gennemgang. Så blot lægge den ved bagvæggen af skabet. Måske kan du flytte den du allerede har længere tilbage i skabet, ved at forlænge et rør.

Du skal være opmærksom på at afløbet i vasken tage i sig selv meget plads, da der skal være plads til rist og si. 
Det vil være min VVS mand, som skal montere dette, da jeg ikke selv er tryg ved at lave ting med rør. Jeg gætter på, at han har næsten alle mulige dele på lager i bilen, og kan tilpasse. Jeg så blot, at denne pungvandlås ligesom nemt havde mulighed for at afmontere pungen og få renset vandlåsen. Men det er måske også forholdsvis nemt at gøre med en almindelig rør-baseret vandlås lidt tilbage i skabet. Så hvis det sikre en bedre gennemgang, så er det i mine øjne også bedst.

Nedenfor er vist den gamle vask, som jeg forventer at genbruge, og den gamle vandlås, som går ca. 28 cm neden for bunden af vask. Jeg tænker, at med en vinkel kan højden på det sted reduceres med 18 cm, og det synes jeg betyder ret meget. Der er intet i rør, som stikker nedenfor den samling, som er 5 cm neden under vask.

Få flyttet vandlåsen så højt op som muligt ved at fjerne stykket mellem vask og vandlås. Hvis du er heldig kan du bruge det mellem vandlås og afløb.

fase
Nu spørger jeg blot lidt dumt - men er det ikke godt at have vandlåsen så langt nede som muligt - blot et andet sted. Jeg tænker, at det så giver lidt mere vandsøjle til at få trykket vandet igennem det sted, hvor der kan være problemer. Derfor tænker jeg, at vandlåsen bør side lige inden afløbet ind i væggen.
Der findes ikke dumme spørgsmål, men svarene kan være dumme. For at få mest plads under vasken placerer du vandlåsen så tæt på vasken som muligt. Hvis vandlåsen bliver fyldt/stoppet er det ligegyldigt om vandlåsen sidder lige under vasken eller ved afløbet.

fase
Annonce
Når afløbet stopper på en køkkenvask, er det så ikke typisk ved vandlåsen? 

Hvis man skal have vandlåsen afmonteret for at rense, så er det jo godt at kunne stille et vaskefad under. Og ja, der findes også pung vandlåse eller denne med en renseprop. Er det fornuftigt til den situation?

https://www.johannesfog.dk/bolig-design/vvs-og-indeklima/afloeb/vandlaase/vandlas-til-koekkenvask-50mm-3032919

Jeg kender til at bruge en sugekop for at rense.

Jeg har normalt brugt metoden med bage-soda for at rense, og jeg forstår, at en væske med højt PH (base) kan giver en kemisk reaktion med olie og fedt, som dermed bliver opløseligt i vand. Vaske-soda et kraftigere middel, men det har jeg ikke prøvet. Enhver husholdning havde vaskesoda på lager for 60 år siden og du kan stadig få vaske-soda i nogle få web-butikker. Jeg har brugt vaske-soda til rensning af gamle symaskiner og lignende med gammelt forhærdet olie, og det er særdeles effektivt. Det er en base, som ikke er for kraftig i forhold til, at det bliver for farligt at arbejde med. Men selvfølgelig skal du passe på øjne. Jeg synes at Kaustisk Soda (natriumhydroxid) er for kraftigt og farligt.
Gymnasten skrev den 11-07-2025 10:49:26

Når afløbet stopper på en køkkenvask, er det så ikke typisk ved vandlåsen? 

Hvis man skal have vandlåsen afmonteret for at rense, så er det jo godt at kunne stille et vaskefad under. Og ja, der findes også pung vandlåse eller denne med en renseprop. Er det fornuftigt til den situation?

https://www.johannesfog.dk/bolig-design/vvs-og-indeklima/afloeb/vandlaase/vandlas-til-koekkenvask-50mm-3032919

Jeg kender til at bruge en sugekop for at rense.

Jeg har normalt brugt metoden med bage-soda for at rense, og jeg forstår, at en væske med højt PH (base) kan giver en kemisk reaktion med olie og fedt, som dermed bliver opløseligt i vand. Vaske-soda et kraftigere middel, men det har jeg ikke prøvet. Enhver husholdning havde vaskesoda på lager for 60 år siden og du kan stadig få vaske-soda i nogle få web-butikker. Jeg har brugt vaske-soda til rensning af gamle symaskiner og lignende med gammelt forhærdet olie, og det er særdeles effektivt. Det er en base, som ikke er for kraftig i forhold til, at det bliver for farligt at arbejde med. Men selvfølgelig skal du passe på øjne. Jeg synes at Kaustisk Soda (natriumhydroxid) er for kraftigt og farligt.

Altså sådan en med renseprop kan spare det for at skulle skille det hele ad når vandlåsen skal renses. At bruge afløbsrens mm er helt noget man bør undgå - specielt i ældre bygger.

Jo typisk er det madrester og andet der indsnævrer vandlåsen og så kan vandet til sidste ikke ledes ud.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
OK - ja, jeg synes også, at det virker lidt smart med den renseprop. Men sommetider kan lidt sjældne løsninger alligevel ikke virke eller have utilsigtede virkninger, og derfor spørger jeg her.
Afløbsrens - er det ikke et ret vidt begreb for alt muligt? En syre eller en base er lidt mere forudsigelige med, hvad der sker. Bygningen, som jeg bor i, er fra ca. 1980, og har plastic faldstammer og afløbsrør.

Er det ældre byggeriers støbejerns faldstammer og deres samlinger, som kan være et problem? Men ellers vil det jo næsten være umuligt at styre folks adfærd her i et lejlighedsbyggeri.
Gymnasten skrev den 12-07-2025 09:28:16

OK - ja, jeg synes også, at det virker lidt smart med den renseprop. Men sommetider kan lidt sjældne løsninger alligevel ikke virke eller have utilsigtede virkninger, og derfor spørger jeg her.
Afløbsrens - er det ikke et ret vidt begreb for alt muligt? En syre eller en base er lidt mere forudsigelige med, hvad der sker. Bygningen, som jeg bor i, er fra ca. 1980, og har plastic faldstammer og afløbsrør.

Er det ældre byggeriers støbejerns faldstammer og deres samlinger, som kan være et problem? Men ellers vil det jo næsten være umuligt at styre folks adfærd her i et lejlighedsbyggeri.

Afløbsrens er basiske. Både de små kugler du kan købe og det flydende "AFløbsrens" fra supermarkederne. De er lavet til fedt og proteinproppperne der typisk kommer i afløb.

Hvis rør og faldstammer er i plast er det kogende vand der bør væres låpasselig med. Afløbsrens er ikke et problem da plastrør ikek slides på samme måde som støbejernsrør.
Ja gamle støbejernsrør ruster let og er ofte slidte og kautisk soda og afløbsrens er ret agressive kemikalier.

Fuldstændig korrekt. Mange mennesker gør måske de de har lært hjemmefra mm. En tommelfigerregel er at læse på det produkt man køber for at se hvad det egentlig er lavet til og det produkt man gerne vil rense før man hælder eddikysyre over sit nye armatur, afløbsrens i sine gamle rør mm.

Typisk er vandskader det største problem i lejligheder - som sjældent i afløb.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
På nettet finder jeg flere forskellige kemiske anbefalinger til at rense afløb. En meget anvendt måde er at blande bage-soda og eddike sammen. På mig virker det mærkeligt at begynde at blande en base og en syre sammen på den måde. Hvad bliver resultatet?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis