Når afløbet stopper på en køkkenvask, er det så ikke typisk ved vandlåsen?
Hvis man skal have vandlåsen afmonteret for at rense, så er det jo godt at kunne stille et vaskefad under. Og ja, der findes også pung vandlåse eller denne med en renseprop. Er det fornuftigt til den situation?
https://www.johannesfog.dk/bolig-design/vvs-og-indeklima/afloeb/vandlaase/vandlas-til-koekkenvask-50mm-3032919Jeg kender til at bruge en sugekop for at rense.
Jeg har normalt brugt metoden med bage-soda for at rense, og jeg forstår, at en væske med højt PH (base) kan giver en kemisk reaktion med olie og fedt, som dermed bliver opløseligt i vand. Vaske-soda et kraftigere middel, men det har jeg ikke prøvet. Enhver husholdning havde vaskesoda på lager for 60 år siden og du kan stadig få vaske-soda i nogle få web-butikker. Jeg har brugt vaske-soda til rensning af gamle symaskiner og lignende med gammelt forhærdet olie, og det er særdeles effektivt. Det er en base, som ikke er for kraftig i forhold til, at det bliver for farligt at arbejde med. Men selvfølgelig skal du passe på øjne. Jeg synes at Kaustisk Soda (natriumhydroxid) er for kraftigt og farligt.