Hus fra 2017, udendørs samlingsdåse, sort(L2) OG grå(L3) leder muffet sammen i 5G1.5 kabel ?

Hej, mit brors hus der er bygget i 2017 har forberedt to ledninger til udendørs stikkontakter, som min bror ikke hat fået gjort noget ved endnu. Jeg åbnede fordelingsboksen, og så til min overraskelse følgende :

Jeg undrer mig MEGET over hvorfor sort OG grå leder er muffet sammen. Altså L2 kortsluttet med L3. 
Det samme kan jeg se er gjort i den anden udendørs ledning som også er afsluttet i en fordelingsboks, så det gjort på dem begge. 

Han havde ikke et multimeter så har ikke haft mulighed for at måle på det. 
Men kunne se i eltavlen at ALLE automatsikringerne var inde, så tænker kablet er spændingssat. 

Er det noget elektrikere gør for at indikere at det er fase L1 (brun) der er den aktive i det kabel(tilsluttet i eltavlen), og fase L2 (sort) og fase L3 (grå) er døde ledere, og derfor heller ikke termineret i eltavlen?

Har også vedhæftet billede. 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sort og grå er ikke nødvendigvis L2 og L3. De kan bruges som mellemledning, tændledninger mm. Fx ifm. lyssensorer, korresponance mm.

Men dåsen er hverken fastmonteret og kablet ej aflastet. Så medmindre det er ngoet du har gjort så er det en fejl.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De to ledere sort og grå kan godt være muffet sammen, fordi de ikke er brug. Jeg havde nok ofret en muffe på hver leder. Prøv at finde den anden ende af kablet og se om de samme ledere er samlede i en muffe.
Dåsen er godt nok med aflastning, men mangler beskyttelse i overgang fra jord den skal også gøres fast til muren.

fase
Det der forvirrer trådstarter er en sammenblanding af kraft installation ( 3 faser ) og lysinstallation.
I lysinstallation opererer man normalt kun med 1 fase pr. sikrings gruppe. Så det er helt efter bogen at der er ført kabel med 2 ledninger som ikke er i brug. Man kunne have nøjes med en 3 leder kabel. Så i det her tilfælde er der ikke tale om L1 - L2 eller L3
De andre ting er belyst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 07-07-2025 11:06:41

Det der forvirrer trådstarter er en sammenblanding af kraft installation ( 3 faser ) og lysinstallation.
I lysinstallation opererer man normalt kun med 1 fase pr. sikrings gruppe. Så det er helt efter bogen at der er ført kabel med 2 ledninger som ikke er i brug. Man kunne have nøjes med en 3 leder kabel. Så i det her tilfælde er der ikke tale om L1 - L2 eller L3
De andre ting er belyst. 

Det er også min konklusion. At man istedet for at have trukket 3G1.5 i bygge fasen , har trukket en 5G1.5, hvor de to faser så er spares. 

Hvis det så viser sig at man faktisk har brug for et kraftsstik i fremtiden, kan man altid lave om i tavlen og bruge mere end 1 fase i det stik man installere i haven. 

Iøvrigt syntes jeg det er pudsigt man bare har en ledning kommende op af jorden og ind i en dåse. 

Du kan fint bruge kablet til lave et kraftstik i fremtiden. Du bør overveje at beskytte kablet, hvor det kommer op af jorden, med et stykke galvaniseret elektrikerrør.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-07-2025 13:51:39

Du kan fint bruge kablet til lave et kraftstik i fremtiden. Du bør overveje at beskytte kablet, hvor det kommer op af jorden, med et stykke galvaniseret elektrikerrør.

Tænker den øverste løsning er absolut nemmest og billigst at komme igang med, med kabelklips der hamres langsomt ind i fugen imellem murstenene. Kablet bliver fint aflastet, men dog ikke mekanisk beskyttet. 

Elektrikerrøret giver dog den mekaniske beskyttelse også 👍
Elektrikerrøret skal give mekanisk beskyttelse ved overgangen fra det nedgravede kabel til opføringen til dåsen eller stikkontakt. Dit billede af røret fra biltema er løsningen. Dine andre billeder viser ikke opføring fra jord til dåse. Grunden til beskyttelsen er, at kablet skal beskyttes mod mekanisk skade i jordhøjde.

fase
Jeg har brugt en galvaniseret kabeldækskinne, synes det ser bedre ud end et rør.
Det er på et 5x1.5 mm kabel der går ud i haven..

Og tager man sig lige lidt sammen, kan man godt lave en nogenlunde pæn afslutning på skinnen.

Vi prøver igen, i morgen --
Det viser sig faktisk at den som biltema sælger, ikke er et rør, men en kabeldækskinne. Så et halvt-rør så og sige. 
Tror det bliver sådan en løsning jeg hjælper min bror med. 
Det er mest sandsynlig at kablet kommer fra lysinstallation et sted, og ikke direkte fra sikrings gruppe. Så kan man ikke bare lave kraft stikk. Mon ikke bare elektriker var løbet tør for 3x1,5 mm2 den dag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis