Hus fra 2017, udendørs samlingsdåse, sort(L2) OG grå(L3) leder muffet sammen i 5G1.5 kabel ?

Hej, mit brors hus der er bygget i 2017 har forberedt to ledninger til udendørs stikkontakter, som min bror ikke hat fået gjort noget ved endnu. Jeg åbnede fordelingsboksen, og så til min overraskelse følgende :

Jeg undrer mig MEGET over hvorfor sort OG grå leder er muffet sammen. Altså L2 kortsluttet med L3. 
Det samme kan jeg se er gjort i den anden udendørs ledning som også er afsluttet i en fordelingsboks, så det gjort på dem begge. 

Han havde ikke et multimeter så har ikke haft mulighed for at måle på det. 
Men kunne se i eltavlen at ALLE automatsikringerne var inde, så tænker kablet er spændingssat. 

Er det noget elektrikere gør for at indikere at det er fase L1 (brun) der er den aktive i det kabel(tilsluttet i eltavlen), og fase L2 (sort) og fase L3 (grå) er døde ledere, og derfor heller ikke termineret i eltavlen?

Har også vedhæftet billede. 
Hej, mit brors hus der er bygget i 2017 har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 07-07-2025 23:26:59

Det er mest sandsynlig at kablet kommer fra lysinstallation et sted, og ikke direkte fra sikrings gruppe. Så kan man ikke bare lave kraft stikk. Mon ikke bare elektriker var løbet tør for 3x1,5 mm2 den dag. 

Det er så absolut en mulighed. Det må være til at finde ud af ved at slukke for gruppeafbryderne en ad gangen, og se om spændingen forsvinder.

fase
Jeg har nu besøgt ham, og testet tingene igennem, og det viser sig at den er loopet sammen fra en hovedsikringsgruppe på 1p+n. Så der sidder en del flere ting på den sikringsgruppe. 

Så de to sidste ledere, sort og grå anser jeg derfor for at være permenent spændingsløse i denne installation. 

Den bedste forklaring må derfor have været at elektriker er løbet tør for 3G1.5.

Jeg forstår dog stadigvæk ikke hvad ideen med at afisolere sort og grå, og sætte den på samme samlemuffe i fodelingsdåsen var, istedet for at lade den være isoleret og ikke bruge en spændingsmuffe.

- Er det et installations krav,? 
- Eller er det bare god praksis? 
Hvis det ikke er et lovkrav, kunne det måske være hvis der induceres en lille spænding i disse to spare ledere af den strømførende fase, så vil denne samling så og sige eliminere denne inducerede spænding? 
Det er et krav at alle ledere afsluttes med muffe eller i en klemme. Der sker næppe altid da der kan være snæver plads i f.eks. en afbryder dåse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Men formoder dermed ikke det er et krav at lederen isoleres også? Den kan vel stadigvæk sættes i en muffe med plastic kappen intakt? 
aaaMMMaaa skrev den 13-07-2025 09:17:08

Men formoder dermed ikke det er et krav at lederen isoleres også? Den kan vel stadigvæk sættes i en muffe med plastic kappen intakt? 

Ja, der er lovligt.

fase
Annonce
Til trådstarter. Jeg forstår ikke det sidste, eller også kører det lidt i ring.
Leder er isoleret, og der er muffe på den. Så igen den del er ok. 

ev elmand skrev den 13-07-2025 12:15:29

Til trådstarter. Jeg forstår ikke det sidste, eller også kører det lidt i ring.
Leder er isoleret, og der er muffe på den. Så igen den del er ok. 

Hej, tror du har misforstået. 

På første billede er både sort og grå leder både AFISOLERET og sat på samme muffe= de to ledere har derfor samme potentiale. Jeg studser over om det har noget at gøre med induceret spændingspotentiale i de døde ledere, og om det derved er bedste praksis at gøre det på den måde med ledere der ikke bruges. 
Det har ikke noget med det at gøre. Når han har af isoleret så er den nemmere at få ind i samlemuffe. Der kunne være 2 muffer, og det er kun den som monteret det som kan svare på hvorfor. 

Jeg har fået svar på alle spørgsmål. Tak for svar allesammen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis