Udskiftning af to lysdæmpere med LK Fuga 542D – hvordan tilsluttes ledningerne?

Hej forum!

Jeg er i gang med at udskifte to gamle lysdæmpere med to LK Fuga 542D afbrydere. I dåsen er der i alt:
  • 2 sæt ledninger til dæmperne (hver med brun, blå, sort og grå)
  • En stikkontaktudtag, som skal blive siddende
På dæmperne var alle fire ledninger i brug. Jeg kan se, at de blå ledninger har været brugt til nul i dæmperne, men de nye 542D-afbrydere har ikke nogen tilslutning til nul.

Mit spørgsmål er:
  • Hvordan skal jeg tilslutte de fire ledninger (brun, blå, sort og grå) til hver af de nye afbrydere?
  • Skal begge afbrydere forbindes helt ens?
  • Skal de blå blot samles i en samlemuffe nu?
  • Og hvordan sløjfer jeg fasen korrekt videre til begge afbrydere og stikkontakten?
På forhånd tak!
Hej forum! Jeg er i gang med at udskifte to gamle... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så kan der sikkert laves korrespondance tænding. Det sidste billede viser en korrespondance afbryder. 
Hvis det er den vej du vil gå ( korrespondance) Skal den brune ikke i pil ind. Men der er flere ting du så skal svare på / forsøge med. 
Så du må komme med det ønskede slutresultat først så vi ikke skal hele gætteriet igennem. 
Lad os starte med at du sætter brun i pil ind og sort i en af dem med pil ud. Grå skal ikke monteres
Tænder lampen. ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret. 
Okay, først vil jeg gerne have at korrespondancen virker. Det må være målet. 
Jeg har nu monteret brun ledning i pil-ind og sort ledning i pil-ud, og lampen tænder som den skal.  
CMJ skrev den 08-07-2025 16:56:04

Tak for svaret. 
Okay, først vil jeg gerne have at korrespondancen virker. Det må være målet. 
Jeg har nu monteret brun ledning i pil-ind og sort ledning i pil-ud, og lampen tænder som den skal.  

Har du nået målet eller vil du udvide til korrespondance? Hvis du vil kunne tænde flere steder, altså korrespondance, skal du vise afbryderne set bagfra og med ledningerne monteret.

fase
Jeg vil gerne udvide til korrespondance, men jeg kan ikke vise afbryderne set bagfra med ledningerne monteret. Jeg har kun prøvet at sætte brun i pil-ind og sort i pil-ud (lige ved siden af den brune) i den ene afbryder. Og det gør at lampen kan tændes. Herefter har jeg pillet ledningerne ud igen, da ev elmand skrev, at brun ikke skulle i pil-ind? ​
Nåt elmand skriver, at den brune ikke skal i pil ind, mener han, hvis du vil lave en korrespondance. Ellers kan du godt montere den brune i pil ind. Det virker jo hos dig nu. Det er kun hvis du vil tænde og slukke fra flere steder, det gælder.
Når jeg skriver, at du skal vise billeder af afbryderne, mener jeg de afbrydere, der skal bruges til korrespondancen. Det har betydning for at kunne forbinde korrespondancen. Der findes to lovlige måder.

fase
Annonce
Du har nu haft brun i pil ind og sort i en af dem med pil ud. Lampen kan tændes. Altså er den sorte brugt som tændledning.
Det betyder at den grå er korrespondance ledning. 
Nu skal du så have fundet ud af hvilken afbryder der skal korrespondere med denne her afbryder. Her skal fjeder foran afmonteres, og ledninger skal forbindes på bagside. De er sikkert blev forbundet om da der er blevet monteret lysdæmper. 
MEN du skriver du har 3 lampesteder. Hver korrespondance har oftest 2 afbrydere. så det skulle give give 6 afbrydere ialt Så når du skriver 5 steder plus 2 dæmpere så er det jo 7. Hvis det er korrekt så er en af korrespondance afbrydere en anden model (krydsning). Som du kan forstå fra start af tråden så er det essentiel at alle oplysninger er korrekte. Ellers kører vi på vildspor. 
Når der er 2 korrespondance så skal grå i pil ind, sort skal i en af dem med pil ud og de brune skal i den anden med pil ud.  Og det skal være i begge ender. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Okay, jeg må prøve mig lidt frem. Tak for svarene til jer begge. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis