Udskiftning af to lysdæmpere med LK Fuga 542D – hvordan tilsluttes ledningerne?

Hej forum!

Jeg er i gang med at udskifte to gamle lysdæmpere med to LK Fuga 542D afbrydere. I dåsen er der i alt:
  • 2 sæt ledninger til dæmperne (hver med brun, blå, sort og grå)
  • En stikkontaktudtag, som skal blive siddende
På dæmperne var alle fire ledninger i brug. Jeg kan se, at de blå ledninger har været brugt til nul i dæmperne, men de nye 542D-afbrydere har ikke nogen tilslutning til nul.

Mit spørgsmål er:
  • Hvordan skal jeg tilslutte de fire ledninger (brun, blå, sort og grå) til hver af de nye afbrydere?
  • Skal begge afbrydere forbindes helt ens?
  • Skal de blå blot samles i en samlemuffe nu?
  • Og hvordan sløjfer jeg fasen korrekt videre til begge afbrydere og stikkontakten?
På forhånd tak!
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt sort snak, eller misvisende billeder. 
542D er ikke en typebetegnelse for afbryderen . Det ses på bagside billedet at det er en 1 pol afbryder. Oversigts billedet forfra og bagfra viser arrangementet med 2 krone afbrydere ( dobbelt ) og ikke nogen lysdæmper, så tekst og billeder stemmer ikke overens. 
Der er tilsyneladende kun 2 kabler som kommer ind i dåsen, så der skal slet ikke være nogen muffer til at samle blå eller brune ledninger. 
MEN er det meningen at der skal monteres 2 stk 1 polede afbrydere, så skal  lyseblå ledning ( nul ) fra begge kabler  kun monteres i stikkontakten. 
Den brune fra det ene kabel i monteres i øverste afbryder >pil ind< en stump brun ledning videre til næste afbryder >pil ind< og en stump brun ledning videre ned til stikkontakt den brune fra det andet kabel ligeledes i stikkontakt. 
Der er 2 huller til hver klemme 
ENTEN den sorte ELLER den grå monteres i > pil ud< i hver afbryder. der må du forsøge.
De 2 lednings ender som så ikke bruges skal have hver sin samlemuffe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er som ev-elmand skriver, noget der ikke passer sammen. Du viser et billede af to afbrydere og en stikkontakt. Du viser også et billede af en lysdæmper. Billedet af de to afbrydere og stikkontakten passer ikke sammen med billedet af lysdæmperen. De to billeder af afbryderne og stikkontakten tyder på enten to kroneafbrydere eller to korrespondanceafbrydere. Kunne du ikke vise et billede af de to afbrydere set bagfra? Lys dæmperen er forsynet med nul (blå), fase L (måske den brune), en ledning i P (grå eller sort) samt en ledning i klemmen med bølgelinjen (grå eller sort). Sidder dine lysdæmpere et andet sted end det, hvor dit billede viser, kan de viste afbrydere være brugt til at styre lysdæmperne. 
Du bør også se på om ikke samlingen af samle- og kronemuffer ikke kan reduceres.

fase
Tak for svarene – og beklager forvirringen!

For at præcisere:
De to dæmpere, jeg nævnte, sad i præcis den dåse, hvor jeg nu har sat to 1-polede afbrydere og en stikkontakt.
Dæmperne havde hver fire ledninger: brun, blå, sort og grå. Nu vil jeg bare have almindelige tænd/sluk-afbrydere.
Afbryderne bagfra er billede nr. 4.
For nu at begynde med nullerne. Prøv at fjerne de to blå, der gik op til lysdæmperne. Så er der sikkert kun to tilbage, og hvis de kan nå, kan de af sluttes i stikkontakten. Så er du fri for samlemuffen.
Med hensyn til fasen, som sikkert er den brune, skal den monteres i klemmen pil ind, og forbindes mellem begge afbrydere og stikkontakt. Den sorte eller grå skal forbindes i den anden klemme i afbryderen. Hvis du kan huske, hvilken farve der var forbundet til klemmen med bølgelinje i lysdæmperen, er det den, du skal bruge. ellers må du prøve hvilken der tænder lyset.

fase
Okay, mange tak for svarene.
Annonce
Nu har jeg fået kigget lidt mere på det, og kan se jeg har fået lagt et forkert billede op af afbryderne. Som det ses på det sidst vedlagte billede, er der en pil ind og 2 pile ud. Ændrer det måden jeg skal forbinde det på? 
Nej det ændrer ikke ret meget på måden, du skal forbinde på. Det skal forstås sådan, at de blå stadig skal forbindes til stikkontakten og ikke andre steder. Fase (den brune) skal stadig forbindes til pil ind på afbryderne og stikkontakten. Når du har kontrolleret, at det virker, forbinder du den sorte eller den grå til en af klemmerne med pil ud. Virker det omvendt flytter du tændledningen til den anden klemme med pil ud 

fase
Ok, tak. Jeg har lige et spørgsmål mere. Når nu enten den grå eller den sorte ikke længere bliver tilsluttet en afbryder (hvis jeg har forstået det korrekt), vil den forbindelse så ikke mangle i installationen? Da dæmperne var monteret var alle 4 farver brugt i begge dæmpere, og at den blå ikke længere skal bruges forstår jeg godt. Men jeg kan ikke helt forstå, at man ikke skal bruge både sort og grå? Jeg er ikke elektriker, så jeg beklager, hvis det er et dumt spørgsmål.
Dine lysdæmpere har sikkert været forbundet til klemmerne L (brun) bølgelinje (sort eller grå) samt P (sort eller grå). De blå ser vi bort fra her. Når både sort og grå har været forbundet til lysdæmperen, har der sikkert været en anden afbryder, der kunne dæmpe lyset med lysdæmperen. Så du må have en anden afbryder, der er forsynet med en fjeder, så den virker som en trykkontakt, der har været forbundet med lysdæmperen. Kan du oplyse om det? Og hvis der er en afbryder mere, er der så en brun (fase) i den? Hvis du kan svare ja til det, kan der laves en korrespondance mellem den gamle og den nye afbryder. 
For at kunne besvare dit spørgsmål bedre er det nødvendigt at du svarer på de stillede spørgsmål. Til dit spørgsmål kan der svares helt kort, at der kun skal bruges to ledninger for at tænde og slukke lyset. Om det er den grå eller sorte kan der ikke svares på, uden at vide hvilken der var i klemmen med bølgelijen.

fase
Tak for svaret og din tid. 
Der er 5 trykkontakter i rummet + de 2 dæmpere (som jeg har udskiftet) og tre loftudtag. Der er kun ét loftudtag der har en lampe tilsluttet. Lyset kan tændes og slukkes fra flere steder. 
Jeg har åbnet én af de andre kontakter og kan se, at der er en brun ledning i den. De øvrige har jeg ikke undersøgt. 
Det er lidt svært at sige præcis, hvordan installationen er lavet, da vi aldrig har haft lamper i de to andre loftudtag.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis