Forsegling af kanter på køkkenbord laminatplade

Jeg forventer i nær fremtid at udskifte en del af mit ca. 45 år gamle køkken. Her indgår en ny laminat køkkenbordplade og uskæring til vask.

Det gamle køkkenbord var også af laminatplade med spånplade inden i. Jeg tror ikke kanterne var forseglet, og den kit som tætnede mellem vask og bordplade var nærmest gået i opløsning. Dermed var der trængt fugtighed ind i spånpladen via kanten, og spånpladen var svulmet op. Nu tænker jeg, at man med tiden ikke kan forvente fuldstændig tæthed for vand ved vasken og vandhane. Jeg har læst, at man i dag normalt anvender en silikonefuge for at tætne kanten af vasken - ​er det korrekt?

Er det god praksis og forsegle disse kanter i køkkenbordpladen? Jeg tænker her hele vejen ved vasken og i hul til vandhanen og i nærheden her. Bruges blot almindelig maling - eller hvordan?
Jeg forventer i nær fremtid at udskifte en del af... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået på trådstarter, drejer det sig om en delvis udskiftning af et 45 år gammel køkken, og ikke en total ombygning.  

Unigum kunne være en løsning. I deres produktinformation/sikkerhedsblad tages der ingen forbehold. Unigum har jeg brugt både som forsegling i toiletcisterner og under porcelænvaske med godt resultat hvor eventuelle misfarvninger ikke har nogen hygiejnisk betydning.

Anderledes er det med overgangen mellem en vask og bordplade. Trådstarter oplyser at det drejer sig om en laminatplade, og så bliver linoliekit ikke stenhårdt da olien hverken trænger ind i vasken eller laminatet, men tørre naturligvis over tid. Gammel linoliekit er let af fjerne uden laminat tager skade.

For alle forseglingsprodukter hvor overfladen er ru/gummiagtige, vil der over tid optræde små misfarvninger. På linoliekit fjernes de med et snuptag med en smule rå linolie på et tot vat.

Det skader heller ikke at gentagen behandlingen med passende mellemrum inden misfarvningen optræder.  

Nogle gange har jeg opfattelsen af, at nogle gør en dyd ud af at gennemtrævle nettet for alternativer de ingen erfaring har med.  

Rantzau skrev den 05-07-2025 14:37:51

Som jeg har forstået på trådstarter, drejer det sig om en delvis udskiftning af et 45 år gammel køkken, og ikke en total ombygning.  

Unigum kunne være en løsning. I deres produktinformation/sikkerhedsblad tages der ingen forbehold. Unigum har jeg brugt både som forsegling i toiletcisterner og under porcelænvaske med godt resultat hvor eventuelle misfarvninger ikke har nogen hygiejnisk betydning.

Anderledes er det med overgangen mellem en vask og bordplade. Trådstarter oplyser at det drejer sig om en laminatplade, og så bliver linoliekit ikke stenhårdt da olien hverken trænger ind i vasken eller laminatet, men tørre naturligvis over tid. Gammel linoliekit er let af fjerne uden laminat tager skade.

For alle forseglingsprodukter hvor overfladen er ru/gummiagtige, vil der over tid optræde små misfarvninger. På linoliekit fjernes de med et snuptag med en smule rå linolie på et tot vat.

Det skader heller ikke at gentagen behandlingen med passende mellemrum inden misfarvningen optræder.  

Nogle gange har jeg opfattelsen af, at nogle gør en dyd ud af at gennemtrævle nettet for alternativer de ingen erfaring har med.  

Nu kan der jo jo også være andre løsninger end dine der er brugbare. 😘😀

Naturligvis. (bemærk min sidste sætning).  
Det var lige netop den jeg bemærkede. 😉
Mange tak for jeres informationer!
Annonce
I går afgav jeg en ordre via nettet på en laminatbordplade fra en leverandør. Her til morgen modtog jeg en ordrebekræftigelse og en pdf med Monterings- og vedligeholdelsesvejledning for laminatbordplader. Det er jo på en måde rigtigt fint, men samtidigt betyder det jo også, at hvis jeg ikke gør, som de skriver, så fralægger de sig ansvar. Men jeg forstår dem sådan set godt.

De anbefaler forsegling ved brug af "Bygningssilicone". De skriver at diameteren af hullet til blandingsbatteriet bør være mindst 5 mm større end blandinsbatteriets dimension (som for mig vil blive Ø34 mm). For mig virker 5 mm slip her som ret meget. Derfor ringede jeg til leverandøren, og de angiver årsagen, at der skal være plads til rigtigt meget silikone-forsegling det sted. OK. Et eller andet sted tror jeg mere på acryllim. De nævner også, at man ofte kan købe en gummibøsning til blandinsbatteriet, som også kan hjælpe.
Bygningssilikone er udmærket, og "det plejer man at gøre", men det er ikke bedre end linoliekit.

Med mindre leverandøren anviser et specifikt produkt som fuge mellem laminatplade og vask dækker garantien stadig, men det kræver selvfølgelig du har anvendt en egnet fugemasse. Laminat er ret robust, så du har i realiteten hele paletten af muligheder til rådighed.

Uanset hvad du vælger gælder rådet om at forsegle alle snitflader omhyggelig stadig - også hvor der er boret hul til køkkenamaturet.
Det er jo to steder her. Dels tætning mellem stålvask og overside af laminat og dels forsegling af kanten af spånpladen. Og her anbefaler vejledningen bygningssilikone til begge steder. Og jeg tænker ikke at kit bør anvendes til forsegling af spånpladens kant - vel? Min fornemmelse er blot, at en acryl maling eller lim er bedre til at trænge ind og give blivende fæste til kanten af en spånplade. Men selvfølgelig skal der nok påføres lag et par gange.
Som jeg skrev tidliger kan du både bruge maling og PVA lim som forsegling af snitfladerne. Byggesilikone som forsegling af snitflader holdt jeg op med at bruge for mange år siden, da jeg erfarede hvor effektiv og langtidsholdbar PVA lim er.

Linoliekit foreslog jeg kun som forsegling mellem laminat og vask.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også