Forsegling af kanter på køkkenbord laminatplade

Jeg forventer i nær fremtid at udskifte en del af mit ca. 45 år gamle køkken. Her indgår en ny laminat køkkenbordplade og uskæring til vask.

Det gamle køkkenbord var også af laminatplade med spånplade inden i. Jeg tror ikke kanterne var forseglet, og den kit som tætnede mellem vask og bordplade var nærmest gået i opløsning. Dermed var der trængt fugtighed ind i spånpladen via kanten, og spånpladen var svulmet op. Nu tænker jeg, at man med tiden ikke kan forvente fuldstændig tæthed for vand ved vasken og vandhane. Jeg har læst, at man i dag normalt anvender en silikonefuge for at tætne kanten af vasken - ​er det korrekt?

Er det god praksis og forsegle disse kanter i køkkenbordpladen? Jeg tænker her hele vejen ved vasken og i hul til vandhanen og i nærheden her. Bruges blot almindelig maling - eller hvordan?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid en god ide at forsegle kanterne på udskæringerne. Du kan bruge almindelig maling, men almindelig hvid PVA lim er også velegnet.

Forsegling mellem vask og bordplade er lidt mere problematisk. Silikone er svær at rengøre hygiejnisk. ​
Tak for svar. Ja, hvis man tænker i hygiejnisk rengøring ved den tætning mellem bordplade og vask, kan det så næsten lade sig gøre? Jeg overvejede faktisk også at lægge én eller to omgange gummisnor. Kanten af vasken har et lille buk som giver plads til ca. 3,5 mm tyk pakning.
Gummisnor har jeg dårlige erfaringer med.

Almindelig linoliekit er velegnet mellem laminatbordplade og vask (stålvask). Det holder sandsynligvis lige så længe som laminatbordpladen.

Læg linoliekit så langt ude at den er synlig hele vejen rundt når vasken er monteret. Overskydende kit fjernes omhyggeligt så overgangen er let at rengøre. Det sidste finish klares med et drys talkum.

Linoliekit er også lettere at håndterer hvis vasken af en eller anden grund senere skal afmonteres.
Du tænker på linoliekit, som ellers normalt anvendes til fastgøring af glas i vinduesrammer - ikke?
Ja.
Annonce
Er Unigum sanitetskit også en lindoliekit?
Jeg ville overveje at få en bordplade med underlimet vask hvor hanen sidder i vasken. Så er man fri for kanten vask/køkkenbord og det holder tæt. Linoliekit bliver stenhårdt over tid. det gør sanitetskit ikke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 05-07-2025 12:26:37

Jeg ville overveje at få en bordplade med underlimet vask hvor hanen sidder i vasken. Så er man fri for kanten vask/køkkenbord og det holder tæt. Linoliekit bliver stenhårdt over tid. det gør sanitetskit ikke.

Vi købte bordplade med underlimet vask, hvor hanen sidder i vasken, det er den mest optimale løsning..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også