Tak for svarene.
Rantzau skrev den 07-07-2025 21:13:54
Min erfaring er, at limning af ende stykker på gulvbrædder hverken holder eller er særlig elegante, men en dekorativ lus der bryder endestykkerne lige flader kunne være en løsning.
Ja det var netop min plan, at lave en nogenlunde pæn trælus der dækkede hullet og samtidig brudte de lige flader. Jeg tænkte en butterfly ville holde bedre fast mellem brædderne.
Nådling af hele gulvet ser pænt ud, men jeg er begynder og synes det bliver mere arbejde end jeg har lyst til. Mellemrummet mellem gulvbrædderne er heller ikke så brede, varierer mellem ca 0,3-2mm. Synes det er okay for et 100 år gammelt gulv. Når du så oveni siger at lakering ikke passer så godt med nådling, så må nådling af gulvet vente til jeg bliver ejer af et gammelt hus. Jeg gemmer lige din guide i mine noter.
Grunden til jeg ville lakere gulvet er pga bedre holdbarhed og lettere rengøring. Det er et køkkengulv, så tænkte at lud og sæbebehandling ikke ville være den bedste løsning når der uundgåeligt blev spildt vand og tomatsovs.
Planen var at lakere med hvid matlak i køkken og gang, og så lave lud og sæbe i værelserne. Alternativt lakere det hele for at få et ens udtryk.
ev elmand skrev den 08-07-2025 00:03:50
For at få endetræ limning til at holde bedre kan du fræse / nedstemme den øverste halvdel at det gamle gulv, og tilsvarende nederste halvdel på det nye bræt. Hvis du laver det på f.eks. 20 mm så er der en god limflade. Passer det ikke helt i højden så kommer det til det efter guldslibning.
Tak for ideen ev. Jeg er dog bekymret for at hvis jeg fræser brædderne halvt over bliver overgangen for svag når jeg skal skære ud for at putte en trælus i.
Jeg må lige studere øvrige dele af guilvet og hvordan de har lavet endestød overgangene mellem brædderne Hvis de for 100 år siden bare har lavet lige flader, og der med årene er komme en lille sprække imellem, så kommer min løsning med årene vel til at passe meget godt med æstetikken i resten af boligen