Reparation af rille/hul i gulvet

Hej til jer alle

For at lappe et større hul i mit gulv har jeg valgt at skære hele enden af gulvbrættet ud og lægge et nyt stykke i.

Det fungerer umiddelbart fint, fer og not passer, men i forlængelse af denne lapning er der en dyb rille i det gamle gulvbræt og jeg er usikker på hvad den pæneste/bedste løsning er for at reparere dette (Se billede 3. Jeg tror det er nogle tidligere håndværkere der har skåret forkert).

Planen er at hele gulvet senere skal slibes/høvles og lakeres

Hvad ville i foreslå?

Skal jeg:

1. Fastholde længden af udskæringen som den er nu, og bare fylde det resterende rille/hul ud med plastisk træ eller lignende?

2. Skære lidt mere ud af gulvet (gul streg på sidste billede), putte en længere gulvbræt lap i, og reparere resten af hullet med plastisk træ? Man vil kunne se noget af udskæringen fra døråbningen, men det meste vil være dækket af fodlisten.

3. Skære hele rille/hullet ud (rød streg på sidste billede) og sætte et gulvbræt i som dækker det hele. Man vil da kunne se en lidt mærkelig L udskæring i gulvet.

4. Noget helt andet?

Takker for jeres input!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge løsning 3, og indsætte nyt gulvbræt som en udlusning. Dette kan gøres på flere måder, så jeg vil anbefale du Googler (billeder) den arkitektoniske løsning der passer dit hus bedst.

Du skal muligvis fjerne mere af gulvbrættet end du viser, men visuelt kan det være en bedre løsning og så er fastgørelsen til det eksisterende bare en simpel opgave.
Rantzau skrev den 03-07-2025 22:29:38

Jeg ville vælge løsning 3, og indsætte nyt gulvbræt som en udlusning. Dette kan gøres på flere måder, så jeg vil anbefale du Googler (billeder) den arkitektoniske løsning der passer dit hus bedst.

Du skal muligvis fjerne mere af gulvbrættet end du viser, men visuelt kan det være en bedre løsning og så er fastgørelsen til det eksisterende bare en simpel opgave.

Tak for svaret Rantzau, jeg har læst op på forskellige typer trælus og besluttet at jeg skærer lidt længere ud og så limer/banker en butterfly eller rektangulær trælus ned i det resterende hul.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål: Der er små sprækker af variende bredde mellem de gamle gulvbrædder af, formentlig pga træets bevægelse gennem årene. Når jeg nu putter det nye gulvbræt i, skal jeg så skubbe det helt ind så der ikke forekommer nogen sprække mellem det nye gulvbræt og det gamle (orange pil på vedhæftet billede), eller skal jeg i stedet forsøge at matche sprækken æstetisk i det gamle gulv (gul pil på vedhæftet billede) ved kun at skubbe det delvist ind?

Gulvbrættet du ser på billedet ligger løst og er ikke fastmonteret endnu.
En butterfly som lus er en udmærket løsning som oftest bruges på møbler. Til et gulv er betingelserne anderledes. Du risikerer fladerne ikke slutter helt tæt i årene fremover.

En løsning er at nådle som på et skibsdæk. Det kan muligvis løse dit problem med de varierende sprækker mellem gulvbrædderne. 

Jeg har vist forskellige løsninger på forskellige situationer jeg har brugt i mit hus.
Det er et pænt arbejde du har lavet med nådlingen.

Jeg havde ellers tænkt at lime endestødende på gulvbrædderne sammen, efter at have læst det i flere monteringsvejledninger på massive trægulve, men det giver måske god mening at lave nådling i stedet som du siger da det øvrige gulv jo alligevel ikke er nylagt men har sprækker mellem gulvbrædderne.

Men jeg er dog lidt bekymret for at projektet udvider sig gevaldigt fordi såvidt jeg kan læse på jeres gamle indlæg om nådling så omfatter det at putte fugemasse mellem sprækkerne, og skal jeg så i gang med at kradse og rense samtlige sprækker op på hele gulvet og ligge fuge ned før det hele bliver høvlet og lakeret? :D

Jeg lærer sgu noget nyt hele tiden, nu ved jeg både noget om hvad trælus og nådling er.
Min erfaring er, at limning af ende stykker på gulvbrædder hverken holder eller er særlig elegante, men en dekorativ lus der bryder endestykkerne lige flader kunne være en løsning.

Da dit gulv - som du selv nævner - er af forskellig alder og nok af forskellig kvalitet, er det nok ikke så tosset at overveje en nådling. 

Nådling er ikke svært. Brug en mini dyksav til oprensning af fugerne - eksempelvis Bosch batteridrevne. (se mit indlæg angående friselagte og nådlede gulve, herunder bagstop.)

Dana gulvfuge 553 let at arbejde med og perfekt som nådling indendørs. Den påføres med en fugepatron og glattes med en træpind der undervejs holdes fugtig i en bøtte vand tilsat en smule opvaskemiddel. Vand og opvaskemiddel bevirker at fugemassen ikke så let klister til fugepinden.

Uanset hvad andre siger, så vælg farven sort.

Kommer der fugemasse ud på gulvbrædderne (og det gør der), så betyder det intet da det senere slibes af når gulvet får den sidste finish inden slutbehandlingen. Ignorer alle råd om afdækning. Det er spil af tid.

Eneste forbehold jeg tager er, at nådling (som er elastisk) og lak ikke er den bedste kombination. Derfor vil jeg anbefale du nøje overvejer alternativer som sæbe eller oliebehandling.

Selv har jeg valgt sæbebehandling i hele huset på alle trægulve der i snart en menneskealder hidtil har overlevet 3 børn, 4 børnebørn og 5 jagthunde, alle med krudt i røven.  

At vi samtidig bor på landet med kort afstand til mudder og pløre har heller ikke gjort tilværelsen lettere for vore trægulve. 

Annonce
For at få endetræ limning til at holde bedre kan du fræse / nedstemme den øverste halvdel at det gamle gulv, og tilsvarende nederste halvdel på det nye bræt. Hvis du laver det på f.eks. 20 mm så er der en god limflade. Passer det ikke helt i højden så kommer det til det efter guldslibning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene.  

Rantzau skrev den 07-07-2025 21:13:54

Min erfaring er, at limning af ende stykker på gulvbrædder hverken holder eller er særlig elegante, men en dekorativ lus der bryder endestykkerne lige flader kunne være en løsning.

Ja det var netop min plan, at lave en nogenlunde pæn trælus der dækkede hullet og samtidig brudte de lige flader. Jeg tænkte en butterfly ville holde bedre fast mellem brædderne.

Nådling af hele gulvet ser pænt ud, men jeg er begynder og synes det bliver mere arbejde end jeg har lyst til. Mellemrummet mellem gulvbrædderne er heller ikke så brede, varierer mellem ca 0,3-2mm. Synes det er okay for et 100 år gammelt gulv. Når du så oveni siger at lakering ikke passer så godt med nådling, så må nådling af gulvet vente til jeg bliver ejer af et gammelt hus. Jeg gemmer lige din guide i mine noter.  

Grunden til jeg ville lakere gulvet er pga bedre holdbarhed og lettere rengøring. Det er et køkkengulv, så tænkte at lud og sæbebehandling ikke ville være den bedste løsning når der uundgåeligt blev spildt vand og tomatsovs.

Planen var at lakere med hvid matlak i køkken og gang, og så lave lud og sæbe i værelserne. Alternativt lakere det hele for at få et ens udtryk.

ev elmand skrev den 08-07-2025 00:03:50

For at få endetræ limning til at holde bedre kan du fræse / nedstemme den øverste halvdel at det gamle gulv, og tilsvarende nederste halvdel på det nye bræt. Hvis du laver det på f.eks. 20 mm så er der en god limflade. Passer det ikke helt i højden så kommer det til det efter guldslibning. 

Tak for ideen ev. Jeg er dog bekymret for at hvis jeg fræser brædderne halvt over bliver overgangen for svag når jeg skal skære ud for at putte en trælus i.

Jeg må lige studere øvrige dele af guilvet og hvordan de har lavet endestød overgangene mellem brædderne Hvis de for 100 år siden bare har lavet lige flader, og der med årene er komme en lille sprække imellem, så kommer min løsning med årene vel til at passe meget godt med æstetikken i resten af boligen   
Lak er en udmærket løsning og så hellere udsætte renoveringen med det fulde udtræk til senere når du har mod på opgaven.  

Dog vil jeg fraråde lak med pigmenter. Meget hurtigt ses slid på gangarealerne længe før lakken trænger til en ny omgang. Du må hellere slibe og ludbehandle så træet bliver lyst. Derefter kan du lakere med en farveløs lak, men du skal nok forvænte lakken gør træet mørkere.

Med sæbebehandling er rengøring lige så let på lakerede som ulakerede gulve. Alle mine jagthunde har været tæver, og de drypper en del når de er i løbetid. Jeg har bare vænnet mig til at have en spand sæbevand og en gulvmobbe stående når de er i løbetid.  

Selv en blodplet jeg har overset fjernes let flere dage senere med gulvmobben.  

PS. Jeg rengører ikke mine gulve - jeg holder dem rene.  
Tak for info omkring lak pigmentering. Oprindeligt havde jeg tænkt jeg ville have lavet hvid ludbehandling med lak ovenpå, men snakkede så med en fyr fra gulvkanonen som fortalte at de var gået væk fra at ludbehandle før lakering, da de havde erfaring med at lakken ikke hæftede ordentligt ovenpå ludbehandling og havde fået meldinger tilbage fra kunder om at lakken krakkelerede

Jeg går efter et lyst gulv med en så mat overflade som muligt, i stil med vedhæftede billeder.

Var bekymret for at hvid lud og sæbe hurtigt ville tage skade af vand og blive misfarvet af madspild, men det lyder da ikke så galt med det du fortæller.

Har du noget erfaring med hvid olie behandling af gulv? Er det samme problem som med hvid lak?
Hvis lakken ikke binder på et ludbehandlet gulv, skyldes det med 99% sikkerhed at der er rester af lud tilbage på gulvet eller der er brugt fru Petersens hattelak. Prøv at se anmeldelserne på Trustpilot angående Gulvkanonen. Uden at gå i detaljer, virker det som om de ikke har helt styr på processerne.

Overskydende lud skal omhyggelig vaskes af med flere hold rent vand uden sæbe. Fortsæt afvaskningen indtil vandet ikke mere er grumset - og giv så lige gulvet en ekstra tur med rent vand.

Det er bedre at strække afvaskningen over et par dage, så gulvbrædderne ikke mættes med vand.

Det er samme problem med olie tilsat pigmenter, men det er lettere at reparere/vedligeholde end lak. Du behøver ikke hver gang at bruge olie med pigmenter. Ofte er det tilstrækkeligt at vedligeholde med farveløs olie. 

Gulvolien gør ludbehandlede gulve mørkere end lak.

Prioritere du et maksimalt lyst gulv med minimal vedligeholdelse, er et korrekt sæbebehandlet/vedligeholdt gulv vinderen.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis