Udskiftning af stikkontakt i lade

Hejsa
Jeg har en stikkontakt i laden hvor huset er gået i stykker
Jeg slukkede for strømmen og afmonterede huset.
Inde i huset var kun 3 ledninger af 5 brugt.
Stikkontakten var en enkelt kontakt, kan jeg sætte en dobbelt kontakt op og i såfald hvordan fordeles ledningerne?
Gul/grøn
Blå
Hvid/ grå
Sort
Brun

Hilsen Chara

Mt
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver, at kun de tre ledninger er brugt. Jeg gætter på, at en af dem er gulgrøn. Det betyder, at stikkontakten er med jord. Så uanset om det er en normaltæt eller en stænktæt, er stikkontakten med jord. Stikkontakter med jord findes ikke som dobbelt stikkontakt. Hvis stikkontakten er en stænktæt, kan du kun få den fordoblet ved at montere en lignende ved siden af eller under. Er det en normaltæt fås stikkontakten i en dobbelt udgave. 
Kan du ikke vise et billede af stikkontakten?

fase
Tag gerne et billede :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du skal bruge de samme tre, som var brugt før. Du må ikke montere en stikkontakt der kun skal have to ledninger.

Gul/grøn til jord
Blå til N
Og en af de andre til L. mest sandsynligt brun.

Du kan bruge en af de typer der er nævnt. Du kan også bruge denne, den er dog i en ringe kvalitet og besværlig at arbejde med:
https://www.harald-nyborg.dk/stikkontakt-dobbelt-ip54-staenktaet

pml36 skrev den 02-07-2025 09:34:12

Hej du kan bruge den her Berker Schuko dobbelt den er ip55 godkendt eller den her LK Opus 73 dobbelt
m.v.h. Peter

Ja, det er da en mulighed eller to. Vælg evt. den med schukostikkontakt, da mange brugsgenstande leveres med schukostik.

fase
Annonce
Du forbinder L til L og N til N samt Jord til jord. Ledningerne skaffer du ved at afisolere et stykke kabel, hvis du ikke har et par stumper liggende.

fase
Du skal bruge de samme ledninger søm tidligere,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ved ikke hvordan bagsiden af den dobbelte stikkontakt, som du har købt, ser ud.

Hvis det er fælles tilslutning, skal den blot monteres som jeg tidligere beskrev.

Hvis det er to selvstændige stikkontakter, skal den ene tilsluttes som jeg beskrev og tre ekstra ledningsstumper skal bruges til at forbinde den anden stikkontakt til den første.

Under alle omstændigheder er det kun de 3 samme ledninger som før, der skal tilsluttes. De to der ikke blev brugt før, skal stadig ikke bruges.  
det jo fint nok jord  er med ud i stikkontakten men det er ingen garanti for den er forbundet i den anden ende, så det er en ide og tjekke den anden ende af kablet om jord er forbundet,
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis