Det umuligt projekt loftlem..

Hej alle,

Jeg bor i et hus fra 1961, hvor der der på 1. sal er en loftlem med glas. Lemmen åbner opad.
Der sidder nogle glastegl over lemmen, så der kommer naturligt lys ned i gangen.
Gangen er ca. 1 m bred og 6 meter lang og lemmen sidder ca. i midten.

Der er imidlertidigt ingen stige, så det er hver gang noget bøvl at hente en trappestige, stætte den under lemmen, kravle op, skubbe lemmen op og så kravle/stemme sig op på gangbroen.

Mellem de 2 spær er der svjh kun 70cm på dette sted (der er vist 90cm mellem alle andre spær).

Lemmen skal skiftes og jeg vil gerne bevare det naturlig lys, så en ny lem med glas ligger lige for.
Jeg vil samtidig gerne have en mere fleksibel løsning på stigen.

Så her kommer spørgsmålet til alle jer kreative mennesker: Kunne man finde en løsning, hvor der monteres en ny lem med termoglas (sikkerhedsglas) som kunne åbnes elektrik og samtidig en stige, der via skinner og en motor kunne køres ned op, så når lemmen er lukket så dækker stigen ikke for lyset?

Jeg forventer at mindst 90% siger "glem det", men skulle der nu være et par stykker, der tænker ud af boksen og kan se løsninge med aktuatorer, hejs osv. så tøv ikke med at give et indspark.

På forhånd tak :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
næsten alt kan laves , det er bare et spørgsmål om at have penge nok  til at lave det for,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Mon ikke der findes en “rullestige”, der kan rulles ud som en rulleport eller kabelkæde? Det ville være ret enkelt, hvis man lige vil styre stigen når den ruller nedad. Selve glaslemmen kan sikkert betjenes af en simpel aktuator.

Søren O
Når du vælger termorude så behøver du ikke sikkerhedsglas, efter min mening. 
Aktuator er sikkert den bedste løsning. Her er der indbygget endestop, så den del ikke er en fejlkilde. 
Før du giver dig i kast med det, så tænk over hvor ofte du har behov for at komme derop. Når det er et loft over 1. sal så mener jeg ikke det er egnet til opbevaring.  
Problemet er at en normal stige ikke kan komme op på gangbroen på grund af taget. 
Skal du vælge en stige som kan være der, så kan man få noget der hedder teleskop stige. Her et eksempel  LINK 
Så kan den komme op at ligge på gangbroen, hvor den hejses ned fra.
ELLER stigen kan komme fra garage , og du kan stille den op efter at glaslemmen er kommet ned med aktuator. 
Præcis hvordan må du selv arbejde med. 
Lemmen kan også bæres oppe ved hjælp af fjedre/ wire og lodder som er monteret på en måde så de trækker hårdt i lemmen oppe i vandret position, men ikke kan bære den oppe når den hænger nedad. 
Hvis de er fastgjort på lemmen i hver side 1/2 ude fra hængsel og oppe på loftet lidt hen imod punktey lodret over hængsel, så kan de ikke trække den op fra lodret hængende position. 
Den sidst skitserede løsning ses på stort set alle fabriks fremstillede loft lemme med stige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lidt feedback:
Aktuator løsningen vil være lækker: I dag bruger vi en trappestige, hvor jeg trykker den op på kanten af lemmen, så den åbner lidt, så for at der er plads til stigen. Det har gennem tiden sat mærker på lemmen (og ex'en fik endda smadret glasset ved at sætte den direkte på).

Termoglas vil være rigeligt fint.

Så er der stigen... Som nogen skriver "hvor ofte er du på loftet" og det er måske 5 gange om året. Vi skal dog helst være to til at bære stigen op og ned, da gangen er smal og trappen har et 90graders knæk, så for at undgå at støde den mod væggen, skal der helst være én i hver ende.

Hvis stigen kunne sættes hægtes fast når lemmen er åbnet (eks. på en stang), er der jo ingen grund til at bruge en trappestige, og ja - hvid midlerne er store, kan alt jo specialfremstilles, så i min drømmeverden tænker jeg et eller andet elektrisk spil, der kan hejse stigen ned/op. Jeg er helt med på, at det ikke er en hyldevare og prisen nok aldrig kommer til at stå mål med andet end "det er lækker og det lykkedes" :-)

Dog tror jeg også, at vi vil blive bedre til at få ting op/ned fra loftet, hvis ikke det var så bøvlet.

Tak for alle input - jeg tror, at vi starter med at få en tømrer til at lave en lem og nogle aktuarer med stop til at åbne lukke.

Annonce
At det er. Besvlrligt med en lang stige inde i huset er helt korrekt...... men kender du en teleskop stige den fylder 67 cm i højden når den er foldet sammen den må da være skabt til dit projekt....
Evt den her ​Teleskopstige​​​
@mrfrost Den kender han. 
En teleskopstige er helt sikkert en mulighed. Jeg vil dog gerne være 100% sikker på, at den ikke skrider (parketgulv) - men en gummimåtte vil nok alligevel være en god investering i at beskytte gulvet.

Den vil så kunne stå i en skunk i et tilstødende værelse og samtidig være 1000x hurtigere og billigere at være i mål med.

Hvorfor ikke lave en isoleret lem med en ordentlig stige et andet sted end i gangen?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ideen er god og vi har været den igennem :-)

Den er en relativt lille gang (1m x 5m) og jeg synes til vil se rodet ud med en lem 1 meter ved siden af den nuværende lem.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis