Metro vandvarmer på oliefyr

Hejsa,

Vi har for et års tid siden fået en ny 110 liters metro therm vandmøvarmer på vores oliefyr.

Men om sommeren forsvinder det varme brugsvand bønne radiatorer er slukkede.

Tænder jeg radiatorerne starter dyre og varmer vand og så er de varmt vand et stykke tid.

Hvad er der mon galt?

En vvs er siger at jeg skal have en ny vandvarmer med el, men det kan da ikke passe, hva?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor står din 3-vejsventil som den gør. Har du prøvet at dreje den ?
Velkommen på lds.
Nu er det ikke muligt helt at gennemskue hvordan det er forbundet, specielt hvor cirkulations pumpen er.. Men jeg kan se en 3 vejs ventil, som skifter imellem radiatorer og vandvarmer. 
Jeg ville prøve at dreje på den og så se om det ikke sætter fyret i gang, når vandvarmer sender kølig vand ned til denne. Du skal naturligvis have termostat på fyret til at stå på lidt mere end 55 grader.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er simpelthen usikker på hvor 3 punkts ventilen er
Thomas_Mygind skrev den 30-06-2025 12:12:27

Hvorfor står din 3-vejsventil som den gør. Har du prøvet at dreje den ?

Hvilken en er 3 vejsventilen, mon og skal den så drejes hver gang der skal varmes vand?

ev elmand skrev den 30-06-2025 12:14:48

Velkommen på lds.
Nu er det ikke muligt helt at gennemskue hvordan det er forbundet, specielt hvor cirkulations pumpen er.. Men jeg kan se en 3 vejs ventil, som skifter imellem radiatorer og vandvarmer.
Jeg ville prøve at dreje på den og så se om det ikke sætter fyret i gang, når vandvarmer sender kølig vand ned til denne. Du skal naturligvis have termostat på fyret til at stå på lidt mere end 55 grader.  

Mange tak Erik, men hvilken er 3 vejs ventilen? Og skal den så drejes retur når det er vintertid og der skal varmes i radiatorer igen?

Annonce
3-vejsventillen er den der sidder hvor 3 rør går til samme drejeventil.
​Billederne viser ikke hvor rørene løber hen, men det er nok den du skifter mellem sommer og vinter indstilling. 

Mbf2812 skrev den 30-06-2025 12:28:10

Det er denne her....

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-06-2025 13:07:15

Mbf2812 skrev den 30-06-2025 12:28:10

Det er denne her....

Mange tak, den står på sommer, så det burde jo sådan set virke så ik? Den har desværre sat sig fast, så jeg kan ikke dreje den

Ved ikke om det hjælper, men prøv at give den en god gang rustløsner og lad det virke i nogle dage, gerne med et ekstra pust ind imellem.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis den står på sommer burde det ikke være muligt at få varme på radiatorerne.

Hvorfra ved at den står på sommer?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis