Metro vandvarmer på oliefyr

Hejsa,

Vi har for et års tid siden fået en ny 110 liters metro therm vandmøvarmer på vores oliefyr.

Men om sommeren forsvinder det varme brugsvand bønne radiatorer er slukkede.

Tænder jeg radiatorerne starter dyre og varmer vand og så er de varmt vand et stykke tid.

Hvad er der mon galt?

En vvs er siger at jeg skal have en ny vandvarmer med el, men det kan da ikke passe, hva?
Hejsa, Vi har for et års tid siden fået en ny 110... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 30-06-2025 13:26:14

Ved ikke om det hjælper, men prøv at give den en god gang rustløsner og lad det virke i nogle dage, gerne med et ekstra pust ind imellem.

Vi prøver, for det har indtil skift af vandvarmer fungeret upåklageligt og stabilt i 15 år

GodeVen skrev den 30-06-2025 13:40:54

Hvis den står på sommer burde det ikke være muligt at få varme på radiatorerne.

Hvorfra ved at den står på sommer?

Godt spørgsmål, men den kan fint få varme på radiatorerne

Som teksten siger på sidste bille så står den IKKE på sommer.
Sommer betyder at det kun er vandvarmer der modtager varme fra fyret, og vinter er som nu hvor både radiatorer og VM Det er da værd at prøve både at dreje den helt om og lade den stå på 0 eller 1 og så se hvad der sker. 
Der er ikke noget farligt ved at flytte den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville dreje den over, så pilen peger på "SOM."
Hvis den har sat sig fast er det selvfølgeligt et problem. Selve grebet er støbt, så det er ikke sikkert, at det klarer "forlængelse" med en svensknøgle.

Vandvarmeren kan selvfølgelig være monteret forkert, så den får varmt vand et forkert sted fra. Det er ikke mulig at sige ud fra de viste billeder

ev elmand skrev den 30-06-2025 14:43:51

Som teksten siger på sidste bille så står den IKKE på sommer.
Sommer betyder at det kun er vandvarmer der modtager varme fra fyret, og vinter er som nu hvor både radiatorer og VM Det er da værd at prøve både at dreje den helt om og lade den stå på 0 eller 1 og så se hvad der sker.
Der er ikke noget farligt ved at flytte den. 

Absolut! Den sidder jo desværre fast, men vi prøver

Annonce
Når du nu har fået det til at virke, så prøv at slukke for cirkulationspumpen. Med varmtvandsbeholderen lige over fyret tror jeg der er nok cirkulation til at opvarme beholderen. Det begrænser dit energiforbrug både på el- og varmesiden.

Søren O
GodeVen skrev den 30-06-2025 15:07:09

Jeg ville dreje den over, så pilen peger på "SOM."
Hvis den har sat sig fast er det selvfølgeligt et problem. Selve grebet er støbt, så det er ikke sikkert, at det klarer "forlængelse" med en svensknøgle.

Vandvarmeren kan selvfølgelig være monteret forkert, så den får varmt vand et forkert sted fra. Det er ikke mulig at sige ud fra de viste billeder

Ja, jeg mistænker det. For inden den nye vandvarmer var der ingen problemer.

Kan jeg tage et andet billede som hjælper med at opklare om monteringen er forkert?
Normalt skal en 3-vejs ventil kun kunne drejes 90o, så for mig lyder det helt forkert at dreje den om på “som”.

Søren O
Der sidder skruer som spærrer så den ikke kan drejes mere end op på 0 ( < 90 grader ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der sidder en skue og spærre så den ikke kan komme over 9. Det ligner ikke at pilen støder mod skruen, så hanen kan drejes næsten 270 grader. Så vidt jeg kan se, burde den kunne komme på sommer.

Men hvor den står nu skal der være varmt vand, selvom alle radiatorer er lukkede. Ventilen er næppe problemet.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis