Spørgsmål om spartling og opsætning af filt

Jeg er ved at spartle vægge i en ældre lejlighed. Planen er at sætte filt op efter spartling.

Der er nogle små lufthuller i spartlen - er det et problem / noget der vil ses når filten er opsat?

Og er der noget problem ved kun at spartle væggene én gang?

Væggen på billedet er spartlet 2 gange). Skruetrækkeren på billedet er til reference for størrelse.

Mvh Mikkel

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De små huller dækker filten uden problemer. 
Tak for svar Rantzau. Det giver heller ikke problemer i forhold til at få limen til at tage ordentligt og jævnt fat?
Brug ugrundet filt. Når limen er tør efter du har opsat filten, giver du vævet endnu en gang lim. Det trænger gennem filten hvis der er en helligdag. 

Anden gang lim virker også som vævsfylder så du kan sandsynligvis springe vævfylderen over, og gå direkte til slutmalingen.
Jeg er så på det hold der siger at ugrundet filt er noget lo.. at arbejde med fordi det er så blødt. Hvis man er nybegynder er chancen for et godt resultat væsentligt højere ved at bruge forgrundet filt.
Iøvrigt enig mht at bruge ekstra lag lim efter opsætning, væsentligt billigere end filler/grunder.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar Rantzau og BOFH!
Annonce
Hvis det er helt glat filt ville jeg spartle de små huller ud og slibe en gang til. Min erfaring er at alt kan ses gennem filt. Den skal være helt glat inden filt. Husk det blå vand (forankringsgrunder)

What can go wrong, will go wrong.
Det er ikke de små huller der er problemet - det er de partikler der rager ud som ses på det færdige resultat. Hullerne dækkes af filten og limen. Partiklerne fjernes let med sandpapir. Med et grundig forarbejde med lim og en god maling ses intet gennem filten.

Ugrundet filt findes i forskellige kvaliteter. Jeg bruger den fra jem&fusk da den er tilstrækkelig stiv så den kan sættes op uden problemer - også på skråvægge.

Jeg oplever det modsat af BOFH. Grundet filt er noget l....  

Forankringsgrunder bruger jeg aldrig. Jeg bruger limen og skal væggen have en ekstra omgang grundet væggens sugeevne, er det langt lettere/hurtigere at bruge en lim/klæber. 

Det har jeg gjort i årtier, og det holder stadig. Til gengæld ser jeg ofte svagt synlige samlinger med grundet filt da limen ikke trænger gennem grundet filt. Det sker aldrig med ugrundet filt hvor samlingerne får et ekstra strøg med limen.  

Tak for svar! :) Jeg er gået med ugrundet filt, da det er det, jeg tidligere har haft bedst erfaring med.
Jeg ville spartle de små huller, det er min erfaring at de godt kan ses, især hvis der sidder en lampe der lyser langs med vægen.
Kan se andre har modsatte erfaringer, men sådan er det vel altid.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rigtigt som je_ns skriver, at holdes en lampe der lyser langs væggen kan der oftest ses forskelle i luminansen. Det skyldes som regel at der er brugt fru Petersens hattelak.  

Hvorfor lægge mange kalorier i forarbejdet og så sparer et par håndører i slutresultatet?

Jeg har tidligere nævnt maling fra Farrow&Ball, men Dyrups vægmaling er næsten i samme kvalitet når vi taler om vægmaling hvor der bruges en malerrulle.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også