Lydisolering af letbeton-vægge

Hej

Vi bor i 200m2 2-etagers hus fra 2004 med indervægge af 100mm letbeton i stueetagen. Desværre forplanter lyde sig i væggene, fx larmer det i hele huset, når yderdøren lukkes. Jeg kan høre, at det runger når jeg slår på væggene, mindst i siderne og mest midt på væggene. De steder, hvor der står en væg vinkelret bag på en væg, runger den slet ikke. 

Kan man gøre noget ved det, uden at vælte hele hytten? Væggene er vandskurede.

Mvh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man må nok sige at svaret er NEJ. Det er faktisk bagdelen ved let og gasbeton- vægge.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan faktisk godt opnå en vis effekt ved at lime glasplader eller bedre fibergips på væggene. Du kan nøjes med den ene side men selvfølgelig bedre med begge sider.
Hvor stor effekt det har tør jeg ikke sige, men en effekt har det. Har selv prøvet det i et hus med 75mm indervægge. Her limede vi alm gips på den side. Det gav væggen noget større stivhed. 
En sandwichopbygning giver større stivhed og også det at vægten øges hjælper også.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej igen

Jeg har besluttet mig for at gøre noget ved en af de vægge, hvor støjgenerne er størst (mellem køkken og værelse). Min plan er at lave en egentlig forsatsvæg. Jeg vil sætte 30mm lister op på væggen, isolere og montere 12,5 mm fibergips. 

Kan jeg bruge den her 45mm isolering (den vil jo så blive presset sammen), eller er det bedre med 30mm batts (som er væsentligt dyrere)?

https://www.jemogfix.dk/glasuld-isover-basic-formstykker-45-mm/4180/9039066/
Hej.
Din opbygning vil ikke have en særlig god virkning mod lydtransmation imellem væggen.

Du skal have et mellemrum på min. 30 mm mellem eksist væg og den nye.

Der skal herfor udføres en “ny væg” med afstand til eksist. 🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg fuldklæbede 15 mm Fermacell fibergips på i et værelse med indermur af 100 mm gasbetonvæge, det støjdæmpede en del, når man banker på vægen med fibergips lyder det meget mere dødt. Og så æder det jo begrænset, af
 rumstørrelsen...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 16-07-2025 15:02:04

Hej.
Din opbygning vil ikke have en særlig god virkning mod lydtransmation imellem væggen.

Du skal have et mellemrum på min. 30 mm mellem eksist væg og den nye.

Der skal herfor udføres en “ny væg” med afstand til eksist. 🙂

Vil det sige, at jeg skal bygge et skelet med gips på to sider, og så montere det i loft/gulv 30 mm fra eksisterende væg?

je_ns skrev den 16-07-2025 15:29:08

Jeg fuldklæbede 15 mm Fermacell fibergips på i et værelse med indermur af 100 mm gasbetonvæge, det støjdæmpede en del, når man banker på vægen med fibergips lyder det meget mere dødt. Og så æder det jo begrænset, af
 rumstørrelsen...

Men dæmper det også lyd gennem muren?

palle22 skrev den 16-07-2025 18:49:05

je_ns skrev den 16-07-2025 15:29:08

rumstørrelsen...

Men dæmper det også lyd gennem muren?

Det er en ydermur så det kan jeg desværre ikke svare på, men når man banker på vægen med farmacell plader, lyder den meget mere død, end de væge ude.

Vi prøver igen, i morgen --
palle22 skrev den 16-07-2025 16:28:47

Vil det sige, at jeg skal bygge et skelet med gips på to sider, og så montere det i loft/gulv 30 mm fra eksisterende væg?

Ikke helt, du kan nøjes med gips på den ene side 😉

Dvs 30mm afstand, skelet af skillerumslægter i træ eller stål, hulrum i skelettet udfyldt med isolering, beklædes med fibergips, fuges langs væg/gulv/loft.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-07-2025 10:06:35

palle22 skrev den 16-07-2025 16:28:47

Ikke helt, du kan nøjes med gips på den ene side 😉

Dvs 30mm afstand, skelet af skillerumslægter i træ eller stål, hulrum i skelettet udfyldt med isolering, beklædes med fibergips, fuges langs væg/gulv/loft.

/BOFH 

Og isoleringen minimum 30 mm tyk? Vil gerne gøre konstruktionen så smal som muligt.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også