Byg selv vindue

Hej
I forbindelse med etablering af festsal i min stald, vil jeg gerne skifte mine 150 år gamle munke staldvinduer og selv bygge nogle nye, som kan åbnes og godkendes som redningsvej. Se billede.
Spørgsmålet er: Hvilket træ/plade skal jeg bruge til at bygge disse munkevinduer?
Jeg overvejer at bruge 2-3 lag marinekrydsfiner så jeg kan skære en form ud og lime en sandwich ramme. Men vinduet inde i rammen som skal kunne åbnes, kræver også en ramme, og her kan jeg - hvis jeg skære præcist - bruge min udskæring fra rammen.

Er jeg på vildspor eller hvad?
Skal jeg heller bruge træ og i så fald hvilket og hvordan…?

Håber nogle kan hjælpe

Mange hilsner
Polite

Hej I forbindelse med etablering af festsal i min... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
 Der er forskel på nødudgnge og rednings åbninger. Nødudgang i enfam huse kan være de normale døre, hvis der ikke er mere end 30 m til en dør.  

Her er regler for rednings åbning i enfam. huse
  • Normalt skal der være mindst én redningsåbning direkte til det fri i hvert beboelsesrum og fra køkkenet. Det kan være et vindue, en dør eller en lem. Også en terrassedør kan tælle som redningsåbning.
  • Et rum behøver ikke at have en redningsåbning, hvis der er to døre i rummet, som fører til andre rum med en redningsåbning. De to andre rum må ikke være i åben forbindelse med hinanden.
  • Redningsåbningens frie højde skal være mindst 60 cm. Den frie bredde skal være mindst 50 cm, og højde plus bredde skal være mindst 150 cm.
  • Hvis afstanden mellem redningsåbningens underkant og det udvendige terræn er mindre end 2 meter, kan redningsåbningen frie højde nøjes med at være minimum 50 cm.
  • Redningsåbningens underkant må højest være placeret 1,2 meter over gulvet inde i huset, og åbningen skal være let at finde og komme hen til. Er underkanten af redningsåbningen mere end 1,2 meter, kan man etablere et trin, så man overholder afstanden.
  • Redningsåbningen skal være let at åbne, og den skal kunne holdes åben i en position så der er fri passage både udefra og indefra. Redningsåbningen skal kunne åbnes uden brug af særligt værktøj eller lign.
  • Der må ikke være noget, der forhindrer brugen af redningsåbningen, som fx solafskærmning el.lign.
  • Redningsåbningen må ikke være blokeret af karnapper, udestuer el.lign., så brandvæsnet ikke kan komme til udefra.
Jeg kan godt tvivle på at dine åbninger kan overholde størrelse kravene men det er ikke let at se på billedet. 
Laver du karm så indskrænkes hullet jo yderligere.
Kan hullet overholde kravene kunne det være mulighed at presse jernrammen imod en blød gummiliste indvendig, med 2 eller 4 små anferfer så når de er løsnet stå skubbes hele vinduet ud. 
Krogen i anferfer med trægevind skal så erstattes af en krog med maskingevind og så gevind i støbejern rammen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Laver du karm så indskrænkes hullet jo yderligere.Kan hullet overholde kravene kunne det være mulighed at presse jernrammen imod en blød gummiliste indvendig, med 2 eller 4 små anferfer så når de er løsnet stå skubbes hele vinduet ud. 
Krogen i anferfer med trægevind skal så erstattes af en krog med maskingevind og så gevind i støbejern rammen 

Tak elmand, det bliver knebent om højde og bredde sammenlagt kan overholdes når der også kommer karm, så ideen med anverfer er ikke absolut dårlig. Jeg vil lave det med hængsler, så ikke hele vinduet falder ud og der bliver mulighed for at lufte ud. Hvis hele vinduet kan åbnes, vil jeg få ca. 174 cm i højde + bredde

Mange hilsner
Polite

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også