Byg selv vindue

Hej
I forbindelse med etablering af festsal i min stald, vil jeg gerne skifte mine 150 år gamle munke staldvinduer og selv bygge nogle nye, som kan åbnes og godkendes som redningsvej. Se billede.
Spørgsmålet er: Hvilket træ/plade skal jeg bruge til at bygge disse munkevinduer?
Jeg overvejer at bruge 2-3 lag marinekrydsfiner så jeg kan skære en form ud og lime en sandwich ramme. Men vinduet inde i rammen som skal kunne åbnes, kræver også en ramme, og her kan jeg - hvis jeg skære præcist - bruge min udskæring fra rammen.

Er jeg på vildspor eller hvad?
Skal jeg heller bruge træ og i så fald hvilket og hvordan…?

Håber nogle kan hjælpe

Mange hilsner
Polite

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge fyrtræ som er dampbøjet.
Der er en grund til sådan et vindue er rigtig dyrt. Det er ikke noget man bare lige laver. En eller anden gds klamp løsning i krydsfiner vil totalt ødelægge arkitekturen i den fine bygning.

Hvis det er en festsal der skal bruges i erhvervsøjemed var det væsentligt bedre at mure et dørhul ved siden af, og montere en rigtig nødudgang. Det er meget få personer der når at undslippe gennem vinduet i tilfælde af en brand.

Selvbygger med stort S. 
Hvis din festsal ligger i stueplan, regnes dørene ud til det fri som tilstrækkelig redningsåbning. Til erhvervsbrug kræves muligvis flere døre til det fri og skiltning.

Genanvend de eksisterende støbejernsvinduer. Det er som flere nævner langt det bedste både arkitektoniske, økonomiske og bygningsteknisk at foretrække. Støbejernsvinduer som dine holder utroligt længe.

Dine vinduer ser umiddelbart fine ud , ellers kan nye i samme stil og i støbejern skaffes fra Genbyg på Amager til en rimelig pris. 

Du får et bedre resultat ved at monterer en forsatsrude indvendigt hvis du tænker på det energimæssige.. 

Jeg skal ikke bruge det erhvervsmæssigt, men det skal på sigt kunne indrettes som bolig og reg. I BBR - derfor redningsvej. Jeg har lavet en dør ud, og i grundplan og der er yderligere 2 døre ud til værksted og stald som også har op til flere udgange til grundplan.
Ja, og jeg tænkte også på det rent energimæssigt, og har også overvejet fortsatsvinduer som en løsning.
vinduerne er fine, en sandblæsing og ny maling og ruder ville gøre underværker kosmetisk.
JHB: hvordan vil du dampbøje fyrretræ? Jeg har gjort det med tynd finer, men aldring med træ! 

Mange hilsner
Polite

Hvis det skal laves som et rigtigt vindue i træ, skal det ikke dampbøjes da det ikke kan lade sige gøre i så store dimensioner.
Man laver det ved at tage tørt kernetræ i korte stykker og fingersamle, hvorefter falsen og vinduets form fræses ud af et stort stykke træ.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
polite skrev den 23-06-2025 20:47:27

....
JHB: hvordan vil du dampbøje fyrretræ? Jeg har gjort det med tynd finer, men aldring med træ! 

Frank Erichhsen (bonderøven), viste det i en af hans udsendelser, hvor han lavede en ny karm til hoveddøren. Hvilken udsendelse kan jeg desværre ikke huske.

Glem ovenstående, det var ikke en karm, men kun en indvendig liste til døren.
Har du redningsvejene på plads er du nok 99% i mål med dit projekt.  

Dine overvejelser med sandblæsning af eksisterende støbejernsvinduer lyder fornuftig som jeg kraftigt vil anbefale med de mulige forbedringer du har overvejet, og jeg har nævnt sikrer dig ro på bagsmækken. 

Nye dampbøjede vinduer, som du nævner, er et fatamorgana projekt der kun tilfredsstiller verdensfjerne djøf'ere helt uden praktisk erfaring.  

Jeg husker udmærket Bonderøvens tilpasning af en gammel hoveddør til hans hus. Desværre havde jeg ikke muligheden til give mit bidrag ham. 

Et lukket bislag med en niveau forskel der tilgodeså dimissionerne på den oprindelige dør kunne muligvis give en langt mere arketypisk/energimæssigt fordel.
Tak igen for jeres gode kommentare. Fingersamlet træ som saves og fræses ud, er egentlig samme metode som jeg havde tænkt med marinefiner, men jeg tror ikke jeg er dygtig nok til at lave fingersamlinger. “Nød lærer nøgen kvinde at spinne…” jeg har fået en ide… jeg kunne sandblæse og male vinduerne, sætte hængsler på, lave en ny ramme som det kunne lukkes imod, så det kan åbnes udad - og så fortsatsvinduer indvendig som også kan åbnes indad… måske kan det virke - hullet bliver i hvert fald stort nok til redning, plus de øvrige udgange.
Det er muligvis lidt besværligt at åbne, men jeg tror jeg kan lave det pænt og beholde det æstetiske og sikre en redningsvej.
Lyder det helt fjollet?

Mange hilsner
Polite

Suk! Du har overhovedet ikke fattet en meter af hvad flere har skrevet. Det er dit hus. Gør hvad du vil.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også