Hvilken elsav får jeg mest glæde af?

Jeg blev husejer sidste år, og har næsten ikke noget elværktøj, og det vil jeg gerne have lavet om på. Hvilke elsave er mest uundværlige at eje?

Jeg tænker selv at jeg nok skal have fat i en stiksav, da jeg flere gange har haft projekter, hvor den ville have været god at have.
Derudover har jeg tænkt på en rundsav, men er det bedre at ofre lidt flere penge og anskaffe en bordrundsav i stedet for en håndrundsav? Eller ville en dyksav måske være et bedre valg?

Konkret har jeg en masse genbrugstræ liggende på loftet, hvor noget sikkert skal saves til hvis det skal anvendes til fremtidige byggeprojekter. Andet skal nok bare saves i stykker og bruges som brænde.

Hvilke elsave er I selv mest glade for, og hvad bruger I den til?
Jeg blev husejer sidste år, og har næsten ikke... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring siger, hellere brugt kvalitet end nyt bras. Bevares der findes deltaljer som laser styr og meget andet, men hvis resten ikke følger med, undværer jeg gerne. Og det gælder egentlig hele vejen igennem. Nu er jeg blevet så doven, at jeg har flere vinkelslibere, med hver deres skiver - skære/diamant/skrub osv. Det bliver i ait 8 stk. fra 5" til 9" 
Black&decker og ryobi er jeg ikke imponeret over... 

Man skal ikke købe bras. Men jeg vil mene at den gennemsnitlige kvalitet på billigværktøj er lang højere end det var for blot 10 år siden. Er det stykke værktøj, som man ved at man ikke kommer til at bruge ret tit, vil jeg stadig mene at et billigværktøj, er en god start.

Jeg har stadig min billige ovenfræser og dyksav. Der går år mellem at jeg bruger dem, og de virker fint nok. De skal ikke opgraderes. For næsten 15 år siden købte jeg en billig stiksav, alt var skævt, og den er udskiftet til en i god kvalitet. 

Skal man bruge en nedbrydningshammer eller tilsvarende hvor vægt og soliditet er et krav, ville jeg nok kigge på hvad jeg kunne få brugt. 
Nu er det med at snitte i træ ikke ligefrem min hobby, så prøver at holde igen på maskinparken hvad det angår.
Købte for over 20 år siden en MAKITA dyksav, da var det noget af det billigste dengang, den fungere stadig perfekt.
Købte den fordi jeg skulle skære nogle lange kiler i spærtræ, og troede ikke ​den ville bliver brugt ret meget, men der tog jeg fejl den er næsten altid fremme, når jeg arbejder med træ.

For godt et års tid siden købte jeg en Black + Decker kapgeringssav med en 254 mm klinge, den fungere perfekt, og efter et par enkelte justeringer saver den helt lige.

Så har jeg boremaskine, slagskruetrækker, stiksav, multicutter, og excentersliber, samt en akku rystepudser i makita..

Så alligevel en lille samling, som er købt efterhånden, som jeg synes behovet var der.
(eller ønsket mig ​det i gave)

Har også en bajonetsav, men den bruger jeg kun i haven, til tykke grene, den er også god hvis man skal skære rødder over, eller træer under jordoverfladen, har skøren op til ø25 cm med den.

Vi prøver igen, i morgen --
Nåh ja, bajonet sav. Den bruger jeg slet ikke mere. En lille batteri motorsav klarer det meste. 

Hvis jeg kun måtte have en elektrisk sav, vil jeg nok vælge en stiksav. Så en batteri stiksav vil være mit bud på den første elektriske sav. 
GodeVen skrev den 02-07-2025 12:23:15

Nåh ja, bajonet sav. Den bruger jeg slet ikke mere. En lille batteri motorsav klarer det meste.

Hvis jeg kun måtte have en elektrisk sav, vil jeg nok vælge en stiksav. Så en batteri stiksav vil være mit bud på den første elektriske sav. 
Ja en stiksav kan jo bruges til mange ting, og siden jeg fik en akku har jeg brugt den end del mere, end da jeg havde en til 230 volt.
Akku stiksaven den køre langt på en opladning..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 02-07-2025 13:48:35

Akku stiksaven den køre langt på en opladning..
Og så har den endda en god akkustik....... Ork! Det er varmen!  

Hellere leje end at bo på gaden.
Det jeg har brugt mest de første mange år som husejer er I prioriteret rækkefølge
Kap/gering saven
Rundsav
I mindre omfang stiksav (mest i forbindelse med at der skulle bygges et legehus)
Bajonet-saven har jeg lånt, og er primært brugt til nedbrydnings-fasen af husprojektet

Alt er til 230v og brugt god kvalitet

Men jeg kan godt se fordelene ved at købe til batteri - kap/gering skal altid bruges ved en god arbejdsstation hvorfor jeg tænker det er mindre vigtigt at den er på batteri
De andre ville jeg overveje at købe som akku (rundsav og stiksav) hvis jeg skal i gang med et nyt større projekt eller når de brugte står af
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis