Hvilken elsav får jeg mest glæde af?

Jeg blev husejer sidste år, og har næsten ikke noget elværktøj, og det vil jeg gerne have lavet om på. Hvilke elsave er mest uundværlige at eje?

Jeg tænker selv at jeg nok skal have fat i en stiksav, da jeg flere gange har haft projekter, hvor den ville have været god at have.
Derudover har jeg tænkt på en rundsav, men er det bedre at ofre lidt flere penge og anskaffe en bordrundsav i stedet for en håndrundsav? Eller ville en dyksav måske være et bedre valg?

Konkret har jeg en masse genbrugstræ liggende på loftet, hvor noget sikkert skal saves til hvis det skal anvendes til fremtidige byggeprojekter. Andet skal nok bare saves i stykker og bruges som brænde.

Hvilke elsave er I selv mest glade for, og hvad bruger I den til?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har 4 el-save som jeg bruger til forskellige ting - så det kommer nok an på hvad du skal lave.

Da vi fik hus var min strategi var at købe en masse billigt værktøj og så prøve sig lidt frem.
I starten brugte jeg barionetsaven meget til nedbrydning. Senere brugte jeg meget kap-geringsaven til lister og gulvbræddre. Stik saven blev brugt en sjælden gang til mindre ting. Kædesaven blev brugt meget ude i haven. Rundsaven blev brugt meget da jeg satte krydsfinerplader op og da jeg lagde spånpladegulv.
Nå Ja, så er der fine-cutteren - den er virkelig god når man skal ind i et hjørne eller lign. det må være el-sav nr. 5.
Så skal det siges at jeg også bruger en fuksvans - altså ikke elsav - til mange ting.

Hvis jeg kun havde købt en kvalitetssav til at starte med - i stedet for 5 x billige save - så tror jeg at husombygningen var gået i stå, og jeg var endt med at hyre håndværkere til det meste. 
Tror det er bedre at du køber en del forskellige save - og ikke er bange for at prøve andre save. De fleste EL-save koster ikke mere end et par hundrede kr - så der er ikke meget tabt ved at købe en sav for meget.
Det allerførste du skal starte med er et rigtig stabilt arbejdsbord, hvor du kan fastspænde dine brædder, plader, lister osv. med nogle fornuftige skruetvinger el. lign.
Derefter kan vi tale om elværktøj.
Min erfaring. Frihåndsarbejde med maskiner resulerer i bras.
.
Man kan næsten ikke få for meget, men man kan godt købe for billigt.
Jeg er på min 3. bordrundsav inden jeg fik en der er til at stole på. 

Du skal overveje om du vil have på akku eller ledning.

Hvis man kun skal have en så er en håndrundsav den mest alsidige.
Den kan save et bræt over ligesom en kap sav med udtræk og du kan lave en føringsskinne som en dyksav.
Den kan også dykke ned midt på en plade.
Man kan styre dybden og vinkel.

Stiksav er også rigtig god, til for eksempel at save buer, det kan håndrundsav ikke rigtig klare. 
Enig i alt det ovenstående. Køb noget kvalitet til det du bruger ofte, som kræver præcision og køb det i samme system så samme batterier kan genbruges. Når batterierne er i samme system kan de genbruges til alt muligt andet end save - vinkelsliber, multicutter mindre havegrej mm.
Hvis du fortrinsvis skal arbejde indenfor så er der også god WAF i at have en ordentlig støvsuger.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er umuligt at sætte 2 streger under hvad du har brug for, da det helt afhænger af opgaverne.
Hvis jeg var dig købte jeg brugt kvalitetsværktøj på 230V når behovet for en maskine opstod. Det lyder trods alt ikke som om du laver ret meget gds arbejde.

Hvis jeg alligevel skulle lave en prioriteret liste over hvad jeg selv mener er sværest at undvære ville det være:
Kap/geringssav
Håndrundsav
Vinkelsliber
Dyksav
Stiksav
Multicutter
Bordrundsav
Bajonetsav

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Nu har jeg et pænt udvalg af håndværktøj..

Men skulle jeg vælge ville jeg købe en dyksav med føre skinner, den kan godt erstatte kap gearingssaven, det har jeg brugt i mange år, og så brugt et vinkelanslag. (inden jeg købte en kap gearingssav)

Skal du skære kurver, er en stiksav jo næsten ikke til at undvære, også fin hvis du skal skære nogle af dine brædder til brænde.

og så ellers købe som behovene opstår..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 23-06-2025 10:02:26

Men skulle jeg vælge ville jeg købe en dyksav med føre skinner, den kan godt erstatte kap gearingssaven, det har jeg brugt i mange år, og så brugt et vinkelanslag. (inden jeg købte en kap gearingssav)

Skal du skære kurver, er en stiksav jo næsten ikke til at undvære, også fin hvis du skal skære nogle af dine brædder til brænde.

Jeg har også en hel del mere værktøj end gennemsnittet, men jeg gad godt se dig sætte indfatninger eller fodpaneler op med en dyksav.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 23-06-2025 10:15:33

je_ns skrev den 23-06-2025 10:02:26

Jeg har også en hel del mere værktøj end gennemsnittet, men jeg gad godt se dig sætte indfatninger eller fodpaneler op med en dyksav.

Det kan man da sagtens, men det kræver man er lidt kreativ med en skærekasse til dyksaven.

Jeg har brugt sådan en hjemmelavet skærekasse til min dyksav, det fungere faktisk ret godt....

Vi prøver igen, i morgen --
Køb når et behov opstår. Så ved du også hvad værktøjet mindst skal kunne klare.

Hold dig til en batteritype, hvis det er muligt. Hvis det er et specialværktøj, som du måske ikke for brug for igen, før om mange år. Kan du købe noget billigt med ledning.

Mest brugte sav efter 3 års sommerhusrenovering er kap-geringssaven. Men jeg ville ikke kunne undvære bajonet-, stik- og dyk-savene.

What can go wrong, will go wrong.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis