Terrasseolie

Hej, vi har vasket og slebet vores træterrasse, da vi vil have et farveskifte , fra lys grå til mørk classic teak. Det er trykimpræneret.
I mellemrummene vil vores ny indkøbte pinotex terrasse olie, oliebaseret ikke rigtig hæfte på det tidligere, det er som om det ikke dækker.
Kan det være fordi det tidligere er fordi 304 vandbaseret har jeg lige fundet ud af, havde heldigvis en sjat stående.

Vi kan ikke slibe mellem brædderne, arealet er 100m2.
Vi har nu olieret ca 1/4 del og undrer os over dette.

Hvis det er jeg køber pinotex terrasseolie vandbaseret og får den i samme farvekode, vil der så være stor forskel på det første malede og det nye?

Terrassen er 4 år gammel og træet fejler intet, den er lækker efter slibningen :-)

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid et problem hvis olien indeholder pigmenter når der ønskes farveskift. Pigmenterne ligger i overfladen og slides meget hurtigt som ses som plamager eller gangbaner. 

Pigmenterede træolier har djævlen skabt for at plage os mennesker.  

Mit bedste råd er, at bruge en farveløs olie på grundigt rengjort træ og så accepterer den patina som vind og vejr tilføjer træsorten årene fremover.

Du kan ikke kæmpe mod naturkræfterne. Du skriver terrassens er lækker efter slibning og det er et godt udgangspunkt til at fortsætte oliebehandlingen, men da du ikke oplyser træsorten ud over trykimprægneret, kan jeg ikke komme med yderligere råd. 
Det er fyrretræ

Det skal slibes af før farven tager fat. Ligemeget om det er vand eller oliebaseret da det ikke er heldækkende

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Problemet er nok værst, hvis det første gang har fået vandbaseret (alkyd). Det lukker porerne i træet langt mere end oliebaseret.

Jeg synes at det er stærkt vildledende, at man må sælge et vandbaseret alkyd-produkt som terrasseolie.  
GodeVen skrev den 18-06-2025 11:20:25

Problemet er nok værst, hvis det første gang har fået vandbaseret (alkyd). Det lukker porerne i træet langt mere end oliebaseret.

Jeg synes at det er stærkt vildledende, at man må sælge et vandbaseret alkyd-produkt som terrasseolie.  

Hvorfor? Hvis det lukker porerne mere, er det så ikke bedre? Eller hvad misser jeg?

Personligt leder jeg ihærdigt efter en Douglas-farvet olie. Dét er nærmest en sisyfosisk opgave. Og pigmentfri giver en sølvfarve, som konen gerne vil undgå. Hun vil have gyldenrød Douglas og dét skal jeg så finde 🫠😂
Annonce
Det var med hensyn til virkningen af en ny farve.

Om det er bedre for træet, er nok afhængig af hvad træet bliver udsat for. Alkyd beskytter bedre mod sollys, men det trænger ikke ind i overfladen på samme måde som olie, så det har ikke helt den samme beskyttelse mod råd.

Hvis du spørger en maler, vil han sige at alkyd er det bedste, malere må nemlig ikke arbejde med terpentinprodukter. Sundhedsmæssigt er alkyd bedst.

GodeVen skrev den 18-06-2025 13:38:44

Om det er bedre for træet, er nok afhængig af hvad træet bliver udsat for. Alkyd beskytter bedre mod sollys, men det trænger ikke ind i overfladen på samme måde som olie, så det har ikke helt den samme beskyttelse mod råd.

Hvis du spørger en maler, vil han sige at alkyd er det bedste, malere må nemlig ikke arbejde med terpentinprodukter. Sundhedsmæssigt er alkyd bedst.

Ah. det sidste vidste jeg ikke. Det forklarer at min maler anbefaler noget andet. 

Hvis man grunder med fungicid-holdig grunder, og vil undgå gråning, må alkyd være bedst, hvis jeg forstår dig korrekt.

Hmmm ærgeligt. Men jeg håber det bliver mindre synligt med årene.

Er oliebaseret bedst for træet?
Bliver træet mørkere pr lag man giver det? Skal evt andet lag være en opblanding mellem farven og klar?

HrT skrev den 18-06-2025 13:50:00

GodeVen skrev den 18-06-2025 13:38:44

Ah. det sidste vidste jeg ikke. Det forklarer at min maler anbefaler noget andet. 

Hvis man grunder med fungicid-holdig grunder, og vil undgå gråning, må alkyd være bedst, hvis jeg forstår dig korrekt.

Det meste terrasse olie er også alkyd baseret så det er ikke noget jeg vil være bekymret for. For at få den farve du ønsker vil jeg anbefale dig at købe nordsjö traditional allround oil. Det er en alkyd/olie baseret olie som kan tones i præcis den farve du ønsker.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Til en træterrasse ville jeg fortrække et ægte olieprodukt. Men jeg må indrømme at der bliver færre og færre produkter at vælge imellem. Udviklingen er helt klart på plastik.produkterne.

Hvis den først har fået en gang alkyd, er løbet kørt. Så kan ægte olie ikke trænge ned i træet. Men man kan godt smøre et alkyd-produkt på en terrasse, der har fået ægte olie. 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også