Terrasseolie

Hej, vi har vasket og slebet vores træterrasse, da vi vil have et farveskifte , fra lys grå til mørk classic teak. Det er trykimpræneret.
I mellemrummene vil vores ny indkøbte pinotex terrasse olie, oliebaseret ikke rigtig hæfte på det tidligere, det er som om det ikke dækker.
Kan det være fordi det tidligere er fordi 304 vandbaseret har jeg lige fundet ud af, havde heldigvis en sjat stående.

Vi kan ikke slibe mellem brædderne, arealet er 100m2.
Vi har nu olieret ca 1/4 del og undrer os over dette.

Hvis det er jeg køber pinotex terrasseolie vandbaseret og får den i samme farvekode, vil der så være stor forskel på det første malede og det nye?

Terrassen er 4 år gammel og træet fejler intet, den er lækker efter slibningen :-)

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Hej, vi har vasket og slebet vores træterrasse, da... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Edberg skrev den 18-06-2025 15:44:15

Hmmm ærgeligt. Men jeg håber det bliver mindre synligt med årene.

Er oliebaseret bedst for træet?
Bliver træet mørkere pr lag man giver det? Skal evt andet lag være en opblanding mellem farven og klar?

Terrassen bliver mørkere jo flere lag du giver den med pigmenteret olie. Så du giver terassen den pigmenterede olie til du er tilfreds med farven og bruger efterfølgende kun klar olie. Så kan man vende tilbage til den pigmenterede hvis den om nogle år er falmet. Pigmenterede olier beskytter bedst mod solen så jeg vil altid anbefale at starte med at behandle med en pigment. Medmindre man selvfølgelig godt kan lide den naturlige patina træet får af vind og vejr. Pinotexen(alkydolie ikke vandbaseret) er en fin olie og hvis du giver din terrasse en hurtig vask om foråret og giver olie 1-2 gange om året kan du faktisk undgå at skulle slibe den de næste mange mange år.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
GodeVen skrev den 19-06-2025 08:14:08

Til en træterrasse ville jeg fortrække et ægte olieprodukt. Men jeg må indrømme at der bliver færre og færre produkter at vælge imellem. Udviklingen er helt klart på plastik.produkterne.

Hvis den først har fået en gang alkyd, er løbet kørt. Så kan ægte olie ikke trænge ned i træet. Men man kan godt smøre et alkyd-produkt på en terrasse, der har fået ægte olie.

Stort set alle olier er alkyd/olie baseret i dag og skal fortyndes/renses med terpentin og det er det malerne bruger. Problemet med ren olie er at tørretiderne er helt urimeligt lange. Linoliemaling har feks en tørretid der hedder en uge men kan altså sagtens tage måneder om at gennemhærde

Tidl. Bygningsmaler

Til en træterrasse ville jeg fortrække et ægte olieprodukt. Men jeg må indrømme at der bliver færre og færre produkter at vælge imellem. Udviklingen er helt klart på plastik.produkterne.

Hvis den først har fået en gang alkyd, er løbet kørt. Så kan ægte olie ikke trænge ned i træet. Men man kan godt smøre et alkyd-produkt på en terrasse, der har fået ægte olie. 

Vil det sige at jeg bør fortsætte med gori 304? 

Vil deres teak farve dække det tidligere lys grå?

Edberg skrev den 19-06-2025 09:35:33

Vil det sige at jeg bør fortsætte med gori 304? 

Vil deres teak farve dække det tidligere lys grå?

Diverse produkter af terrasseolier er jo transparente, og vil ikke være heldækkende så det grå vil skinne igennem.

Men kun en prøve "maling"  kan vis hvordan resultatet bliver.

Jeg ville bruge noget farveløs, det synes jeg giver det bedste resultat, og så leve med den farve det nu får.

Tænker da at Gori 304 er et udmærket valg, husk at tør over med en tør fnugfri klud, efter nogle minutter, det giver et mere ensartet resultat, og man undgår blanke områder hvor træet ikke suger så meget.

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan i øvrigt købe fnugfri bomuldsklude i 10kg pakker online.

Synes mest det umulige med træ terrasser er tid og penge vs udskiftning. Olie, vask mv koster penge og tager tid. Særligt tørretiden. Personligt ville jeg aldrig selv vælge trykket træ og de mange behandlinger hvis dyrere træ er enklere at holde. Cradle to grave må der sidste også være det billigste.

Jeg kan se, at jeg skal slibe min let i år. Alle 60 kvm. Det er mod syd. Så jeg skal på en magisk måde oliere det efter fordampet dug, uden direkte sol, før aftendug, uden udsigt til regn og tørre op inden 15 minutter, men uden at gå på det, så jeg ikke laver fodspor. Nå ja, og pensle det ned i alle kanter, dykke alle søm tilstrækkeligt og bestille tid til udskiftning af knæ og håndled bagefter… 😂

Til gengæld er træterrasser bare pænere og blødere at gå på end sten. Men havde jeg uendeligt med penge ville jeg foretrække klinker eller andet “aldrig mere arbejde” løsninger. For et hus og en have har rigeligt med fast arbejde i sig selv
Annonce
Ja det er også derfor vi valgte træterrasse da det er blødt at gå på.
Det blev bare ikke rigtigt som ønsket(som det så ud i kataloget) med den lysgrå, og terrasse gik i et med vores hvide murstenshus.

Derfor nu der skal mere varme/farve på terrassen. Den skal ikke skiftet ud foreløbig, den er 90m2 alt i syd, så jeg kender godt udfordringen med ikke at gøre det i solskin, samt ramme de overskyede dage hvor man ikke selv er på arbejde :)

Har lige regnet ud det er ca 1 km mellemrum til slibning hvis det er den vej det går.

men som jeg forstår jer, så er der ikke forskel på om terrasseolie er på vand eller terpentinbasis i forhold til at dække det tidligere påførte olie.
Jeg har bare læst at olietræbeskyttelse ikke kan bruges på tidligere vandbaseret maling, hvor at det kan gøres omvendt, så det kunne også godt være det galdt terrasseolier.

Edberg skrev den 19-06-2025 12:27:09

Ja det er også derfor vi valgte træterrasse da det er blødt at gå på.
Det blev bare ikke rigtigt som ønsket(som det så ud i kataloget) med den lysgrå, og terrasse gik i et med vores hvide murstenshus.

Derfor nu der skal mere varme/farve på terrassen. Den skal ikke skiftet ud foreløbig, den er 90m2 alt i syd, så jeg kender godt udfordringen med ikke at gøre det i solskin, samt ramme de overskyede dage hvor man ikke selv er på arbejde :)

Har lige regnet ud det er ca 1 km mellemrum til slibning hvis det er den vej det går.

men som jeg forstår jer, så er der ikke forskel på om terrasseolie er på vand eller terpentinbasis i forhold til at dække det tidligere påførte olie.
Jeg har bare læst at olietræbeskyttelse ikke kan bruges på tidligere vandbaseret maling, hvor at det kan gøres omvendt, så det kunne også godt være det galdt terrasseolier.

Korrekt. Terrasseolie fordamper med tiden uanset om det er vandbaseret eller ej. Det der bliver snakket om i tråden er terasseolier der indeholder alkyd kontra rigtige råolier såsom linolie men alle terrasseolier i dag indeholder alkyd.

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også