Limtræsbjælke

Hej, 

Jeg har en remende af limtræ som er råddent ca. 30- 40 cm inde. Bjælken som bærer ikke noget og er udelukkende til pynt, men jeg vil gerne skifte den del af remmen som er råddent for at få samme look som resten af huset. MEN bjælken måler 60mm x 223mm, hvilket tilsyndelandende ikke er en standard størrelse længere, huset er fra midt 80'erne. Tætteste mål er 65mm x 223mm. 

Hvad vil den bedste løsning være? 
Skæret det råddent stykke af og leve med udseendet eller er der tilfældigvis én som ligge inde et en stump limtræsbjælpe i dimissionerne 60x223?   

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Har for nyligt skifte noget lignende, blot 90 mm tykkelse ​- limede et rep. stykke af varm behandlet fyr 22 mm.  terrasse brædder. Først skåret i bredde, derefter limet med D4 lim. Herefter tilpasset indstik i bjælke og limet rep. Stykke i . Brugte tvinger og rustfrie 6*120 skruer. Slut med grunding, ​olie o.l . Sørg for at dit blik lukker af foroven, gerne en fuge mod gavl beklædning. 

Jeg ville høvle de 5 mm af, med en elhøvl.
Lån eller lej en elhøvl, hvis du ikke selv har en.
En elhøvl kan ikke noget en håndhøvl ikke kan, men er man ikke vant til at høvle er det svært at lave lige både på langs og tværs.
Find en der har en tykkelseshøvl og kør den igennem. Så får reparationen også samme struktur som resten.

Remmen bærer i øvrigt din gavl, så du kan ikke bare save den væk. 

Selvbygger med stort S. 
Ret beset er det lettere at fjerne 5mm med en elhøvl, end med en håndhøvl, når man ikke har den store erfaring med træ, og det lyder ikke til at spørgeren har.
Tykkelseshøvl er bedre og løser sikkert opgaven hurtigere.
Tak for input.
Er enig i at en tykkelshøvl vil kunne klare opgaven simpelt og hurtigt, men kender desværre ikke en som ligger inde med en og det lader umiddelbart heller ikke til at byggemarkederne har dem til udlejning. En alm. høvl eller el-høvl kunne sikkert også gøre arbejdet, men limtræ i 65x233mm er tilsyneladende ikke en gængs lagervare, så en stump på ca. 1 meter inkl. levering løber op i + 2000,- så tror projektet bliver skudt til hjørne i første omgang.     
Annonce
Du saver den af lidt inden for gavl beklædning, så der er 5 cm lodret og så ellers skråt 45 grader ind imod huset
Så er det i ly for regnen og den bærer stadig gavl med spær. Den lodrette ende skal afdækkes med kobber eller zink plade. Alle lignende remender rundt om huset skal have samme omgang. Hvis du starter med rundsav på det skrå stykke så dybt som den kan så er det nemt at save resten med håndsav. Den lille spids der så skal saves lodret opad er så også med håndsav. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand, 

Ligesom på billedet?
KVN skrev den 17-06-2025 09:55:49

Hej ev elmand, 

Ligesom på billedet?

Selvbygger med stort S. 
Det går desværre ikke, bjælken bære jo udhæng/gavl...

Men tænker at Elmanden mener sådan ca. her ???

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke en mulighed, for som vist på mit første billede er den rådden stykke længere inde, men mener ikke den bærer udhænget. Det er i hver fald hvad jeg har fået bekræftet af en tømrer.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også