Limtræsbjælke

Hej, 

Jeg har en remende af limtræ som er råddent ca. 30- 40 cm inde. Bjælken som bærer ikke noget og er udelukkende til pynt, men jeg vil gerne skifte den del af remmen som er råddent for at få samme look som resten af huset. MEN bjælken måler 60mm x 223mm, hvilket tilsyndelandende ikke er en standard størrelse længere, huset er fra midt 80'erne. Tætteste mål er 65mm x 223mm. 

Hvad vil den bedste løsning være? 
Skæret det råddent stykke af og leve med udseendet eller er der tilfældigvis én som ligge inde et en stump limtræsbjælpe i dimissionerne 60x223?   

På forhånd tak
Hej,  Jeg har en remende af limtræ som er råddent... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KVN skrev den 17-06-2025 15:20:50

Det er ikke en mulighed, for som vist på mit første billede er den rådden stykke længere inde, men mener ikke den bærer udhænget. Det er i hver fald hvad jeg har fået bekræftet af en tømrer.

Hvis den intet bære, kan du vel lige så godt save den over helt inde ved muren.

Men få det nu undersøgt først  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skulle tidligere til at skrive at remmen bar gavlen da jeg blev snydt af det billede i indlæg 2. På billede 1, som vel er dit hus, bærer den rem intet og kan bare fjernes.
Desværre kommer du så til at mangle et stykke af sternbrættet.

Selvbygger med stort S. 
Du har ret, superdiy, men skal alligevel havde skiftet taget på sigt så skifter nok sternbrættet i samme omgang.
Naturligvis er den med til at  bære det blindspær som sidder i gavl konstruktionen. Det er en meget almindelig konstruktion fra den tid. Det kræver dog kun en meget lille del af den høje rem for at holde gavlen. Størrelsen på remmen kommer sikkert fra et større vindues parti hvor den udgør den bærende overligger
Tegning fra Je-ns er fint men det skrå må gerne gå meget mere skrå, så på den måde rammer man måske det rådne. Eller helt vandret ind så det bærende kun er 50 mm i højden. Det skrå er mere så det ser lidt elegant ud. 
Hvis du skærer den helt inde så kan gavlspær godt holdes oppe på anden måde. Er det B7 plader eller tagsten der på huset er der dobbelt så mange lægter som ved de større tagplader. De kan så holde gavlspær oppe, ovenfra om man kan sige sådan.
Er det derimod store plader kan man ved udskiftning af tag lægge 2 stk U jern ind imellem 2 lægter, på hver tagside. De skal så gå mindst hen til 3. spær for at bære noget. Det samme gælder ved nye lægter. Der må ikke være samlinger før 3. spær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også