Tilsætningstykke/afstandstykke mellem væg og skab

Hej

Håber I kan hjælpe! Jeg er ved at montere et skab i køkkenet og vil meget gerne have afdækket mellemrummet mellem væg og skab. Det er et gammelt hus og derfor er væggen ikke helt lige. Derfor er det ikke bare at måle top og bund da den går fra 5,5 cm i toppen og 7,5 i bunden. 

Hvordan får jeg målt op så det bliver pænt og kan skære et godt stykke ud? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo holde afstandsstykket mod muren og tegne profilen af muren på afstandsstykket og tildanne det.  Derefter holder du stykket op mod muren og markerer, hvor skabet er og skærer resten af. Så burde det passe.

fase
Ja, det er måden at gøre det på. Afhængig af hvor skæv vægen er kører man enten tømrerblyanten langs væggen eller lægger en afstandsklods under, og overfører skævheden til tilsætningen.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har "lige" lavet sådan en plade.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/252144/s/lave-en-plade-mellem-underskab-og-vaeg 

Det stykke plade som skal skæres til, er helt lige på højre side - den skal støde mod den lige skabsside senere.
Venstre side har jeg skåret groft til, et par millimeter fra væggen.  
Jeg har limet pladen med dobbeltklæbende tape, på forkanten af skabssiden, så den flugter med den indvendige kant af skabssiden.
Den "passende klods" har samme tykkelse, som skabssiden og den har jeg brugt til at tegne afstand fra den skæve væg med. 
Dvs. når man fjerner skabssidens tykkelse fra den plade som er limet på med dobbeltklæbende tape, så kan den klemmes ind mellem skabet og væggen.
Ja, der kan hurtigt gå et par timer med at forklare det her  

Den skal jo udfylde pladsen imellem skæv mur ( forkant afstands stykke ) og lige skabs side (bagkant ) . Med skabs side mener jeg ydersiden af skabet
Du fastgør / fastholder midlertidig afstands stykke uden på skabet i kendt afstand og parallel, med skabs side til bagkant afstandsstykker.  Skal vi sige det er 6 cm Så finder / laver du en klods på 6 cm. Med denne klods som afstand kører du langs muren med blyant og tegner en "skæv" streg" 
Afstands stykket tages ned og der saves uden for stregen. Så skulle det passe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis