Sorte rande på fliser i badeværelset

Kære kloge mennesker.
På min søns kollegieværelse, hvor vandet i øvrigt er meget, meget hårdt, ser badeværelset sådan ud.
Jeg tænker, at det er en form for kalkrande, for de føles ru, men den sorte farve forvirrer mig.
Er det mug, som har sat sig i kalken?
Jeg har prøvet med eddike og almindelig badeværelsesrengøring, men det går overhovedet ikke væk. Noget af det bliver lidt lysere, men det er alt.
1) Hvad er det?
2) Hvorfan fjerner jeg det? Gerne uden at gøre alt for meget skade på fugerne.
På forhånd tusind tak. 
Kære kloge mennesker. På min søns kollegieværelse... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@nroc Produkter som Minuskalk bruger jeg til at afkalke perlatorer. Men bruger det ikke til fliser.Det er for langsomt virkede og skal side lang tid.  Jeg vil ikke mene at man skal bruge det, så får man sikkert nogle af de problemer buller27 omtaler. 

Fordelen ved Borups Rust og kalkfjerner er at det kraftigt og skal kun være på 5-10 minutter inden det skyldes af. Desuden har den en højere viskositet og trænger ikke ned i fugen på samme måde som Minuskalk.

Borup har også et produkt der hedder Tykflyende Kalkfejer, det har slet ikke den styrke som Borup Rust og kalkfjerner. Det kan jeg ikke anbefale.

Vi bor også i et område med hårdt vand.
Vi fjerner det meste af kalken sammen med vandet - vi tørrer både vægge, og især gulvet  med håndklædet vi lige har brugt på os selv.
Forebygge er bedre end reparere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Rantzau skrev den 16-06-2025 20:38:21

Brug ALDRIG saltsyre indendørs. Dampene tager livet af ALT elektronik i HELE huset.

Tager ligefrem livet af ALT elektronik i HELE huset 😂😂

Det er vidst det man kalder noget af en overdrivelse.

Jeg har engang brugt saltsyre i et voldsomt tilkalket toilet som jeg ikke kunne få rent, og det eneste der blev taget livet af, var al kalken og emaljen desværre.
Så man skal selvfølgelig ikke bruge saltsyre.
Overdrivelse fremmer forståelsen.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis